Pozycjonowanie wizytówek na Mapach Google – co to za proces?

Do której czynny jest najbliższy zakład fryzjerski? Jak daleko znajduje się weterynarz? Jakie opinie ma polecane przez koleżankę studio masażu? Bardzo prawdopodobne, że odpowiedzi na te pytania znajdziesz w wizytówce Google. Z badań wynika, że aż 64% użytkowników szuka informacji na temat lokalnych firm właśnie tam. Wiedząc to, posiadanie aktualnej wizytówki nabiera dużo większego znaczenia. Stworzenie samej wizytówki firmy w Google Maps to jednak dopiero początek tego procesu. W tym artykule przyjrzymy się, co należy zrobić, żeby pozycjonowanie wizytówki Google przyniosło jak najlepsze rezultaty. Ta wiedza może realnie pomóc ci w zwiększeniu widoczności twojej marki i dotarciu do szerszego grona klientów. Co możesz zrobić, aby twoja wizytówka zdobyła jak najwyższą pozycję? Podpowiadamy!

Pozycjonowanie wizytówki Google – co to właściwie jest?

Mapy Google wciąż się rozwijają, a dostępne w nich wizytówki wykraczają daleko poza standardowe informacje, takie jak kontakt, adres i opinie klientów. Możesz w nich np. znaleźć menu nowej restauracji czy zarezerwować pokój w hotelu.

Jeśli masz firmę, pewnie prowadzisz wizytówkę Profilu Firmy Google, jednak nawet najdokładniejsze jej wypełnienie nie zapewni ci oszałamiającej popularności – trzeba ją jeszcze odpowiednio wypozycjonować. Jak odbywa się pozycjonowanie wizytówki Google?

Zacznijmy od podstaw – pozycjonowaniem wizytówki firmy nazywamy zarządzanie nią w wyszukiwarce oraz Google Maps – mamy tu na myśli dodawanie najważniejszych informacji i publikowanie treści, którymi mogą być zainteresowani twoi potencjalni klienci. Im więcej poświęcisz jej uwagi, tym większa szansa na to, że boty indeksujące uznają twoją firmę za wartą uwagi. To darmowe rozwiązanie, więc już to powinno Cię zachęcić do działania.

A po co dokładnie nam pozycjonowanie wizytówki w Mapach Google? Benefitów jest sporo!

Dlaczego warto inwestować w pozycjonowanie wizytówki Google?

Większa widoczność w wynikach wyszukiwania

Obecnie 46% wszystkich wyszukiwań w Google ma charakter lokalny. Wniosek? Użytkownicy często szukają usług i produktów w swojej okolicy! Pozycjonowanie wizytówki w Mapach Google, które jest prowadzone w sposób przemyślany i efektywny, ma szansę doprowadzić do tego, że pojawi się ona w tzw. Local Pack – wyróżnionym zestawieniu kilku najlepszych firm na mapie Google. Co na tym zyskasz? Firma będzie bardziej widoczna i zwiększy się prawdopodobieństwo, że użytkownik kliknie wizytówkę i skorzysta z Twojej oferty.

Wzrost liczby klientów i konwersji

Kiedy chcesz sprawdzić, do której otwarta jest restauracja za rogiem, bardziej prawdopodobne jest, że sięgniesz po telefon, niż użyjesz do tego laptopa lub komputera. Robi tak wielu użytkowników, a większość tych, którzy wyszukują firmę na urządzeniu mobilnym, odwiedza ją lub kontaktuje się z nią w ciągu 24 godzin. Oznacza to, że osoby korzystające z Google Maps często podejmują szybkie decyzje zakupowe. Jeśli wizytówka Google zawiera pełne informacje (godziny otwarcia, adres, numer telefonu, opinie), użytkownicy mogą bez problemu odnaleźć firmę i skorzystać z jej usług.

Wiarygodność i zaufanie klientów

Pewnie łatwiej Ci zdecydować się na zakup lub skorzystanie z jakiejś usługi, mając rekomendację znajomego. Dokładnie tak samo mają internauci, tylko funkcję „ich znajomych” pełnią opinie! Firmy posiadające dużą liczbę pozytywnych komentarzy w Profilu Firmy Google budują większe zaufanie wśród potencjalnych klientów. Recenzje i oceny widoczne w wizytówce Google działają jak cyfrowa rekomendacja.

Przewaga nad konkurencją

Pozycjonowanie wizytówki w mapach Google pozwala wyróżnić się na tle konkurencji i przejąć klientów, którzy szukają określonych usług lub produktów w danej lokalizacji. Firmy, które konsekwentnie optymalizują swoją wizytówkę, mają większą szansę na wyższą pozycję w wynikach lokalnych, co przekłada się na większy ruch zarówno online, jak i offline.

