Geolokalizacja
Jest co najmniej kilka sposobów, żeby określić, gdzie dokładnie znajdujesz się w tej chwili. Może do tego posłużyć choćby adres IP, z którego przeglądasz naszą stronę. Cały ten proces nazywa się geolokalizacją – masz z nim do czynienia częściej, niż myślisz! Ustalanie lokalizacji jest pomocne nie tylko wtedy, gdy chcesz dostać się z nawigacją z punktu A do B – geolokalizacja to także źródło wielu danych przydatnych z marketingowego punktu widzenia.
Geolokalizacja – co to?
Geolokalizacja to proces, dzięki któremu można ustalić położenie urządzenia, z którego korzystasz. Da się to zrobić przy użyciu:
- odbiorników GPS,
- śledzenia adresu IP,
- sygnałów sieci komórkowych wysyłanych z urządzeń mobilnych,
- sygnałów Bluetooth wysyłanych przez urządzenia takie jak beacony,
- historii wyszukiwania użytkownika.
Geolokalizacji używają przede wszystkim aplikacje i witryny wyświetlające mapy i nawigujące użytkowników. Dzięki niej możesz też poznać ciekawe wydarzenia, a także dobrze oceniane sklepy i restauracje w najbliższym otoczeniu.
Jednak geolokalizacja jest związana nie tylko z nawigacją i mapami – dzięki tym danym możesz dostarczyć swoim użytkownikom spersonalizowane treści, np. dostosowane do nich oferty i informacje. Dane te są gromadzone przez aplikacje, przeglądarki i systemy operacyjne.
Jak wykorzystać geolokalizację w marketingu?
Geolokalizacja jest przydatna, gdy chcesz wyświetlać użytkownikom reklamy skrojone według lokalnych potrzeb klientów. Oto przykład: jeśli prowadzisz kawiarnię w jednej z dzielnic dużego miasta, możesz rozpocząć na jednej z platform społecznościowych kampanię reklamową, kierowaną tylko do mieszkańców tego obszaru, inną zaś przeznaczyć dla osób mieszkających w dalszych dzielnicach.