ROI
Zastanawiasz się, czy twój projekt jest wciąż opłacalny, a może jak skuteczna jest prowadzona przez ciebie kampania reklamowa? ROI, czyli wskaźnik rentowności inwestycji, pozwoli ci się tego dowiedzieć w łatwy sposób. Jest to miara efektywności danego projektu, w której porównuje się zyski i koszty inwestycji. ROI przedstawia się w procentach i daje się wyliczyć z prostego wzoru.
ROI – co to jest? Definicja i wzór
ROI jest skrótem od angielskich słów return on investment, które oznaczają zwrot z inwestycji. Jest też zwany wskaźnikiem rentowności inwestycji. Dzięki niemu oszacujesz, jak mają się zyski do strat poniesionych w danej inwestycji. W ROI możesz porównać swoje projekty i wybrać spośród nich te najbardziej dochodowe. Wskaźnik rentowności możesz obliczyć ze wzoru:
ROI = (zysk – koszt) / koszt * 100%
Oto przykład: twój projekt przyniósł zysk 20 000 zł, zainwestowałeś w niego 5000 zł – oznacza to, że ROI dla tego projektu, wyniosło 300%.
Do czego można zastosować ROI?
ROI stosuje się w wielu dziedzinach biznesu – świetnie sprawdza się także w marketingu. Wskaźnik ten może ci podsunąć wiele cennych wniosków. Dzięki niemu ocenisz swoje działania, na przykład:
- jak skuteczna jest twoja kampania reklamowa,
- w jaki sposób możesz dostosować swoją ofertę do potrzeb klienta,
- czy warto kontynuować ustaloną strategię marketingową,
- w jakie narzędzia i technologie inwestować, aby zarazem zmniejszyć koszty procesów biznesowych.
Pamiętaj tylko, że ROI nie uwzględnia wielu czynników, takich jak sezonowość czy wahania zysku. To bardzo ogólny wskaźnik, który może ci pomóc w ocenie działań marketingowych, jednak w bardziej zaawansowanych analizach lepiej będzie skorzystać z innego narzędzia.