Strategia content marketingowa – czym jest?

Strategia content marketingowa bywa utożsamiana z kalendarzem publikacji – czy to na blogu, czy w mediach społecznościowych. W praktyce jest to znacznie bardziej złożony dokument, którego celem jest dostarczenie odpowiednich treści na każdym etapie ścieżki zakupowej klienta. Aby było to jednak możliwe, należy dogłębnie przyjrzeć się swoim odbiorcom i przeanalizować ich potrzeby. 

Potrzebujesz strategii contentowej szytej na miarę?

Czym jest strategia content marketingowa? Dlaczego warto ją mieć?

Strategia content marketingowa to długofalowy plan działań, który definiuje cele, identyfikuje grupę docelową oraz określa kanały i formaty, z pomocą których firma będzie mogła najskuteczniej komunikować się z odbiorcami. Powinny być one dopasowane zarówno do potrzeb konkretnych person marketingowych, jak i określonych etapów lejka zakupowego

 

Działając bez strategii content marketingowej, łatwo stracić z oczu cele i zapomnieć, o co właściwie toczy się gra. Raz opracowany plan działań zwyczajnie pomaga odnaleźć się w informacyjnym zgiełku i coraz to nowych formatach marketingowych. Dzięki strategii będziesz je rozsądniej dopasowywać do swoich rzeczywistych potrzeb, zamiast kierować się trendami, które nie zawsze muszą pasować do Twojej marki.

 

Sprawdź również, nasz tekst o planie marketingowym.

 

Strategia content marketingowa od zera. Jak się zabrać za jej tworzenie?

Od czego zacząć tworzenie strategii content marketingowej? Punktem wyjścia może być bardziej ogólna strategia marketingowa, jeśli w ogóle została spisana. Znajdziemy tam  informacje takie jak misja i archetyp marki oraz mocne i słabe strony firmy. W dokumencie powinni również zostać wspomniani główni konkurenci biznesowi oraz naczelne cele marketingowe, które pomogą Ci w sformułowaniu powodów, dla których publikujesz.

 

Punktem wyjścia do tworzenia strategii content marketingowej może być brief marketingowy.

 

Kolejne kroki pracy nad strategią content marketingową mogą wyglądać następująco:

1. Audyt dotychczasowych treści

 

Jeśli strona internetowa istnieje już dłuższy czas, na pewno znajdują się już na niej jakieś treści, a może nawet blog. To samo dotyczy kanałów w mediach społecznościowych – przed rozpoczęciem pracy nad nową strategią content marketingową należy dokładnie im się przyjrzeć. Oto, na co warto zwrócić uwagę na tym etapie:

 

    • Język komunikacji – czy na pewno jest zrozumiały dla odbiorców?

    • Wykorzystywane formaty – które z nich generują największe zaangażowanie?

    • Wykorzystywane kanały – gdzie gromadzi się największa społeczność i czego jest to zasługą?

    • SEO – czy strona wyświetla się w Google na frazy strategiczne z perspektywy biznesu? Nad audytem SEO warto zastanowić się w kontekście całej witryny i wszelkich jej aspektów, bo jest jednym z kluczowych aspektów, aby treści docierały do zainteresowanych.

    • Współczynnik odrzuceń i średni czas trwania sesji – w których miejscach na stronie użytkownicy spędzali najwięcej czasu?

Przejście przez wszystkie te punkty może zaowocować bardzo ciekawymi wnioskami.

Z szerszej perspektywy SEO ważne jest, aby wpisać działania content marketingowe w spójną, opartą na danych oraz analizie konkurentów strategię pozycjonowania. Skrupulatnie realizowana strategia content marketingowa wpłynie wtedy finalnie nie tylko na widoczność strony w Google, ale pozwoli rówież na realizację celów biznesowych, które chcemy spełnić poprzez działania marketingowe.

Tomasz Klusek, SEO Manager

2. Określenie celów

 

Może być to wzrost sprzedaży, zwiększenie widoczności w Google, nawiązanie bliższej relacji z klientami, budowanie pozycji eksperta i wiele innych powodów. Choć wszystkie wymienione motywacje mogą wydawać się dość oczywiste, warto je spisać, ponieważ będzie to wpływać na język i styl komunikacji.

3. Określenie grupy docelowej

 

Obowiązkowym elementem strategii content marketingowej są persony uosabiające różne możliwe typy odbiorców. O tym, jak je stworzyć przeczytasz więcej w artykule o grupach docelowych. W tym miejscu warto jednak jeszcze raz wspomnieć, aby były to kreacje oparte na rzeczywistych danych, a nie wyłącznie wyobrażeniach o klientach. 

 

Przeczytaj również tekst, konkretnie o tym czym charakteryzuje się B2B content marketing oraz artykuł o pozyskiwaniu klientów biznesowych.

4. Wybór kanałów i formatów treści

 

Dopiero gdy mamy w głowie obraz odbiorców i wiemy, jakie treści cenią najbardziej, możemy przejść do wyboru kanałów i formatów contentowych. Pamiętaj, że firma nie musi być obecna na wszystkich dostępnych platformach. Lepiej ograniczyć się do jednej lub dwóch i to na nich skoncentrować całą uwagę. To samo dotyczy formatów treści – jeśli klasyczne posty spotykają się z zainteresowaniem odbiorców, nie musisz na siłę zamieniać ich w rolki, tylko dlatego, że są aktualnie na czasie. Content marketing jest skuteczny wtedy, gdy realizuje cele strategiczne, a nie gdy poszczególne kreacje zdobywają setki polubień. Te ostatnie nie zawsze przekładają się na realne korzyści.

