Reklama w social media dla wielu biznesów jest dziś niemal standardem. Trudno się temu dziwić, skoro z aplikacji takich jak Facebook czy TikTok w 2023 roku korzystało aż 66,3% polskiej populacji (źródło: link). Ponadto ani prasa, ani telewizja nie oferują równie szerokich możliwości personalizacji przekazu – pod tym względem reklama w social mediach nie ma sobie równych. Mimo wszystko na sukces trzeba sobie zapracować – decyduje o nim m.in. dopasowanie platformy i formatu reklamowego do grupy docelowej i celów biznesowych firmy. Gdzie najlepiej się reklamować? Które narzędzia promocyjne warto przetestować? Oto krótki najpopularniejszych opcji.
Szukasz skutecznej kampanii w social mediach?
Reklamy w social media: Meta Ads
Żadna inna platforma social media nie oferuje tyle formatów reklamowych co Meta. Serwis pozwala reklamować się na Facebooku, Instagramie, WhatsAppie, Messengerze oraz aplikacjach mobilnych Audience Network. Dodatkowo w każdym z tych miejsc masz do wyboru różne rodzaje reklam. Najpopularniejsze są bez wątpienia:
Posty i rolki sponsorowane
Każdy wpis lub rolkę zamieszczoną na Facebooku, lub Instagramie można płatnie promować, aby dotrzeć z przekazem do większej grupy odbiorców. To reklamodawca decyduje, komu będzie wyświetlać się post. Prowadzenie kampanii reklamowych w social mediach na Meta to doskonały sposób na precyzyjne targetowanie grupy docelowej o określonym wieku, miejscu zamieszkania i zainteresowaniach.
Dark posty
Reklama widoczna dla określonej grupy odbiorców, jednak nie dla aktualnych obserwatorów, ponieważ nie wyświetla się w aktualnościach oraz historii aktywności konta. Może mieć różne cele (większa sprzedaż, więcej odwiedzin w witrynie, więcej kontaktów, więcej wiadomości itd.) oraz formaty (klasyczny post, post karuzelowy, wideo). Wykorzystanie dark postów w prowadzeniu kampanii reklamowych w social mediach pozwala na bardziej spersonalizowane i ukierunkowane działania marketingowe.
Reklamy w stories
Dostępne zarówno na Instagramie, jak i na Facebooku – wyświetlają się w trybie pełnoekranowym wśród relacji organicznych tworzonych przez użytkowników. Mogą mieć formę statycznego obrazu, jak i filmu. Podobnie jak wszystkie reklamy w Meta da się je targetować do ściśle określonego grona odbiorców. Reklama w social mediach w formie stories jest atrakcyjną i skuteczną metodą dotarcia do młodszej publiczności.
Więcej na temat reklamy na Facebooku i Instagramie przeczytasz w artykule: Reklama na Meta – jak działają kampanie?
Reklamy w social media: TikTok Ads
TikTok od dawna nie jest niszową platformą dla nastolatków – gdyby tak było, firmy nie wydałyby na reklamy w tym serwisie 1,652 miliarda dolarów (dane z 2022 roku, źródło: link). Obecnie serwis oferuje reklamodawcom następujące formaty:
-
- In-Feed Ads – reklamy wideo wyświetlające się wśród treści udostępnianych przez użytkowników.
-
- TopView – reklama wideo wyświetlająca się jako pierwsza po otworzeniu aplikacji przez użytkownika.
-
- Branded Effect – możliwość wykreowania własnego filtru lub nakładki, dostępnego dla wszystkich użytkowników.
Prowadzenie kampanii w social mediach na TikTok to doskonały sposób na kreatywne i angażujące reklamy, które trafiają do szerokiego grona użytkowników. Promować można filmy udostępniane na profilu marki lub przez współpracujących z nią influencerów.
