Prowadzenie kampanii Google Ads to zadanie, które wymaga analitycznego i kreatywnego myślenia jednocześnie. Z jednej strony trzeba stale monitorować i optymalizować szereg wskaźników, z drugiej dbać o to, aby reklamy przyciągały uwagę użytkowników. Dlatego choć w teorii kampanię Google Ads może ustawić każdy, większość firm zleca ich prowadzenie profesjonalistom. Sprawdź, na czym dokładnie polegają takie kampanie.
Chcesz zwiększyć ROAS swoich kampanii Google Ads?
Czym właściwie jest Google Ads?
Google Ads (dawniej Google Adwords) to platforma Google, dzięki której możesz tworzyć reklamy i przeprowadzać kampanie, aby dotrzeć do osób zainteresowanych Twoimi produktami i usługami. Początkowo pod wspomnianą już nazwą Google Adwords kryły się przede wszystkim sponsorowane linki tekstowe wyświetlające się wśród wyników organicznych, jednak obecnie Google Ads to usługa, która gromadzi znacznie więcej formatów, w tym cieszące się ogromną popularnością reklamy produktowe czy reklamy wideo w serwisie YouTube, który także należy do Google.
Każdy z formatów wymaga osobnego podejścia. Przykładowo do uruchomienia reklamy produktowej niezbędny jest katalog produktów (tzw. feed), z którego pobierane są informacje o promowanych artykułach. Większość reklam Google wykorzystuje jednak mechanizm aukcyjny (sprawdź również informacje o modelu RTB – real-time bidding), który uruchamiany jest gdy użytkownik wpisze w okno wyszukiwarki określoną frazę. Wówczas rozpoczyna się licytacja – oferty, które są najlepiej dopasowane do intencji użytkownika, wyświetlają się wśród pierwszych wyników. Znaczenie ma także stawka CPC (ang. cost per click) lub CPV (ang. cost per view) – im jest ona wyższa, tym większa szansa na osiągnięcie wysokich pozycji, aczkolwiek duży budżet wcale nie gwarantuje sukcesu kampanii. Znacznie ważniejsza jest bieżąca analiza wyników, konwersji i jakości ruchu oraz dokonywana na jej podstawie optymalizacja.
Samodzielne prowadzenie kampanii Google Ads – od czego zacząć?
Aby uruchomić kampanię Google Ads, musisz utworzyć konto reklamowe w Google. Dalsze kroki będą zależeć od tego, jaki rodzaj kampanii wybierzesz:
- Reklamy w wyszukiwarce – to właśnie one najbardziej kojarzą się z nazwą Google Adwords i są reklamami tekstowymi, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania. Aby uruchomić taką kampanię należy wybrać słowa kluczowe pasujące do Twojej oferty, ustalić stawki za wyświetlenie lub kliknięcie, a następnie rozpocząć kampanię. W samym tworzeniu listy słów kluczowych wykorzystywanych podczas prowadzenia kampanii Google Ads ważny jest sposób ich dopasowania, a Google oferuje tutaj kilka możliwości: dopasowanie do wyrażenia, ścisłe i przybliżone.
- Reklamy displayowe w GDN – w tym przypadku tworzysz kreacje graficzne oraz przyciągające uwagę hasło, definiujesz grupę docelową, określasz budżet i uruchamiasz kampanię. Brzmi prosto, ale prowadzenie banerowych kampanii w Google Ads jest rozbudowanym procesem. Ważny jest również fakt, że Google udostępnia szereg możliwości dotyczących targetowania – np. według zainteresowań grupy odbiorców lub kontekstowo w oparciu o miejsca, w których reklamy będą się wyświetlać.
- Reklamy produktowe – wgrywasz do Google Merchant Center plik produktowy, łączysz konta w Google Merchant Center i Google Ads, a następnie rozpoczynasz kampanię. Ten rodzaj kampanii w Google Ads ma ogromny potencjał szczególnie w przypadku e-commerce’ów B2C.
- Reklamy wideo – otwierasz kanał swojej firmy w serwisie YouTube, udostępniasz swój film reklamowy i konfigurujesz kampanię.
- Reklamy Performance Max – to rozbudowany typ kampanii, który umożliwia korzystanie ze wszystkich zasobów reklamowych Google Ads. Na ten moment jeszcze w wersji beta, dla wybranych kont PMax umożliwia także korzystanie z komponentów tworzonych automatycznie, w ramach czego teksty i obrazy są pobierane bezpośrednio ze stron docelowych i wykorzystywane w reklamach, jeśli GAds uzna, że może to zwiększyć efektywność kampanii.
