Strategie ustalania stawek w Google Ads. Którą wybrać, aby nie przepalić budżetu marketingowego?

Każdy użytkownik Google Ads już na wstępie pracy nad kampanią musi wybrać strategię ustalania stawki. Zależy od tego więcej, niż mogłoby się wydawać. Wybór odpowiedniej strategii może znacząco wpłynąć nie tylko na budżet kampanii, ale także na jej ogólny sukces. Jednocześnie nie istnieje jedna obiektywnie najlepsza strategia. Skąd więc wiedzieć, na którą z opcji się zdecydować? Oto garść praktycznych wskazówek.

Jakie strategie ustalania stawek mamy do wyboru?

W Google Ads dostępnych jest 8 strategii ustalania stawek. Każda z nich ma swoje plusy i minusy, których warto być świadomym, aby skuteczniej zarządzać kampanią: 

1. Samodzielne ustalanie stawek (Manual CPC)

Ręczne ustalanie stawek daje pełną kontrolę nad kosztami za kliknięcie (CPC) dla poszczególnych słów kluczowych i reklam lub grup reklam.

Kiedy warto rozważyć tę strategię:

  • w przypadku małych kampanii z ograniczonym budżetem, gdzie dokładna kontrola nad wydatkami jest kluczowa, 
  • gdy masz doświadczenie w zarządzaniu stawkami i dobrze znasz swoją grupę docelową,
  • planujesz kampanie PLA, w przypadku których często wykorzystuje się tę strategię. 

Załóżmy, że prowadzisz mały sklep internetowy z kosmetykami naturalnymi. Znając swoją niszę i specyfikę rynku, możesz precyzyjnie ustawić stawki dla słów kluczowych, które mają dla Ciebie strategiczne znaczenie. 

Przykład

2. Automatyczne ustalanie stawek (Automatic CPC)

W przypadku tej strategii system automatycznie ustala stawki, aby uzyskać jak najwięcej kliknięć w ramach ustalonego budżetu.

Kiedy warto rozważyć tę strategię:

  • Gdy nie masz zbyt wiele doświadczenia w prowadzeniu kampanii, a twoim celem jest maksymalizacja liczby kliknięć. 
  • Jeśli nie masz czasu na ciągłe monitorowanie stawek.

Otwierasz sklep internetowy z artykułami papierniczymi i zależy Ci na zwiększeniu jego widoczności online. Wybierając automatyczne ustalanie stawek, zyskujesz więcej czasu na inne działania marketingowe, takie jak tworzenie treści i optymalizacja witryny.  

Przykład

3. Docelowy CPA (Target CPA)

Użytkownik ustala docelowy koszt konwersji (CPA), a system automatycznie dostosowuje stawki w taki sposób, aby uzyskać możliwie jak najwięcej konwersji za ustaloną cenę.

Kiedy warto rozważyć tę strategię:

  • Gdy masz jasno określony cel kosztu konwersji i historyczne dane o konwersjach. 
  • Sprawdzone rozwiązania dla kampanii skoncentrowanych na generowaniu leadów lub sprzedaży.

Prowadzisz kampanię dla platformy edukacyjnej, której zależy na  zdobyciu nowych subskrybentów. Masz dane historyczne, które pokazują, ile zazwyczaj kosztuje pozyskanie nowego klienta. Dzięki strategii docelowy CPA, możesz pokierować kampanią w taki sposób, aby generowała konwersje, nie przekraczając tej kwoty.  

Przykład

4. Docelowy ROAS (Target ROAS)

Użytkownik określa docelowy zwrot z wydatków na reklamę (ROAS), a system dostosowuje stawki w taki sposób, aby osiągnąć ten cel.

Kiedy warto rozważyć tę strategię:

  • W przypadku kampanii e-commerce, w których kluczowe jest ROI, jednak pod warunkiem, że masz dane historyczne dotyczące sprzedaży. 
  • Najczęstsza strategia wykorzystywana w kampaniach Performance Max.  

Masz sklep internetowy z elektroniką. Dzięki danym historycznym wiesz, jaki zwrot z inwestycji jest dla Ciebie satysfakcjonujący. Ustawiasz więc docelowy ROAS na poziomie 500%, co oznacza, że każda wydana złotówka powinna przynieść 5 złotych przychodu. System będzie optymalizował stawki, aby osiągnąć ten cel. 

Przykład

5. Maksymalizacja liczby kliknięć (Maximize Clicks)

System automatycznie dostosowuje stawki, aby uzyskać jak najwięcej kliknięć w ramach budżetu.