Reklamy w social media: YouTube
Reklamy na YouTube coraz bardziej upodobniają się do tych, które znamy z telewizji. W 2023 roku stały się dłuższe i trudniejsze do pominięcia – szczególnie, jeśli korzystasz z aplikacji na telewizorze. Konsekwentnie blokowani są także użytkownicy Adblocka. Jedyną opcją na oglądanie filmów bez reklam jest w tej chwili wykupienie usługi YouTube Premium.
Reklamy w YouTube uruchamia się za pośrednictwem Google Ads (prowadzenie kampanii Google Ads omówiliśmy w innym artykule). Do wyboru masz trzy formaty reklam wideo:
-
- Reklamy wideo możliwe do pominięcia (można je pominąć po 5 sekundach).
-
- Reklamy wideo niemożliwe do pominięcia (trwają od 15 do 20 sekund lub nawet do 30 sekund na telewizorach, muszą być wyświetlone w całości przed odtworzeniem filmu).
-
- Bumpery reklamowe (trwają do 6 sekund, nie da się ich pominąć).
Ponadto YouTube udostępnia reklamy graficzne w YouTube shorts, które przypominają formaty, które możesz znać z Instagrama i TikToka. Prowadząc kampanie na YouTube promować można się także poza odtwarzaczem w sekcji polecanych filmów.
Reklamy w social media: Linkedin Ads
Z możliwości reklamowania się na LinkedInie korzystają najczęściej firmy z sektora B2B (serwis pozwala docierać do konkretnych grup specjalistów) oraz rekruterzy. Najpopularniejszym formatem reklamowym dostępnym w tym serwisie są bez wątpienia posty sponsorowane. Oprócz tego LinkedIn umożliwia założenie płatnego konta premium, które pozwala m.in. na wysyłanie wiadomości do osób spoza kontaktów. Trzeba przyznać, że prowadzenie kampanii reklamowych na LinkedIn to często, wręcz kluczowy element strategii marketingowej dla firm B2B, które chcą dotrzeć do profesjonalistów i decydentów.
Reklama w mniej popularnych platformach społecznościowych
Choć firmy najchętniej reklamują się w wymienionych wyżej platformach (liderem jest Facebook, z którego korzysta aż 89% marketerów – źródło: link), nie są to wszystkie istniejące media społecznościowe. Platformy takie jak Pinterest czy Twitch również oferują ciekawe formy reklamy. Oczywiście nie każda firma będzie w stanie efektywnie wykorzystać te platformy do kompleksowej kampanii lub nawet pojedynczej reklamy w tych konkretnych social mediach, ale istnieją biznesy, którym udało się z sukcesem wykorzystać tę niszę. Warto więc mieć oczy i uszy szeroko otwarte i wypatrywać takich okazji. Nie zawsze najpopularniejsze rozwiązanie musi okazać się tym najlepszym.
Pamiętaj, że każda z wymienionych platform gromadzi nieco inną społeczność. Zanim zainwestujesz w działania płatne na którejkolwiek z nich, upewnij się, że obecna jest tam Twoja grupa docelowa. Ogólną charakterystykę użytkowników social media znajdziesz m.in. w najnowszej edycji raportu IAB – Social Media 2023.
Reklama w social mediach – co jeszcze warto wiedzieć?
Sposób, w jaki korzystamy z mediów społecznościowych, ulega ciągłym zmianom, na które reklamodawcy powinni być szczególnie wyczuleni. W ostatnich miesiącach na czoło wysunęły się następujące trendy:
#1 Modele subskrypcyjne
Zarówno Meta, jak i YouTube, a nawet TikTok oferują już płatne plany subskrypcyjne umożliwiające korzystanie z aplikacji bez reklam. Na razie korzystają z nich tylko nieliczni, ale nie jest wykluczone, że za jakiś czas trzeba będzie uwzględniać to zjawisko w planach marketingowych, rezerwując większe budżety na współprace z influencerami i inne alternatywne metody dotarcia do klienta.