Niemal każdy z nas korzysta z Map Google – nie tylko w sytuacji, gdy chcemy dotrzeć pod konkretny adres, ale także szukając fryzjera w najbliższej okolicy, smacznej i najlepiej polecanej tajskiej restauracji, której smak chodzi za nami od dłuższego czasu, czy też noclegu w Mikołajkach. Jeśli więc zależy ci, aby twój biznes, jaki by nie był, wyświetlał się na wyższych pozycjach (wszak wiadomo, że większość z nas klika w pierwsze wyniki), konieczne będzie podjęcie działań pozycjonujących nie tylko samej strony internetowej, ale także wizytówki Google. Wizytówka jest szalenie istotna szczególnie w przypadku małych firm, które nie chcą inwestować w profesjonalne strony www, a chcą zostać zauważone w internecie. Wyższa pozycja w wynikach Map Google oznacza więcej klientów, a tym samym większe zyski.

Agnieszka Turbakiewicz

Project Manager

Zanim zaczniesz pozycjonowanie wizytówki w mapach Google — jak sprawdzić obecną pozycję wizytówki?

Planujesz już działania pozycjonujące? Zanim zaczniesz, sprawdź jedną rzecz! Pierwszym krokiem, jaki powinien Cię interesować, to sprawdzenie, na jakiej pozycji znajduje się twoja wizytówka Google jeszcze przed rozpoczęciem tego procesu.

Potrzebujesz kompleksowej obsługi wizytówek na Mapach Google?

Najprostszym sposobem, żeby to sprawdzić, jest wpisanie w Google Maps słów kluczowych związanych z twoją działalnością. Jeśli na przykład oferujesz usługi hydrauliczne w Pułtusku, wystarczy, że wpiszesz w wyszukiwarkę frazy „usługi hydrauliczne Pułtusk” lub „hydraulik Pułtusk”. Twoja firma nie wyświetla się w wynikach? Cóż, to znak, że pozycjonowanie wizytówki Google będzie niezbędne! Pamiętaj, tylko żeby sprawdzić to, będąc w obszarze, na którym znajduje się Twoja firma — sprawdzając frazę dotyczącą Pułtuska w Warszawie, wyniki mogą być przekłamane.

Aby zweryfikować pozycję wizytówki, możesz też skorzystać z płatnych narzędzi analitycznych, takich jak Center.ai lub Localo.

Podczas sprawdzania obecności wizytówki możesz także zorientować się w działaniach konkurencji. Czy publikują w wizytówce posty na temat najnowszych produktów? A może wcale nie odpowiadają na opinie? Wyciągnij z tego wnioski, aby być o krok przed nimi!

Pozycjonowanie wizytówki Google - co robić krok po kroku

Wiesz już, na czym stoisz? W takim razie możemy zabrać się za pozycjonowanie Map Google! Uzbrój się w cierpliwość i nie zapomnij o regularnym działaniu. Dla ułatwienia cały proces podzielmy na 3 kroki.

Optymalizacja zgodnie z wytycznymi Google

Pozycjonowanie wizytówki Google zaczynamy od podstaw, czyli informacji kryjących się pod skrótem NAP (ang. name, address, phone). Jeśli w wizytówce nie znalazły się jeszcze informacje kontaktowe – nadrób te zaległości, uwzględniając także adresy twojej strony www i profili w social mediach. Gdy Twoja firma ma stacjonarną siedzibę, nie zapomnij o dodaniu aktualnych godzin jej otwarcia. Im więcej szczegółów, tym lepiej!

Jeżeli chcesz, żeby pozycjonowanie wizytówki Google było skuteczne, musisz zadbać też o spójność! Wszystkie te dane powinny być ujednolicone w każdym miejscu w Internecie, gdzie się pojawiają — nie tylko więc trzeba tego pilnować w witrynie, mediach społecznościowych czy Mapach, ale także w wyszukiwarkach firm, czy stronach z opiniami, jak przykładowo opineo.

Opublikuj także opis firmy, który będzie odpowiednio zwięzły i zachęcający do skorzystania z twoich usług – nasyć go odpowiednimi frazami kluczowymi. Najważniejsze kwestie zawrzyj w pierwszych 250 znakach (pozostała część opisu jest widoczna dopiero po rozwinięciu). Następnie wybierz kategorię główną i podkategorie dla branży, w której działasz. Możesz skorzystać także ze specjalnych atrybutów Google Maps, w których m.in. zaznaczysz:

  • jakie formy płatności obowiązują w twojej firmie,
  • czy jest ona przyjazna dla osób LGBTQ+,
  • czy siedziba lub prowadzony przez ciebie lokal jest dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami,
  • czy odwiedzający mogą liczyć na darmowe wi-fi.

