Jak zrozumieć klientów i na tej podstawie poprawiać efektywność działań marketingowych? Podstawą jest śledzenie aktywności użytkowników, które powinno pojawić się w każdym planie optymalizacyjnym. Taka analiza pokazuje nie tylko, jak zachowują się Twoi potencjalni klienci, ale przede wszystkim jak możesz im ułatwić dokonanie konwersji, na których Ci zależy. Informacje gromadzić możesz dzięki Google Analytics 4 (GA4) i właśnie to przybliżam w poniższym artykule.
W GA4 wszystko opiera się na zdarzeniach. To właśnie one pozwalają Ci monitorować takie aktywności, jak zakupy, kliknięcia czy wypełnianie formularzy. Ich poprawne ustawienie, odpowiednie wykorzystanie, a także optymalizacja pomogą Ci lepiej zrozumieć klienta i zwiększyć skuteczność prowadzonych działań. Dowiedz się jak zyskać dostęp do informacji kluczowych dla Twojej firmy.
Co to są zdarzenia?
Zdarzenia w GA4 to podstawowy mechanizm służący do śledzenia interakcji użytkowników na stronie lub w aplikacji. GA4 w przeciwieństwie do poprzednich wersji Google Analytics opiera się w całości na zdarzeniach. Nawet taka akcja jak rozpoczęcie sesji jest zliczana jako zdarzenie.
Zdarzeniami mogą być też działania, takie jak np:
- kliknięcia,
- przewijanie strony,
- wypełnianie formularzy,
- dodanie produktu do koszyka,
- zakup produktu,
- i wiele więcej.
Tym samym zdarzenia umożliwiają zbieranie danych o rozmaitych aktywnościach użytkowników. Na ich podstawie można analizować zachowania klientów i dopasowywać do nich działania marketingowe.
Rodzaje zdarzeń w GA4
W Google Analytics 4 (GA4) dostępne są różne rodzaje zdarzeń, które umożliwiają szczegółowe monitorowanie aktywności użytkowników na stronie.
1. Zdarzenia automatyczne
Zdarzenia automatyczne są śledzone przez system bez konieczności dodatkowej konfiguracji. W zależności od tego czy ustawiamy usługę GA4 dla stron internetowych, czy aplikacji, zdarzenia automatyczne są inne. W przypadku stron internetowych obejmują one:
- first_visit – pierwsza wizyta użytkownika.
- session_start – rozpoczęcie sesji.
- user_engagement – spędzenie minimum 30 s na stronie i wykonanie angażującej akcji.
W przypadku aplikacji dochodzą do tego zdarzenia typowe dla tego systemu. Mogą to być np. zdarzenia związane z powiadomieniami, aktualizacjami czy wyświetleniem reklam.
2. Zdarzenia objęte pomiarem zaawansowanym
Zdarzenia objęte pomiarem zaawansowanym można łatwo włączyć w ustawieniach GA4, bez konieczności ingerencji w kod strony czy wprowadzania zmian w GTM (Google Tag Manager). Dzięki nim możesz śledzić takie akcje, jak przewijanie strony, odtwarzanie filmów czy pobieranie plików. Jest to prosty i szybki sposób na uzyskanie dodatkowych informacji o interakcjach użytkowników.
Pomiar zaawansowany obejmuje zestaw podstawowych zdarzeń:
- page_view – odsłona strony.
- scroll – dotarcie użytkownika do dolnej części strony, przescrollowanie 90% strony.
- click – kliknięcia wychodzące poza bieżącą domenę.
- view_search_results – wyszukiwanie w witrynie i wyświetlenie wyników wyszukiwania, na co wskazuje parametr np. q lub s lub search w urlu,
- file_download – pobranie pliku.
- W przypadku umieszczenia na stronie filmów YouTube wywoływane są: video_start (start odtwarzania), video_progress (gdy mija 10, 25, 50 lub 75% czasu trwania filmu), video_complete (koniec filmu).
