Search Engine Results Page (SERP)
„Koń jaki jest, każdy widzi” – napisał w prześmiewczej encyklopedii „Nowe Ateny” Benedykt Chmielowski. Co zrobić, jeśli jednak chciałbyś dokładniej przyjrzeć się temu czterokopytnemu zwierzęciu, a może nawet przeczytać kilka związanych z nim faktów? Wpisz w wyszukiwarkę słowo „koń”, a twoim oczom ukaże się strona z wynikami wyszukiwania, zwana SERP. Dzięki niej nie tylko dowiesz się, jak wyglądają i ile lat żyją te zwierzęta, ale nawet posłuchasz ich odgłosów lub… znajdziesz najbliższą stadninę.
SERP – co to? Z czego się składa?
SERP (z ang. Search Engine Results Page) to strona, na której wyświetlają się wyniki wyszukiwania. Pojawia się ona zawsze, gdy wpiszesz w wyszukiwarkę dowolne zapytanie. W SERP wyświetlają się płatne i bezpłatne wyniki wyszukiwania – możesz rozróżnić je z pomocą etykiety „Reklama”, umieszczanej przez Google Ads przy linkach sponsorowanych. Każdy z wyników w SERP składa się z:
- adresu URL,
- tytułu strony, czyli meta title,
- opisu, zwanego meta description,
- dodatkowych elementów, np. linków do podstron danej witryny.
Wśród dodatkowych informacji wyświetlanych w SERP możesz zobaczyć także m.in. opinię wyrażoną w gwiazdkach (jeśli jest to link do porównywarki cen lub sklepu internetowego), wizytówkę firmy z danymi kontaktowymi, a nawet fragmenty stron z Wikipedii.
Co wpływa na SERP?
Jak mogłeś zauważyć, kolejność wyświetlania wyników w SERP jest dynamiczna. Na pozycję twojej witryny w rankingu wpływa wiele czynników, np. działania SEO i SEM, które podejmujesz, aby ją promować. Tym wyżej będzie wyświetlana, im bardziej jest czytelna i atrakcyjna jest dla robotów indeksujących. Jednak na część tych czynników nie masz wpływu – wyszukiwarka dopasowuje wyniki także do lokalizacji, urządzenia czy historii przeglądania każdego użytkownika.