Na pozycjonowanie wpływ mają również dodane przez ciebie zdjęcia i materiały wideo. Oto przykład: prowadzisz lokal gastronomiczny? Pokaż wśród nich serwowane dania i wnętrze restauracji! Postaraj się nie dodawać zbędnych filtrów, a jeśli masz logo – koniecznie je wyeksponuj.

Opinie klientów

Im więcej wystawionych opinii, tym lepiej dla pozycji twojej wizytówki w Google Maps – nie wspominając już o tym, że powinny być one jak najwyższe. Ma to ogromny wpływ na to, jaką pozycję ustalą dla ciebie algorytmy Google, dlatego aktywnie zachęcaj klientów do pozostawienia recenzji. Pisaliśmy już, jak zdobywać opinie w Internecie, ale dla przykładu możesz w tym celu wysłać im mailowe podziękowanie za skorzystanie z usług i poprosić o wystawienie opinii w wizytówce.

Restauracje mogą wykorzystywać moment płatności, aby poprosić Klienta o opinie. Kelner do rachunku może dostarczać personalizowane karteczki z kodem QR, który wygodnie przeniesie klienta do okna wystawienia opinii.

A co zrobić, jeśli otrzymasz negatywną opinię? Po pierwsze – nie panikuj i trzymaj nerwy na wodzy! Odpisz na nią i zapytaj o powody takiej oceny lub zaproponuj rekompensatę, np. w postaci zniżki na kolejne zakupy. Ten temat szerzej rozwinęliśmy w artykule „Negatywne opinie w Google – jak na nie reagować?” Co ważne – reaguj nie tylko na złe recenzje – twoje komentarze będą świadectwem tego, że zależy ci na klientach i dobrych relacjach z nimi.

Aktywność i aktualizacja profilu

Google premiuje firmy, które dbają o aktywność i ciągłe relacje z klientami. Jak to zapewnić? Naturalnie, na bieżąco reaguj na aktualność publikowanych informacji ze stanem rzeczywistym i prowadź działania nastawione na budowanie relacji (takie jak wspomniane wyżej odpowiadanie na opinie).

Jakie inne segmenty mogą się pojawić w twojej wizytówce, a będą wspierać pozycjonowanie wizytówki w mapach Google? Dla przykładu:

  • lista usług oferowanych przez firmę  (opcjonalnie można dodać również dokładne ceny lub przedział cenowy danej usługi) lub menu w przypadku gastronomii,
  • produkty – wraz z dobrowolnym wpisaniem cen i linków do sklepu internetowego,
  • posty na temat oferty i życia firmy.

Poświęćmy dłuższą chwilę i pochylmy się bardziej nad ostatnim z wymienionych punktów. Posty wysyłają do Klienta jasny komunikat – firma wciąż istnieje i działa bez zarzutu. W tym segmencie możesz publikować m.in. informacje o nadchodzących wydarzeniach i akcjach rabatowych, materiały pokazujące życie firmy od kulis czy gazetkę z najnowszą ofertą. Stwórz harmonogram publikacji i uzupełniaj wizytówkę o posty najlepiej co 1-2 tygodnie. Warto zainteresować się też strategią content marketingową.

Pamiętaj, że uzupełnienie wizytówki to nie koniec pracy! Pozycjonowanie wizytówki Google to proces ciągły! Jeśli chcesz zadbać o jej wysoką pozycję, regularnie aktualizuj zawarte w niej informacje. To ważne, szczególnie gdy zmieniasz lokalizację firmy lub numer telefonu – niedbałość w tym obszarze może pozbawić cię wielu klientów.

W tym, co robisz, uwzględnij też inne czynniki rankingowe Google. Chociaż algorytmy giganta są owiane tajemnicą, pewne kwestie (jak te powyższe) mają realny wpływ na to, jak Twoją wizytówkę widzą boty!

Jakie czynniki rankingowe wpływają na pozycjonowanie wizytówki Google?

To, co opisaliśmy wyżej to działania, które wpisują się w jak najlepsze zaopiekowanie trzech głównych czynników rankingowych dla Profilu Firmy Google! Jest to trafność, odległość oraz rozpoznawalność.

Trafność (Relevance) - dopasowanie wizytówki do zapytań użytkowników

Google ocenia, jak dobrze Twoja wizytówka pasuje do fraz wyszukiwanych przez użytkowników. Co bierze pod uwagę oprócz wspomnianych wyżej słów kluczowych oraz opisu firmy? Kategorie biznesowe! Wybór właściwej głównej kategorii oraz dodatkowych kategorii zwiększa szanse na wyświetlenie wizytówki dla odpowiednich zapytań.