- Reklamy Demand Gen – jedno z najnowszych rozwiązań, jeśli chodzi o prowadzenie kampanii w Google Ads. Demand Gen koncentruje się na atrakcyjnych wizualnie reklamach w różnych formatach, które mogą być wyświetlane w różnych placementach Google – w tym na YouTubie, kartach Discover oraz w Gmailu.
Niezależnie od tego, czy decydujesz się na prowadzenie kampanii Google Adwords (obecnie to po prostu reklamy tekstowe), czy wybierasz inny rodzaj reklam w Google Ads, w teorii może wydawać się to proste, ale w praktyce jest to niemałe wyzwanie, zwłaszcza jeśli zależy nam na wysokim ROAS (ang. Return on Ad Spend). Aby zwiększyć konwersję, a przede wszystkim dobrze zrozumieć jak działają reklamy GAds, warto rozważyć udział w szkoleniach udostępnianych przez Google na platformie Skillshop. Wiele darmowej wiedzy dostępnej jest także na kanale YouTube Google Ads Polska.
Aby jeszcze skuteczniej dopasować kampanie do potrzeb klientów, warto regularnie analizować raport dotyczący wyszukiwanych haseł w Google Ads.
Prowadzenie kampanii Google Ads to kompleksowy proces, który wymaga uwzględnienia wielu aspektów. Kluczowym elementem jest trafne dobranie grup docelowych, umożliwiające dotarcie zarówno do nowych potencjalnych klientów, jak i utrzymanie kontaktu z obecnymi klientami. Różne rodzaje kampanii mogą być skierowane do odbiorców na różnych etapach lejka sprzedażowego, co podkreśla znaczenie elastyczności i zrozumienia potrzeb klientów na różnych etapach ich drogi zakupowej. Na przykład, reklamy wideo oraz Demand Gen będą formatami odpowiadającymi za przyciągnięcie nowych odbiorców, podczas gdy kampanie PMAX oraz reklamy w wyszukiwarce będą skoncentrowane na decyzyjnych etapach zakupowych. W ten sposób, dopasowując rodzaj kampanii do odpowiedniego etapu lejka sprzedażowego, możemy efektywnie angażować klientów na każdym etapie ich drogi zakupowej.
Magdalena Włodarczyk, Performance Marketing Specialist
Prowadzenie kampanii Google Ads w MBridge – jak podchodzą do tego nasi specjaliści?
Gdy za prowadzenie kampanii Google Ads zabierają się eksperci, wkracza ona na zupełnie inny poziom. Nie mamy tutaj na myśli jedynie kreatywności w tworzeniu samych reklam, ale przede wszystkim wiedzę, nabyte doświadczenie, umiejętność używania platformy oraz możliwość wykorzystywania danych. Ważne jest również to, że nad kampanią nie czuwa tylko jedna osoba, a cały zespół doświadczonych specjalistów i specjalistek, którzy doskonale znają te narzędzia i wiedzą, co zrobić, aby zmaksymalizować wyniki reklam.
W MBridge dodatkowo wspieramy się autorskimi narzędziami, z pomocą których jesteśmy w stanie skuteczniej optymalizować pliki produktowe i częściowo automatyzować zarządzanie kampaniami. Przykładamy także wielką wagę do analityki – stale monitorujemy stawki, konwersje i jakość ruchu. Wszystko to przekłada się na ponadprzeciętne wyniki.
Jednym z naszych osiągnięć jest zwiększenie o 428% przychodów z kampanii produktowej Google Ads w pierwszym miesiącu po przejęciu opieki nad kontem. Co więcej, zrobiliśmy to przy zastanym budżecie! Po prostu dokonaliśmy gruntownej reorganizacji konta, wdrożyliśmy ręczne zarządzanie stawkami z zastosowaniem naszych wewnętrznych skryptów i uruchomiliśmy kampanię remarketingową, która pozwoliła nam dotrzeć do niezdecydowanych klientów. Dzięki temu znacząco zwiększyliśmy kontrolę nad budżetem i w pełni wykorzystaliśmy jego potencjał. Bardziej szczegółowo opisaliśmy ten przypadek w jednym z naszych case studies.
Koniecznie trzeba wspomnieć również o tym, że posiadamy Status Google Partner Premium, co oznacza, że jesteśmy wśród 3% najlepszych agencji Performance w Polsce. Aby otrzymać tytuł, trzeba wyróżnić się nadzwyczajną skutecznością w zarządzaniu kampaniami oraz zdobyć wymagane certyfikaty. Nasz zespół realizuje wszystkie te warunki, dlatego rokrocznie utrzymujemy się w branżowej czołówce.
Sprawdź, jak wykorzystywać remarketing dynamiczny Google Ads.