Jak zacząć pozycjonowanie strony?

SEO: jak (dobrze) zacząć pozycjonowanie strony?

Pozycjonowanie stron internetowych to obecnie jeden z najlepszych sposobów na zyskanie widoczności w sieci, a co za tym idzie – docieranie do potencjalnych klientów. Wymaga ono jednak odpowiedniego zaplanowania działań, by satysfakcjonujące efekty przyszły możliwie jak najszybciej. Dlaczego warto postawić na SEO? Jak zacząć pozycjonowanie strony internetowej lub sklepu online? I w końcu – czy warto robić to samodzielnie? Oto poradnik, w którym znajdziesz odpowiedzi na te pytania i dzięki któremu postawisz swoje pierwsze kroki w świecie wyszukiwarek!

Potrzebujesz strategii SEO, która przyniesie ruch na stronę?

Dlaczego właśnie SEO?

SEO (Search Engine Optimization), nazywane również pozycjonowaniem, to proces, którego celem jest poprawa widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Jego prawidłowe przeprowadzenie wiąże się z wieloma korzyściami dla biznesu – przede wszystkim firmowa strona znajdzie się na wysokich pozycjach w Google, dzięki czemu znajdzie ją wielu internautów, w tym Twoich potencjalnych klientów.

 

Efekt? Zwiększenie ruchu w witrynie, wzrost konwersji i przychodów ze sprzedaży oraz zyskanie przewagi nad konkurencją. Dzięki SEO możesz dotrzeć do klientów w całej Polsce albo promować swoje produkty i usługi lokalnie, np. w wybranej miejscowości. Daje to ogromne możliwości w kontekście rozwoju firmy, dlatego zdecydowanie warto skorzystać z tej metody. 


Dowiedz się również, jak skutecznie wykorzystać pozycjonowanie wizytówek na Mapach Google, aby zwiększyć lokalną widoczność Twojej firmy!

Jak zacząć pozycjonowanie strony. Sprawdź, czy jest zaindeksowana!

Zanim w ogóle rozpoczniesz proces pozycjonowania strony, sprawdź, czy znajduje się ona w indeksie Google. Możesz to zrobić ręcznie, wpisując w okno wyszukiwarki komendę site:nazwa strony.pl – jeżeli pojawią się odnośniki prowadzące do Twojej witryny, oznaczać to będzie, że znajduje się ona w wynikach wyszukiwania. 

 

Chcąc poznać dokładne pozycje, wykorzystaj natomiast darmowe narzędzie Google Search Console, z którym możesz w dowolnej chwili połączyć swoją stronę. Znajdziesz tam zakładkę Skuteczność, która dostarczy Ci szczegółowe informacje nie tylko na temat pozycji, ale również liczby kliknięć czy wyświetleń witryny (łączną lub w wybranych okresach). 

Dzięki takiej weryfikacji, przekonasz się, jaka jest sytuacja Twojej strony, a także zyskasz świadomość tego, ile pracy czeka Cię w związku z SEO. Jak zacząć pozycjonowanie?

Jak zacząć pozycjonowanie sklepu lub strony internetowej? 6 najważniejszych kroków

Proces pozycjonowania witryny internetowej składa się z kilku etapów, na których trzeba przeprowadzić wiele działań. Najlepiej zrobić to w odpowiedniej kolejności, by z jednej strony uporządkować swoją pracę i o niczym nie zapomnieć, a z drugiej zwiększyć szanse na ostateczny sukces. Sprawdź, od czego i jak zacząć pozycjonowanie sklepu lub strony – oto 6 najważniejszych kroków!

1. Analiza strony i konkurencji

Pierwszym krokiem na drodze do wysokich pozycji w Google jest dokładny audyt SEO strony internetowej. Co to oznacza? Przede wszystkim analizę poszczególnych podstron serwisu lub sklepu, która pozwoli na wychwycenie ewentualnych błędów oraz zlokalizowanie obszarów, jakie wymagają poprawy. 

Podczas audytu SEO zwróć uwagę zwłaszcza na:

  • strukturę strony, w tym poprawność adresów URL, hierarchię nagłówków (H1, H2, H3 itd.), responsywność, a także obecność i poprawność plików sitemap.xml oraz robots.txt;
  • szybkość ładowania strony – test wydajności przeprowadzisz za pomocą narzędzia Google PageSpeed Insights;
  • ewentualne błędy, jak np. 404 (brakujące strony) czy 5xx (problemy serwera);
  • obecność tagów noindex na stronach, które nie powinny być widoczne w wynikach wyszukiwania;
  • certyfikat SSL, który zabezpiecza dane użytkowników i jest bardzo ważny w kontekście SEO.