Odległość (Distance) – lokalizacja firmy względem użytkownika

Na próżno będziesz szukać swojej wizytówki, jeśli Twoja firma jest z Łodzi, a ty wpisujesz w Google frazę „najlepszy salon kosmetyczny”, będąc w Krakowie! Google bierze pod uwagę lokalizację użytkownika oraz adres firmy. Czynnik ten obejmuje:

  • Bliskość względem miejsca wyszukiwania – firmy znajdujące się bliżej użytkownika mają większą szansę na wysoką pozycję.
  • Obszar działania – jeśli firma działa na określonym terenie, warto to zaznaczyć w ustawieniach wizytówki, co pomoże dotrzeć do klientów spoza dokładnej lokalizacji.

Rozpoznawalność (Prominence) – autorytet i popularność firmy

Tak jak pisaliśmy wyżej, Google bierze pod uwagę rozpoznawalność marki w świecie online i offline i premiuje to poprzez lepsze pozycjonowanie wizytówki w mapach Google. Na ten czynnik wpływają między innymi wspominana już liczba i jakość opinii klientów, oceny i odpowiedzi właściciela, a także wzmianki o firmie w sieci (tzw. cytaty NAP). To, że zalecamy spójność w komunikatach, nie jest związane tylko z tym, aby nie wprowadzać klienta w błąd. Im więcej stron internetowych podaje te same dane kontaktowe Twojej firmy, tym większa jej wiarygodność w oczach Google. W tym kontekście warto też zainteresować się linkami! Zdobywanie linków z lokalnych stron (np. gazet internetowych, katalogów firm) wzmacnia pozycję wizytówki.

Jeśli Twoja firma jest wymieniana w artykułach lokalnych serwisów informacyjnych, Google uzna ją za bardziej wiarygodną.

Pozycjonowanie wizytówki Google - co jeszcze można zrobić?

Powyższe rady to minimum, które warto wdrożyć, aby zadbać o swoją widoczność. Co można zrobić dodatkowo?

Jeżeli realnie chcesz walczyć o wysokie wyniki i pozycjonować wizytówkę w Google, musisz zadbać również o pozycjonowanie strony internetowej. Tutaj pojawia się szereg działań z zakresu SEO, które należy wdrożyć, aby wyniki organiczne pokazywały naszą witrynę jak najwyżej. Korelacja pomiędzy tymi dwoma aspektami jest silna, a Google premiuje wizytówki, które związane są ze stronami internetowymi, które wyświetlają się wysoko w wyszukiwarce.

Na innych stronach, często można zauważyć, że w sekcji kontakt pojawiają się informacje o lokalizacji lub hasło „sprawdź, jak do nas dojechać” z dołączoną mapką. To również jest element strategii pozycjonowania wizytówki w Google. Dlaczego? Ogromnym plusem dla algorytmów będzie zamieszczenie Mapy Google z pinezką firmy na Twojej stronie.

Najlepiej rozpatrywane jest podejście: jedna mapa na stronie — jedna zaznaczona placówka!

Pozycjonowanie w Google Maps – podsumowanie

Wiesz już, jak pozycjonować wizytówkę w Google Maps – na początku koniecznie trzeba uzupełnić ją o potrzebne informacje, następnie aktualizować na bieżąco i zabiegać o dobre relacje z klientami, chociażby z pomocą reakcji na wystawione opinie. Do tego dołączyć działania z zakresu SEO oraz optymalizacji. Pamiętaj, że wizytówki wyświetlają się nie tylko w Google Maps, ale i w wynikach organicznych Map w wyszukiwarce. Dbając o wysoką pozycję, masz szansę na znalezienie nowych klientów i budowanie świadomości marki!

Pozycjonowanie wizytówki w mapach Google - skorzystaj z Mapstic

Jeżeli obsługujesz więcej niż dziesięć wizytówek jednej firmy, wiesz jak, czasochłonna jest dbałość o każdą z nich. Przez wzgląd na potrzeby naszych Klientów, specjaliści z MBridge stworzyli Mapstic – dedykowaną platformę do zarządzania wizytówkami Profilu Firmy Google. Nie ukrywajmy, im większa firma (posiadająca np. kilkadziesiąt placówek), tym trudniejsze będzie bieżące zarządzanie aktualnymi informacjami, które są w nich zawarte. Mapstic pomaga uporać się z tym problemem.

Jeżeli jednak nadal mierzysz się z takim wyzwaniem — daj nam znać! Nasi specjaliści kompleksowo obsługują Profil Firmy Google, a dzięki temu nasi Klienci oszczędzają czas i mają pewność, że ich wizerunek w sieci jest zaopiekowany.

Zastanawiasz się, jak usunąć firmę z Google Moja Firma? Sprawdź nasz poradnik.

Udostępnij:

Możemy Ci pomóc w zakresie digital marketingu?

Porozmawiajmy!