#2 Korzystanie z mediów społecznościowych jak z wyszukiwarki
Z badań przeprowadzonych w maju 2023 roku przez HubSpot (źródło: link) wynika, że 15% użytkowników sieci woli wyszukiwać informacje w mediach społecznościowych, niż w Google i innych wyszukiwarkach. W przypadku millenialsów i pokolenia Z odsetek ten był jeszcze większy i wynosił odpowiednio 28% i 31%. Wśród prawdopodobnych przyczyn tego zjawiska wymienia się:
-
- Większą atrakcyjność contentu oferowanego przez media społecznościowe.
-
- Większe zaufanie do treści w social media, które często udostępniane są przez konkretne osoby, a nie anonimowych autorów.
-
- Prostszy proces wyszukiwania i bardziej satysfakcjonujące wyniki.
Co to oznacza dla marketerów? Konieczność optymalizacji treści organicznych w taki sposób, aby użytkownikom łatwiej było je później odnaleźć. Nie wystarczą już tylko hasztagi, choć i one pozostają istotne. Każda kampania i reklama w social mediach powinna uwzględniać zmiany i dostosowywać strategie marketingowe do nowych zachowań użytkowników Równolegle warto wplatać do treści słowa kluczowe, po których będzie można je wyszukać. Niektórzy twórcy dodają je również na dole wpisu, aby nie ingerować nadmiernie w narrację.
Ponadto można się spodziewać, że z czasem do wymienionych wyżej formatów reklamowych dołączą nowe umożliwiające firmom promowanie się w wynikach wyszukiwania. Taka opcja dostępna jest już m.in. na LindkedIn, ale jak na razie ogranicza się do promowania ofert pracy. Czas pokaże, jak poszczególne platformy zareagują na nowy trend.
Kampanie płatne w social mediach to element strategii marketingowej, obok którego nie można przejść obojętnie. Zrozumienie różnorodnych formatów reklamowych i platform, które możemy wykorzystać w działaniach marketingowych, daje ogromne możliwości dla rozwoju firm oraz ich brandów. Wszelkie kroki podejmowane w celu dotarcia do grupy docelowej, a przez to osiągnięcie pożądanych rezultatów, są ogromnie ważne i to właśnie one wchodzą głównie w skład płatnych kampanii w social mediach. Warto być świadomym i czujnym odnośnie najnowszych trendów tak, aby dobierać idealną strategię marketingową, dopasowaną do preferencji potencjalnych klientów.
Oliwia Brajewska, Performance Marketing Specialist
Podsumowanie
Reklama w social mediach to obecnie jeden z najważniejszych elementów strategii marketingowej każdej firmy. Od Meta Ads, przez TikTok Ads, YouTube Ads, LinkedIn Ads, po mniej popularne platformy takie jak Pinterest czy Twitch – każda z nich oferuje unikalne możliwości dotarcia do różnorodnych grup odbiorców. Prowadzenie kampanii reklamowych w social mediach pozwala na precyzyjne targetowanie, angażowanie użytkowników oraz budowanie świadomości marki.
Różnorodność formatów reklamowych dostępnych na każdej z platform, takich jak posty sponsorowane, dark posty, reklamy w stories czy reklamy wideo, daje marketerom szeroki wachlarz narzędzi do wykorzystania w kampaniach. Prowadzenie kampanii reklamowych w social mediach wymaga więc, nie tylko znajomości technik targetowania, ale również bieżącego śledzenia trendów i dostosowywania strategii do zmieniających się zachowań użytkowników.
Kampanie w social mediach to stale rozwijająca się dziedzina, która wymaga ciągłej optymalizacji i eksperymentowania z różnymi formami reklamy. Reklamy płatne w social mediach, gdy są prowadzone efektywnie, mogą przynieść znakomite rezultaty w postaci zwiększonej sprzedaży, większej liczby odwiedzin w witrynie czy zwiększonego zaangażowania użytkowników.