Kiedy warto rozważyć tę strategię:

  • Gdy celem jest zwiększenie ruchu na stronie internetowej, szczególnie przy ograniczonym budżecie.

Chcesz zwiększyć ruch na nowo uruchomionym blogu. Wybierając strategię maksymalizacji liczby kliknięć, sprawisz, że system będzie automatycznie dostosowywać stawki, aby przyciągnąć możliwie jak najwięcej odwiedzających i jednocześnie nie przekroczyć określonego na wstępie budżetu.

Przykład

6. Maksymalizacja liczby konwersji (Maximize Conversions)

System automatycznie ustala stawki, aby uzyskać jak najwięcej konwersji w ramach budżetu.

Kiedy warto rozważyć tę strategię:

  • Gdy celem jest maksymalizacja liczby konwersji, a budżet jest elastyczny.

Załóżmy, że chcesz wypromować webinar.  Wydarzenie odbywa się już za kilka dni, dlatego zależy Ci na wysokiej konwersji. W tym celu stawiasz na strategię maksymalizacji liczby konwersji, w efekcie czego system automatycznie dostosowuje stawki, aby wygenerować jak najwięcej rejestracji na szkolenie.

Przykład

7. Maksymalizacja wartości konwersji (Maximize Conversion Value)

System automatycznie dostosowuje stawki, aby maksymalizować wartość konwersji w ramach budżetu.

Kiedy warto rozważyć tę strategię:

  • Gdy celem jest maksymalizacja przychodów z kampanii.

Prowadzisz działania marketingowe dla sklepu internetowego z luksusowymi zegarkami. Chcesz, aby kampania Google Ads nie tylko generowała sprzedaż, ale również maksymalizowała wartość transakcji. W związku z tym decydujesz się na strategię maksymalizacji wartości konwersji, aby uzyskać jak najwyższy przychód z każdego kliknięcia.

Przykład

8. Docelowy udział w wyszukiwaniach (Target Impression Share)

Użytkownik ustawia docelowy udział w wyświetleniach, a system automatycznie dostosowuje stawki, aby osiągnąć ten cel.

Kiedy warto rozważyć tę strategię:

  • Gdy chcesz dominować w wynikach wyszukiwania dla określonych słów kluczowych.

Wyobraź sobie, że działasz w bardzo konkurencyjnej branży i właśnie wprowadzasz do oferty nowy produkt. Zależy Ci na tym, aby był on widoczny na pierwszych pozycjach wyników wyszukiwania, więc ustawiasz docelowy udział w wyświetleniach na poziomie 90%, dzięki czemu system będzie optymalizował stawki, aby twoja reklama wyświetlała się na górze wyników jak najczęściej. 

Przykład

Idealna strategia ustalania stawek to strategia spersonalizowana 

Jak widzisz wybór strategii ustalania stawek w Google Ads, zależy od wielu różnych czynników. Najważniejsze z nich to:

  • Cel kampanii. Chcesz zwiększyć ruch na stronie, generować leady, zwiększać sprzedaż, czy budować świadomość marki?
  • Budżet. Jaką kwotę możesz przeznaczyć na reklamę? Jak bardzo jest elastyczna?
  • Doświadczenie. Masz doświadczenie w zarządzaniu kampaniami PPC, czy potrzebujesz prostszych, automatycznych rozwiązań?
  • Dane historyczne. Czy masz dostęp do danych historycznych, które mogą pomóc w bardziej precyzyjnym ustawieniu stawek?

Nawet jeśli uwzględnisz wszystkie te czynniki, wciąż możesz mieć wątpliwości co do wyboru właściwej strategii ustalania stawek. Wówczas nie pozostaje Ci nic innego, jak próbowanie różnych opcji. Testuj różne rodzaje kampanii, prowadź testy A/B i analizuj skuteczność poszczególnych reklam. Dzięki temu zorientujesz się, która z wymienionych strategii najlepiej pasuje do twojego biznesu. 

Możesz też powierzyć prowadzenie kampanii Google Ads naszym specjalistom. Mamy doświadczenie w różnych branżach, dzięki czemu doskonale orientujemy się, w jakich sytuacjach sprawdzają się określone strategie, zarówno w sektorze B2C, jak i w marketingu B2B. Przed rozpoczęciem kampanii, zadbamy także o optymalizację twojego konta reklamowego, dzięki czemu reklamy będą osiągać jeszcze wyższą skuteczność. 

Interesuje Cię pozyskiwanie klientów B2B? Sprawdź nasz tekst.

Udostępnij:

Możemy Ci pomóc w zakresie digital marketingu?

Porozmawiajmy!