 

Zobacz jak strategia content marketignowa pomaga w inbound marketingu.

5. Stworzenie kalendarza publikacji 

 

Czas wybrać tematy przyszłych treści i opracować na ich podstawie profesjonalny content plan. Na pewno masz wiele pomysłów na to, jakie zagadnienia warto byłoby poruszyć na firmowym blogu czy Instagramie, ale na wypadek gdyby konieczna była inspiracja, pamiętaj że masz do dyspozycji wiele narzędzi takich jak:  

 

    • Narzędzia SEO do analizy fraz kluczowych, które pozwolą Ci sprawdzić, czego Twoi odbiorcy szukają w Google (pisaliśmy o nich więcej w tym artykule). 

    • Google Trends, czyli narzędzie, dzięki któremu dowiesz się, jakie tematy aktualnie zyskują na popularności. 

    • Chat GPT, a więc słynny chatbot opracowany przez OpenAI, który może udzielić Ci wielu cennych podpowiedzi, ale rzecz jasne nie przygotuje za Ciebie kompletnego content planu. 

Inspiracją dla nowych treści mogą być również pytania klientów, problemy poruszane w grupach tematycznych powiązanych z marką i wiele więcej. Możliwości są niemal nieograniczone. Tego samego nie można jednak powiedzieć o mocach przerobowych w firmie. Właśnie dlatego potrzebujesz harmonogramu, w którym ustalisz ile treści i jak często jesteś w stanie realizować. Plan może być tygodniowy, miesięczny, a nawet roczny. Wszystko zależy od specyfiki biznesu i indywidualnych preferencji. Najważniejsze, aby publikacje były możliwie regularne i wartościowe dla odbiorców. 

6. Określenie budżetu reklamowego 

 

W strategii content marketingowej należy także uwzględnić metody promocji wybranych treści oraz określić budżet reklamowy. Oczywiście nie chodzi o to, aby promować każdy publikowany post, ale w przypadku kluczowych materiałów organiczne zasięgi nie zawsze będą wystarczające. Pamiętaj również, że płatna promocja to nie jedyny sposób na to, aby dotrzeć z przekazem do większego grona odbiorców. Innym ciekawym rozwiązaniem jest współpraca z twórcami i redakcjami poruszającymi się w podobnej tematyce. 

7. Gotowość do zmian 

 

Strategia content marketingowa może, a wręcz powinna ewoluować z biegiem lat. Należy stale sprawdzać, które publikacje cieszą się największą popularnością i szukać czynników, które do tego doprowadziły. Dzięki temu dowiadujesz się, jaki content najbardziej podoba się Twoim odbiorcom. 

 

Poza tworzeniem nowych treści warto również zarezerwować czas na optymalizację tych istniejących. Nawet kilka drobnych zmian może sprawić, że artykuł, który dotąd wyświetlał się w drugiej dziesiątce wyszukiwań Google, nagle pojawi się w pierwszej trójce. Należy być czujnym na tego typu sytuacje, aby wyciągnąć z treści maksymalny potencjał. Szczególnej uwagi wymagają także artykuły wyświetlające się na pierwszych pozycjach w wyszukiwarce. Powinny być one na bieżąco aktualizowane, aby użytkownicy nie czuli się nimi rozczarowani.

Strategia content marketingowa w praktyce – przykłady 

Jedna z wielu sekcji contentowych, które współtworzymy w MBridge, są „Porady” SMYK. Wśród ukazujących się tam treści dominują artykuły poradnikowe skierowane do rodziców i opiekunów. Nie brakuje także tekstów gromadzących inspiracje prezentowe na różne okazje oraz wiedzy eksperckiej. Wszystkie artykuły optymalizujemy pod SEO, dzięki czemu znacząco zwiększyliśmy widoczność oferty w Google. Szczegółowymi wynikami dzieliliśmy się w jednym z naszych case study. SMYK regularnie pojawia się także w rankingach blogów e-commerce, czego dowodem jest ostatnia publikacja Elephate i Senuto. 

Komentarz ekspertek

Pamiętaj, że strategia content marketingowa to nie jest sztywny twór, więc nie musi być realizowana tylko w jeden sposób. Zmiany budżetowe, nowe trendy marketingowe czy branżowe, różne wydarzenia na świecie, RTM marketing oraz wiele innych elementów mogą mieć znaczny wpływ na tworzenie contentu. Z jednej strony staraj się więc realizować strategię CM konsekwentnie (nie poddawaj się po kilku miesiącach – to częsty błąd), ale z drugiej – bądź elastyczny lub elastyczna, nie bój się zmian. Content marketing nie przestanie ewoluować, miej to na uwadze!

Urszula Żupnik, SEO Content Team Leader

W dobie nadprodukcji treści łatwo wpaść w pułapkę kompulsywnego publikowania coraz to nowych postów i artykułów byle tylko zadowolić algorytmy. Nie tędy droga! W praktyce liczy się nie ilość, tylko skuteczność publikacji. Zwłaszcza jeśli naszym celem jest coś więcej niż zbieranie lajków i gromadzenie coraz większej liczby obserwujących. Dlatego strategia content marketingowa jest tak ważna. Wyznacza realne cele, dokładnie opisuje sposób ich realizacji i w efekcie zmniejsza presję na szybkie i bezrefleksyjne działania. 

Joanna Żelazińska, Copywriter

Dowiedz się także, o tym jak zacząć e-commerce, czym jest społeczny dowód słuszności oraz jak korzystać z marketingu 7p.

Skontaktuj się z nami

mbridge@mbridge.pl

Udostępnij:

Możemy Ci pomóc w zakresie digital marketingu?

Porozmawiajmy!