Trendy marketingowe 2025

Trendy marketingowe 2025: Co przyniósł 2024 i jak zaczynamy 2025?

Jak co roku podsumowujemy trendy marketingowe z ostatnich 12 miesięcy i próbujemy przewidzieć, jak będą wyglądać kolejne. Nie wróżymy przy tym ze szklanej kuli – każda predykcja bazuje na naszej wiedzy, doświadczeniu i najważniejszych branżowych raportach. Co wydarzyło się w digital marketingu w 2024 roku i jak wpłynęło to na naszą codzienną pracę? Które zmiany uważamy za najważniejsze? Czego spodziewamy się po kolejnym roku? Oto nasza perspektywa na trendy marketingowe w 2025 roku.

Digital marketing w 2024 – te trendy marketingowe i wydarzenia warto odnotować

Transformacja Google Shopping

W ubiegłorocznym podsumowaniu trendów marketingowych prognozowaliśmy, że AI umożliwi jeszcze większą personalizację reklam. W 2024 roku scenariusz ten faktycznie się urzeczywistnił – najbardziej spektakularnym przykładem jest transformacja Google Shopping – w Polsce co prawda jeszcze jej nie doświadczyliśmy, ale w październiku nowe rozwiązanie zadebiutowało w USA, o czym informowaliśmy zresztą w MBridge Alert.

 

Odmienione Google Shopping to znacznie więcej niż reklamy produktowe w wyszukiwarce. Wyniki są dopasowane nie tylko do zapytania wpisanego do Google, ale także do lokalizacji użytkownika. Dodatkowo wyświetlane produkty są podzielone na kategorie, aby użytkownik mógł jak najszybciej znaleźć to, czego szuka. W takiej wersji narzędziu bliżej do asystenta zakupowego niż do zwykłej porównywarki cenowej, a to na pewno nie koniec zmian. 

W SEO jeszcze bardziej liczy się jakość treści i użyteczność serwisu

Jakość treści nie od dziś ma ogromny wpływ na SEO, ale w związku z pojawieniem się coraz większej liczby artykułów tworzonych przez AI, ma ona jeszcze większe znaczenie. Google dysponuje coraz doskonalszymi algorytmami, które potrafią rozpoznawać artykuły generowane przez sztuczną inteligencję. Od dłuższego czasu promuje też content ekspercki oparty na rzeczywistych doświadczeniach autorów, a nie pośpiesznym researchu przy pomocy chata GPT. 

Chcesz poprawić jakość treści i SEO? Przeprowadź audyt treści już teraz!

Aktualizacje algorytmów to jednak nie wszystko. Obecnie sen z powiek specjalistów SEO spędza również wdrożenie AI Overview, czyli nowej odsłony wyszukiwarki wzbogaconej o moduł AI. W Polsce nie jest ona jeszcze dostępna, ale w 2024 roku niektóre funkcje wystartowały na rynku amerykańskim. Na filmie poniżej możesz zobaczyć, jak działają niektóre z nich.

Google konferencja I/O 2024
Search in the Gemini era | Google I/O 2024

Co to oznacza dla marketerów? Konieczność wdrożenia znaczących zmian w strategiach content marketingowych. Tworzenie treści odpowiadających na proste pytania mija się z celem, ponieważ modele językowe są w stanie z łatwością wygenerować rozwiązanie. W cenie są za to specjalistyczne, pogłębione treści, które pokazują autora (najlepiej podpisanego z imienia i nazwiska) w roli eksperta i dają szansę na zdobycie wysokiej jakości linków zwrotnych

 

Na znaczeniu mogą zyskać także bardziej złożone zapytania przypominające rzeczywistą konwersację. Wzrost ich popularności prognozowano już przed kilkoma laty, gdy pojawili się asystenci głosowi tacy jak Alexa czy Google Home. Wówczas tylko nieliczni przekonali się jednak do rozmów z wyszukiwarką – w dobie AI może się to zmienić.

Jeszcze więcej wideo

To już kolejny rok pod znakiem wideo. Nic nie wskazuje na to, aby format ten miał nam się znudzić, choć w ubiegłorocznym przeglądzie wyrażaliśmy taką obawę. Owszem, jesteśmy zmęczeni niskiej jakości, krótkimi filmami, ale jednocześnie jest to na tyle angażujący format, że nie potrafimy z niego zrezygnować. Stąd imponujące wyniki krótkich form wideo. Użytkownicy Instagrama poświęcają na oglądanie rolek 50% czasu, który spędzają w aplikacji!

 

Mimo wszystko warto pamiętać, że podczas oglądania kilkusekundowych filmów jesteśmy bardzo zdekoncentrowani. Stan ten doskonale opisuje określenie „brainrot” nominowane w konkursie Młodzieżowe Słowo Roku. Dosłownie znaczy ono … gnicie mózgu. 

 

Rozproszenie sprawia, że jesteśmy bardzo podatni na reklamę – aż 79% użytkowników Instagrama przyznaje, że kupiło jakiś produkt po zobaczeniu rolki. Bardziej pogłębione treści lepiej serwować jednak w innych kanałach – na Instagramie i TikToku mogą zginąć wśród mniej wymagających filmów.

 

Przeczytaj nasz artykuł o tym, jak zrobić reklamę na Instagramie i Facebooku.

