Zdarza się, że strona internetowa odnotowuje znaczący ruch w kilku miesiącach roku, po czym zainteresowanie dramatycznie spada. To klasyczny przykład sezonowości w SEO – zjawiska, z którym boryka się wielu właścicieli witryn internetowych. Dowiedz się, jak mu przeciwdziałać, zamiast biernie przyglądać się niezadowalającym statystykom.
Krok 1. Zrozum, w czym leży problem
Aby zmniejszyć wpływ sezonowości na efekty działań SEO, musisz zrozumieć, jakie wydarzenia wpływają na ruch na stronie. Bez tego każda próba optymalizacji będzie strzałem w ciemno.
Zacznij od analizy wyników w ujęciu rok do roku. Sprawdź, jak zmienia się ruch na stronie w poszczególnych miesiącach. Czy w okolicach świąt Bożego Narodzenia odnotowujesz nagły wzrost odwiedzin? A może w okresie wakacyjnym strona staje się bardziej popularna? Spróbuj dostrzec w danych jakiś logiczny schemat i zidentyfikować przyczyny okresów wzmożonego ruchu.
Kolejnym krokiem jest analiza fraz kluczowych, dzięki którym użytkownicy trafiają na twoją stronę. Pomogą Ci w tym narzędzia takie jak Planer słów kluczowych Google czy Senuto. To ostatnie ma nawet wbudowany moduł do identyfikacji sezonowości w danej branży. Analizując zmiany w miesięcznym wolumenie wyszukań fraz kluczowych, będziesz w stanie określić, w których miesiącach dany produkt lub usługa cieszy się większą popularnością, a w których mniejszą. Pomoże Ci to lepiej wycelować działania promocyjne firmy. Dowiesz się, kiedy warto je zintensyfikować, a kiedy lepiej skupić się na działaniach o długofalowym charakterze.
Krok 2. Twórz treści evergreen
Kiedy wiesz już, które frazy podlegają sezonowości, a które charakteryzują się względnie stałą liczbą wyszukań, przyjrzyj się swojej strategii SEO i uwzględnij w niej tworzenie treści uniwersalnych, posiadających względnie stały search volume. W marketingowym żargonie określamy mianem evengreen content.
Pozycjonując takie treści, zmniejszysz wpływ sezonowości na SEO, ponieważ evengreen content będzie przyciągać ruch na stronę przez cały rok, a nie tylko w określonych miesiącach. Co więcej, prawdziwie wartościowe treści evergreen mogą Ci pomóc w zdobywaniu linków do strony, co także wspomaga działania SEO.
Zmiana poziomu wyszukań fraz kluczowych spowodowana sezonowością to jeden z czynników bezpośrednio wpływających na osiągane wyniki SEO. Spadki we wpisywaniu konkretnych fraz kluczowych przekładają się bezpośrednio na ruch na stronie, a więc zazwyczaj wpływają również na poziom realizacji zakładanych celów biznesowych przez marki. Dlatego ważne jest, aby zidentyfikować wpływ sezonowości na ruch na stronie i odpowiednio dostosować strategię SEO.
Kiedy jesteśmy świadomi okresowych wahań, możemy skupić się na działaniach, które będą przynosić korzyści przez cały rok, niezależnie od sezonu. Przykładem takich działań może być tworzenie treści typu evergreen, które pozostają wartościowe i aktualne przez długi czas, lub poprawa starszych treści, aby zwiększyć ich atrakcyjność i widoczność w wyszukiwarkach.
Tomasz Klusek, SEO Manager
Jak zidentyfikować tematy, które mają potencjał evergreen? Nie jest wykluczone, że natkniesz się na nie podczas analizy opisanej w poprzednim kroku. Warto także przyjrzeć się działaniom konkurencji – jeśli widzisz, że na konkurencyjnej witrynie są treści, które stale cieszą się bardzo dużą popularnością, może to być wskazówka, że podobne tematy mogą zainteresować również twoich klientów.
Krok 3. Monitoruj efekty i optymalizuj istniejące treści
Wartościowe treści to nie wszystko. Jeśli chcesz zwiększyć ruch na stronie i zmniejszyć jego sezonowe wahania, musisz stale monitorować osiągane wyniki i optymalizować istniejące podstrony. Oto, na co dokładnie warto zwrócić uwagę:
- Aktualność – regularnie sprawdzaj, czy informacje, którymi się dzielisz, są zgodne z obecnym stanem rzeczy oraz czy zdjęcia na stronie wyświetlają się poprawnie.
- Frazy kluczowe – jeśli podstrona zaczyna awansować w rankingu Google, rozważ dodanie do treści kilku dodatkowych fraz, aby przyspieszyć ten proces.
- Linki wewnętrzne – treści w serwisie powinny być ze sobą dobrze zintegrowane – pomaga to zarówno użytkownikom, jak i algorytmom, którym łatwiej nawigować w witrynach bogatych w linki wewnętrzne.
- Meta dane – nie zapomnij o optymalizacji meta tytułów i opisów, czyli treści, które wyświetlają się bezpośrednio w wyszukiwarce. Powinny zawierać słowa kluczowe oraz zachęcać użytkowników do kliknięcia linka.
Krok 4. Śledź trendy
W strategii SEO skoncentrowanej na niwelowaniu sezonowości nie może zabraknąć miejsca na śledzenie nowych trendów. Regularnie przeglądaj branżowe analizy (np. raporty Nielsena), korzystaj z Google Trends i uważnie śledź nastroje w swojej grupie docelowej. Dzięki takiemu podejściu masz szansę wyróżnić się od konkurentów i pozyskać ruch z fraz, które w przyszłości mogą posiadać stabilne wyszukiwania miesięczne.
Krok 5. Dywersyfikuj działania
Na koniec pamiętaj, aby nie ograniczać się wyłącznie do SEO. To bardzo skuteczny kanał marketingowy, ale potrzeby odbiorców są dziś tak różnorodne, że nierozsądne byłoby koncentrowanie się wyłącznie na działaniach w wyszukiwarkach internetowych – czy to płatnych, czy organicznych. Jeśli rzeczywiście chcesz zmniejszyć sezonowość na stronie, musisz znaleźć w swojej strategii marketingowej miejsce na inne kanały np. kampanie PPC w mediach społecznościowych czy działania wizerunkowe.
Jednocześnie przestrzegamy przed testowaniem zbyt wielu kanałów marketingowych na raz. Jeśli z dnia na dzień zaczniesz prowadzić działania w Google Ads oraz na Instagramie, Facebooku i LinkedInie, trudno będzie Ci zorientować się, jakie efekty przynosi każdy z tych kanałów. Zdecydowanie lepiej będzie, jeśli zaczniesz wprowadzać je stopniowo, dokładnie analizując skuteczność każdego z nich.