- Interakcje z formularzem na stronie: form_start – pierwsza interakcja z formularzem, form_submit – przesłanie formularza. To zdarzenie nie jest uniwersalne do wszystkich rodzajów formularzy, dlatego nie zawsze działa prawidłowo.
Jeżeli chcesz dostosować ustawienia zdarzeń objętych pomiarem zaawansowanym, przejdź do sekcji “Administracja” w swojej usłudze GA4. W sekcji “Zbieranie i modyfikowanie danych” kliknij “Strumienie danych”, a następnie nazwę strumienia.
Gdy odnajdziesz sekcje “Pomiar zaawansowany”, możesz jednym kliknięciem w suwak wyłączyć wszystkie zdarzenia. Jeśli jednak chcesz zostawić zbieranie automatycznych zdarzeń, wystarczy, że przejdziesz do ustawień, klikając ikonę zębatki, i dostosujesz pomiar zaawansowany do swoich potrzeb oraz funkcji dostępnych na stronie.
3. Zdarzenia zalecane
Są to zdarzenia sugerowane przez Google, które mają zdefiniowane nazwy i parametry, dzięki czemu GA4 może je poprawnie interpretować i przetwarzać. Aby je wdrożyć, należy wprowadzić odpowiednie zmiany w kodzie lub skorzystać z Google Tag Managera.
Przykładowo, dla sklepów internetowych można śledzić każdy etap procesu zakupowego, od wyświetlenia produktu i dodania do koszyka po finalizację transakcji.
W zależności od rodzaju systemu i celu strony, Google sugeruje inny zestaw zdarzeń.
- Grupą dość uniwersalnych zdarzeń zalecanych wszystkim klientom z każdej branży są m.in. : generate_lead, login, sign_up, search, select_content, share.
- Chcąc mierzyć sprzedaż w witrynie lub aplikacji w branżach takich jak ecommerce, handel detaliczny, edukacja, nieruchomości, turystyka do wykorzystania są takie zdarzenia jak: add_payment_info, add_shipping_info, add_to_cart, add_to_wishlist, begin_checkout, purchase, refund, remove_from_cart, select_item, select_promotion, view_cart, view_item, view_item_list, view_promotion
- W przypadku usług powiązanych z grami rekomendowane jest wysyłanie: earn_virtual_currency, spend_virtual_currency, level_start, level_end, level_up, post_score, unlock_achievement i wiele innych.
To jakie zdarzenia zdecydujesz się wdrożyć, zależy tylko od Ciebie. Najważniejsze, aby były dopasowane do funkcjonalności na Twojej stronie.
4. Zdarzenia niestandardowe
Ostatnią grupą są zdarzenia niestandardowe, które pozwalają na śledzenie specyficznych akcji użytkowników, których nie obejmują wcześniej wymienione zdarzenia. Aby je skonfigurować, potrzebna jest bardziej zaawansowana wiedza techniczna, ponieważ wymagają ręcznej implementacji.
Przykładowo, jeżeli na Twojej stronie znajduje się rozbudowana nawigacja lub odnośniki do social mediów Twojej marki, możesz dodać samodzielnie zdarzenia niestandardowe o nazwach np. menu_click i social_media.
Potrzebujesz wsparcia z konfiguracją GA4?
Co to są parametry?
Parametry w GA4 to dodatkowe informacje, które możesz przesyłać razem ze zdarzeniami, aby lepiej zrozumieć kontekst działania użytkowników na stronie. Na przykład, gdy śledzisz zdarzenie “zakup”, możesz dodać parametry takie, jak wartość transakcji, waluta czy kategorie produktów. Dzięki temu dane i raporty stają się kompletne, bardziej szczegółowe i wartościowe.
Dodając parametry do zdarzeń przez GTM, wykorzystuje się data_layer (warstwę danych) i zmienne warstwy danych.
O zmiennych warstwach danych i ich konfiguracji przeczytasz w artykule Katarzyny Soi, naszej Web Analytics Manager: Jak zwiększyć dokładność danych dotyczących Unikalnych Użytkowników (UU)? Poradnik krok po kroku.
Jednym z ważniejszych parametrów w GA4 jest parametr “items”, który ma specyficzny dla parametrów typ, czyli tablicę elementów związanych z Twoimi produktami i usługami. Może wyglądać jak poniżej i gromadzić najważniejsze informacje o sprzedawanych produktach.
items: [
{
item_id: "SKU_12345",
item_name: "Stan and Friends Tee",
affiliation: "Google Merchandise Store",
coupon: "SUMMER_FUN",
discount: 2.22,
index: 0,
item_brand: "Google",
item_category: "Apparel",
item_category2: "Adult",
item_category3: "Shirts",
item_category4: "Crew",
item_category5: "Short sleeve",
item_list_id: "related_products",
item_list_name: "Related Products",
item_variant: "green",
location_id: "ChIJIQBpAG2ahYAR_6128GcTUEo",
price: 10.01,
quantity: 3
}]
GA4 automatycznie rejestruje podstawowe parametry, ale możesz też tworzyć własne parametry niestandardowe, dostosowane do specyfiki Twojej witryny. Parametry dodajesz bezpośrednio do zdarzeń – czy to przez modyfikację kodu, czy za pomocą Google Tag Managera. Używając parametrów, zyskujesz głębszy wgląd w to, jak użytkownicy korzystają z Twojej strony, co pozwala na dokładniejszą analizę i optymalizację działań.
Jak dodawać zdarzenia?
Zdarzenia w GA4 można dodawać na trzy sposoby:
- bezpośrednio w kodzie strony,
- za pomocą GTM,
- w usłudze Google Analytics 4.
Pierwsza metoda wymaga edycji skryptów, co możesz zlecić swojemu programiście, który dostosuje kod do Twoich potrzeb. Przy bardziej zaawansowanych sytuacjach można wykorzystać Measurement Protocol, czyli metodę zbierania danych w GA4 z dowolnego źródła podłączonego do Internetu np. CRM. Wymaga ona więcej nakładu pracy i często ścisłej współpracy z frontendowym i backendowym programistą.
Rozwiązanie wykorzystujące GTM jest znacznie prostsze i bardziej elastyczne. GTM pozwala na dodawanie i modyfikowanie zdarzeń bez potrzeby ingerencji w kod strony, co jest wygodne szczególnie dla marketerów.
Zanim przystąpisz do dodawania nowych zdarzeń w Google Tag Managerze, upewnij się, że masz dostęp do kontenera GTM swojej strony oraz odpowiednie uprawnienia, czyli rolę Edytującego na koncie GA4. Ważne jest również, aby przed rozpoczęciem pracy na stronie był już zaimplementowany tag Google – to podstawa, bez której śledzenie zdarzeń nie będzie możliwe.
Trzecią opcją dodawania zdarzeń w GA4 jest konfiguracja bezpośrednio w panelu Google Analytics 4. Możesz tworzyć nowe zdarzenia, bazując na już zbieranych danych, takich jak akcje użytkowników czy URL strony. Wystarczy, że przejdziesz do sekcji “Zdarzenia” w Ustawieniach usługi w GA4 i wybierzesz opcję utworzenia zdarzenia.
Wybór odpowiedniej metody dodawania zdarzeń w GA4 zależy od indywidualnych potrzeb i możliwości. Należy uwzględnić takie czynniki, jak poziom zaawansowania technologicznego, dostępność zasobów programistycznych oraz specyficzne wymagania dotyczące śledzenia interakcji użytkowników.
Nazewnictwo zdarzeń
Dla zachowania porządku i spójności ważne jest, aby utrzymywać nazwy zdarzeń w GA4 w tej samej konwencji oraz stosować się do kilku istotnych reguł.
- W nazwach zdarzeń rozróżniana jest wielkość liter, co oznacza, że “moje_zdarzenie” i “Moje_Zdarzenie” będą traktowane jako dwa różne zdarzenia.
- Nazwy mogą zawierać słowa i litery w dowolnym języku również w polskim, jednak my, wdrażając zdarzenia naszym klientom, trzymamy się języka angielskiego.
- Nie należy używać zarezerwowanych nazw zdarzeń śledzonych automatycznie, wtedy Analytics wyświetli komunikat o błędzie.
- Nazwy zdarzeń muszą zaczynać się od litery. Dozwolone są tylko litery, cyfry i znaki podkreślenia, lepiej unikać spacji.
Najlepszą praktyką jest stosowanie snake_case – słowa oddzielone podkreśleniami, pisane małymi literami, bez użycia polskich znaków. Na przykład, zamiast “AddToCart”, używaj “add_to_cart”. Podobnie warto postępować z nazwami parametrów, co ułatwi ich interpretację i analizę w GA4, a także zapewni czytelność danych w raportach.
Jeśli będziesz trzymać się tych reguł, śledzenie zdarzeń powinno działać poprawnie. Jednocześnie ułatwiasz sobie tym sposobem analizę danych w GA4.
Zdarzenia kluczowe, czyli nowe konwersje
W GA4 zdarzenia kluczowe (key events) pełnią istotną rolę w śledzeniu najważniejszych działań użytkowników w zależności od rodzaju strony. Mogą być to np.
- zakupy na stronach ecommerce,
- zapisy na newsletter,
- czas spędzony na stronie i na blogach.
Jakiś czas temu Google zmieniło nazwę z “konwersji” na “zdarzenia kluczowe”, w celu rozwiązania problemów z interpretacją danych, których nazwy różnią się w systemach Google Ads i Google Analytics 4.
Aby oznaczyć zdarzenie jako kluczowe, wystarczy przejść do sekcji „Zdarzenia” w zakładce „Administracja” w GA4 i włączyć przełącznik przy wybranym zdarzeniu. Oznaczanie zdarzeń kluczowych pomaga w precyzyjnym śledzeniu istotnych działań użytkowników i mierzeniu efektywności kampanii w raportach.
Podsumowanie
Odpowiednie oznaczanie zdarzeń kluczowych, zarządzanie parametrami oraz dbałość o poprawne nazewnictwo zapewniają spójność i dokładność raportów. Wybór właściwej metody implementacji zdarzeń, zgodnej z możliwościami technologicznymi strony, pomoże optymalizować kampanie marketingowe i lepiej rozumieć potrzeby użytkowników.
Świadome zarządzanie zdarzeniami w GA4 daje możliwość prawdziwie efektywnej analizy danych na stronach internetowych, a przez to lepszych wyników biznesowych. Dzięki różnorodnym rodzajom zdarzeń możesz dostosować sposób ich zbierania do indywidualnych potrzeb, a następnie skoncentrować się na informacjach, które najwięcej mówią o Twojej firmie i klientach.
Zespół specjalistów i specjalistek MBridge wsparł już wiele zespołów w zakresie poprawnego korzystania z GA4, więc jeśli również czujesz, że Twój dział lub firma chce rozwinąć się w temacie analityki internetowej z chęcią porozmawiamy o możliwościach współpracy.
Do działania możemy podejść kompleksowo i zająć się również wdrożeniem i konfiguracją GA4 dla Twojej strony. Wówczas będziesz mieć pewność, że narzędzie gromadzi i analizuje najbardziej istotne dla Ciebie dane.
To Ty decydujesz, jak wygląda zakres usług świadczonych przez nas. Jeśli potrzebujesz profesjonalnego wsparcia w zakresie analityki (i nie tylko!), skontaktuj się z nami i umów się na bezpłatną konsultację, podczas której poznamy Twoje oczekiwania i określimy zakres potrzebnej usługi.