 

Źródło statystyk: 1

Analityka w erze cookieless

Przygotowywaliśmy się na nadejście ery nocookie, ale ostatecznie skończyło się wyłącznie na ograniczeniu ciasteczek. Było to dość zaskakujące, ponieważ Google od czterech lat (!) zapowiadał wyłączenie w Chrome ciasteczek stron trzecich. Zamiast tego w przeglądarce ma się pojawić nowa funkcja umożliwiająca decydowanie o tym, jakimi danymi chcemy się dzielić podczas przeglądania internetu. 

 

Mimo to mniejsza ilość danych do analizy stała się faktem, dlatego w MBridge stawiamy na jakość gromadzonych informacji. W tym celu wystartowaliśmy z AutoAudytem – to darmowa usługa, która pozwala w kilka chwil sprawdzić, czy dane w GA4 odkładają się poprawnie. Aby uzyskać dostęp do audytu, wystarczy wypełnić formularz dostępny tutaj.   

Trendy marketingowe w 2025 roku – szybki przegląd predykcji na nadchodzący rok

#1 Subtelniejsze wykorzystanie AI w kreacji

Czasy kampanii, które zyskały sławę dzięki temu, że zostały wygenerowane przez AI, mamy już za sobą, bo mnóstwo firm wykorzystuje teraz tę technologię w swoich kreacjach. Nie jest to już sposób na wyróżnienie się, tym bardziej że wielu użytkowników patrzy na takie kreacje sceptycznie. Z raportu „Marketing Trends 2025” opracowanego przez Kantar wynika, że aż 2/5 konsumentów nie ufa reklamom generowanym przez AI.

Technologia ta bez wątpienia nadal będzie wykorzystywana, ale w dyskretniejszy sposób. Przykładem niech będzie ostatni klip Quebo – z relacji Andrzeja Dragana opublikowanej w serwisie X wynika, że wszystkie tła scenograficzne użyte w teledysku zostały wygenerowane w Midjourney. Nie widać jednak tego na pierwszy rzut oka. 

QUEBONAFIDE - FUTURAMA 3 - trendy AI
QUEBONAFIDE - FUTURAMA 3 (Album: Północ / Południe)

ProTip: Kierunek, w jakim powinna podążać nasza relacja z AI, bardzo ciekawie zarysowuje Ethan Mollick w książce „Co-Intelligence: Living and Working with AI”. Może warto sprezentować ją sobie pod choinkę? Inne propozycje na prezenty dla marketera znajdziesz w naszym wpisie: Świąteczny przegląd: pomysły na prezent dla marketera i sposoby na atmosferę w biurze.

#2 Regulacje AI

W 2025 roku nabiorą mocy przepisy wprowadzone przez Akt o AI – to pierwsza w historii regulacja prawna dla modeli sztucznej inteligencji zatwierdzona przez Parlament Europejski. Przepisy te zakazują stosowania Systemów AI, które stwarzają zagrożenie dla ludzkości, a zatem mogą manipulować różnymi wrażliwymi grupami czy klasyfikować ludzi na podstawie ich zachowań, statusu ekonomicznego lub innych cech.  Zobowiązują też wydawców do przejrzystości (jeśli treść została wygenerowana przez AI, należy o tym poinformować) oraz przestrzegania praw autorskich.

 

Bez wątpienia nie jest to ostatnia taka regulacja. Przykładowo, w polskim rządzie trwają prace nad katalogiem profesji chronionych przed wpływem sztucznej inteligencji. To dość kontrowersyjny projekt. Nie wiadomo, czy zostanie zrealizowany, ale pokazuje potrzebę uregulowania AI przez ustawodawców.

#3 SocialCommerce i Livestreaming

SocialCommerce – czyli możliwość robienia zakupów bezpośrednio w aplikacjach mediów społecznościowych – to od lat wielki trend w Chinach. Wspiera go Livestreaming, czyli sprzedażowe live’y z udziałem czołowych influencerów.

 

W Europie i Stanach Zjednoczonych nie widać wielkiego zainteresowania tą metodą sprzedaży, ale platformy takie jak TikTok intensywnie dążą do tego, aby to zmienić. Kto wie, może 2025 rok okaże się pod tym względem przełomowy? Warto trzymać rękę na pulsie.

#4 Zmierzch reklamy telewizyjnej

Do niedawna to właśnie telewizja przyciągała największe budżety reklamowe, ale dziś bez wątpienia nie jest już hegemonem na rynku. Z danych udostępnionych we wzmiankowanym już raporcie Kantar wynika, że przy tradycyjnej telewizji została zaledwie połowa ankietowanych. Pozostałe 50% wybiera streaming, dlatego to właśnie tam wielu reklamodawców zamierza przenieść budżety w kolejnym roku.  

Jaka będzie przyszłość digital marketingu?

O trendach marketingowych na 2025 rok można by dyskutować długo. Jeśli ciekawi cię ten temat, koniecznie zapoznaj się z następującymi raportami:

Zachęcamy także do obserwowania MBridge Alert, czyli naszego comiesięcznego podsumowania najważniejszych wydarzeń w branży SEO i Performance. To przystępna i skondensowana dawka wiedzy na temat tego, co aktualnie dzieje się w branży.

Udostępnij:

Możemy Ci pomóc w zakresie digital marketingu?

Porozmawiajmy!