ACoS (Advertising Cost of Sales)

Skrót ACoS oznacza Advertising Cost of Sales, czyli udział kosztu reklamy w przychodach ze sprzedaży. To jeden z kluczowych wskaźników efektywności działań reklamowych w serwisie Amazon. Możesz określić go zarówno w przypadku jednej, jak i wszystkich swoich kampanii. Dla dokładniejszych wyników ustal w nim określone przedziały czasowe, np. tydzień, miesiąc lub kwartał, a następnie dokładnie je przeanalizuj.

ACoS – co to jest i jak się go oblicza?

Mianem ACoS określamy stosunek kosztów kampanii płatnych za kliknięcie (pay-per-click, zwanych w skrócie PPC) do osiągniętego w nich zysku. Wskaźnik ten dotyczy wydatków i przychodów nie z całej sprzedaży (jak ma to miejsce w TACoS), a jedynie z kampanii płatnych. Co ważne, dotyczy tylko kwot brutto.

 

Udział kosztu reklamy w przychodach ze sprzedaży obliczysz według wzoru: 

 

ACoS = (wydatki na kampanię / przychód z kampanii) * 100%. 

 

Oto przykład: jeśli przeznaczysz na działania reklamowe 500 zł, a zyskasz na nich 2000 zł, wskaźnik ACoS wyniesie 25%.

Czy istnieje optymalne ACoS?

Nie istnieje z góry ustalona wartość ACoS, która sprawdza się w przypadku każdego sprzedawcy na Amazon. Zyskiem będzie wynik poniżej poziomu ustalonej przez ciebie marży. Niski ACoS oznacza wysoką efektywność kampanii – przychody przewyższają wówczas koszty kampanii. Wysoki wskaźnik może za to być sygnałem, że skuteczność reklam maleje, a twoim następnym krokiem powinna być optymalizacja kampanii (np. wzbogacenie reklam o słowa kluczowe lub lepsze targetowanie reklam).


Nie zrażaj się tym, że na początku działań ACoS będzie dość wysoki. Choć płacisz za reklamę w tej chwili, na efekty czasem trzeba poczekać. W statystykach kampanii uwzględniane są nawet przypadki, gdy klient kupi produkt 7 dni po kliknięciu w reklamę. Pamiętaj również, że ACoS nie powinien być jedynym wskaźnikiem, który weźmiesz pod uwagę w analizie działań.

Zobacz też: