CPA
Tworzysz newsletter albo produkt – może być zarówno fizyczny, jak i cyfrowy, na przykład kurs internetowy. Aby go wypromować, korzystasz z kampanii, dzięki którym uzyskujesz coraz więcej konwersji, czyli zapisów na newsletter lub kurs. Jak policzyć koszt każdej z nich? Z pomocą przyjdzie ci tu CPA, czyli cost per action, zwane po polsku kosztem działania. Zdaniem wielu jest on jednym z lepszych modeli rozliczeniowych w reklamie internetowej – umożliwia on uzyskanie większej liczby konwersji.
CPA – co to jest?
Cost per action, czyli koszt działania, to jeden z modeli pomiaru i wyceny reklam internetowych. Rozliczeniu podlegają w nim wszystkie ustalone przez ciebie konwersje – od zakupu produktu cyfrowego lub fizycznego, po przesłanie formularza lub zapis na newsletter. CPA to nie jedyny model rozliczeniowy wykorzystywany w marketingu internetowym – należą do nich także:
- CPV – koszt jednego wyświetlenia (cost per view),
- CPE – koszt zaangażowania (cost per engagement),
- CPC – koszt kliknięcia (cost per click),
- CPM – koszt tysiąca wyświetleń (cost per mile).
Jakie są zalety modelu CPA, które przeważają nad pozostałymi? Nie ma tu miejsca na przypadkowe kliknięcia, jak w CPC – każde z nich generuje konkretne działania, za które płacisz. Koszty działania ponosisz tylko wtedy, gdy pozyskasz lead sprzedażowy lub dowolną ustaloną przez ciebie konwersję.
Jak stosować cost per action w marketingu? Wzór na CPA
Współczynnik cost per action możesz policzyć z prostego wzoru:
koszt kampanii / liczba konwersji = koszt działania
Przykład? Wyobraź sobie, że stworzyłeś kurs i przeznaczyłeś 2000 zł na kampanię promocyjną. Załóżmy, że zapisało się na niego 100 osób. Po podstawieniu danych do wzoru na CPA dowiesz się, że koszt działania dla tej kampanii wyniósł 20 zł.
Jeśli zainteresował Cię ten temat, sprawdź jak działają kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) w e-commerce.