To oczywiście nie wszystko. Audyt SEO obejmuje także sprawdzenie contentu oraz linków, jednak nimi zajmiemy się w dalszej części poradnika.

Pamiętaj! Na tym etapie warto przeprowadzić również analizę konkurencji, czyli sprawdzić, jakich słów kluczowych używają inne firmy z Twojej branży, a także jakie treści publikują w witrynie i skąd pozyskują wartościowe linki.

 2. Badanie słów kluczowych

Słowa kluczowe, czyli te pozwalające użytkownikom znaleźć Twoją stronę w Google, to fundament skutecznego SEO. Musisz przeprowadzić analizę, dzięki której dowiesz się, jakie keywordsy są popularne w Twojej branży i jaka jest ich konkurencyjność. Najlepiej wykorzystać w tym celu jedno z popularnych narzędzi SEO – mowa tu zwłaszcza o Ahrefs i Senuto

Analizę słów kluczowych możesz częściowo przeprowadzić ręcznie, np. wpisując odpowiednie frazy w Google. Pozwoli Ci to nie tylko znaleźć te najlepsze, ale również dowiedzieć się, jakie pytania zadają Twoi potencjalni klienci i jakie są ich intencje.

3. Optymalizacja techniczna (On-Page SEO)

Po przeprowadzeniu audytu strony i słów kluczowych czas na podjęcie konkretnych działań. Jak zacząć pozycjonowanie strony? Od jej optymalizacji, czyli m.in.:

  • poprawienia struktury strony, adresów URL, treści i nagłówków;
  • stworzenia tagów title i meta description;
  • umieszczenia słów kluczowych w tytułach i opisach;
  • umieszczenia opisów alternatywnych dla obrazów (alt text);
  • wyeliminowania wszelkich błędów;
  • poprawienia szybkości działania strony.

Na tym etapie warto również zoptymalizować stronę pod kątem urządzeń mobilnych – po to, by prawidłowo wyświetlała się na smartfonach czy tabletach.

4. Optymalizacja treści

W skład działań On-Page SEO wchodzi również optymalizacja treści, która powinna być wartościowa dla użytkowników. Aby zyskać szanse na wysokie pozycje w Google, publikuj na stronie unikalne i użyteczne treści odpowiadające na pytania internautów, stwórz bloga ze specjalistycznymi artykułami, a także uzupełnij content o odpowiednie słowa kluczowe i linki (wewnętrzne oraz zewnętrzne).

Pamiętaj, że treści to nie tylko teksty, ale również różnego rodzaju grafiki, zdjęcia czy filmy, które podnoszą wartość contentu – zarówno w oczach użytkowników, jak i robotów Google.

5. Link building (Off-Page SEO)

Linki stanowią istotny czynnik rankingowy Google, dlatego musisz o nie zadbać. W jaki sposób? W pierwszej kolejności stwórz linkowanie wewnętrzne, a więc połączenia między podstronami w Twojej witrynie, by poprawić jej strukturę i ułatwić indeksację robotom wyszukiwarki.

Kiedy już to zrobisz, zacznij zdobywać linki zewnętrzne. Publikuj artykuły sponsorowane na zewnętrznych, branżowych blogach, angażuj się w mediach społecznościowych i buduj relacje z innymi stronami, by pozyskiwać linki w sposób naturalny.

6. Monitorowanie wyników

Efekty pozycjonowania możesz sprawdzić dzięki darmowym narzędziom analitycznym – poza wspomnianym wcześniej Google Search Console wykorzystaj również Google Analytics. W ten sposób dowiesz się, czy Twoja strona rankinguje i poprawia swoje pozycje w wynikach wyszukiwania.

Pozycjonowanie strony – samodzielnie czy z pomocą specjalistów?

Oto podstawy, jakie warto znać w kontekście SEO. Jak zacząć – już wiesz. Czy jednak wystarczy to, by przeprowadzić pozycjonowanie skutecznie? Proces ten wymaga wiedzy, doświadczenia oraz dużej ilości czasu, dlatego chcąc zyskać pewność, że Twoje działania przyniosą satysfakcjonujące efekty, możesz skorzystać z pomocy specjalistów. 

 

W MBridge zapewnimy Ci kompleksowe wsparcie w zakresie pozycjonowania strony lub sklepu. Nasze doświadczenie i umiejętności są potwierdzone licznymi sukcesami, dlatego zachęcamy do kontaktu!  

Udostępnij:

Możemy Ci pomóc w zakresie digital marketingu?

Porozmawiajmy!

Sprawdź za darmo i bezpiecznie, czy dane w Twoim GA4 są zbierane poprawnie. Wypełnij formularz i odbierz dostęp do AutoAudytu GA4!

Chcesz poznać szczegóły AutoAudytu?