Pokolenie X to jedna z wielu generacji, którą z całej populacji na przestrzeni lat wydzielili psychologowie i socjologowie. Koncentrowanie się na poszczególnych pokoleniach jako osobnych “bytach” pozwala formułować wiele ciekawych wniosków – na przykład na temat zachowania w Internecie i preferencji zakupowych. Przyjrzyjmy się pokoleniu X właśnie pod tym kątem.
Chcesz, żeby Twoja marka docierała do większej liczby osób?
Pokolenie X – charakterystyka. Kim są jego przedstawiciele?
Generację rozumiemy tutaj nie tylko jako wiek biologiczny, ale przede wszystkim różny styl życia, sposoby zdobywania informacji, wartości i postawy. Do pokolenia należą osoby, które – według różnych źródeł – urodziły się w latach 1961/65 – 1979/83. Są to więc obecni czterdziesto- i pięćdziesięciolatkowie. Na ich życie ogromny wpływ miał czas, w jakim przyszło dorastać jej przedstawicielom. Połączyły ich przełomowe wydarzenia historyczne: okres PRL-u, powstanie Solidarności i upadek komunizmu, a w Stanach Zjednoczonych – Zimna Wojna. Niebagatelne znaczenie miał też nagły rozwój technologii, wymagający nieustannej aktualizacji informacji i zdobywania nowych umiejętności. Z powodu niełatwych początków kariery zawodowej, spowodowanych przemianami gospodarczymi, członkowie pokolenia X za naturalne przyjmowali ciężką pracę i pięcie się po szczeblach kariery.
Dziś “Iksy” piastują wysokie, dobrze płatne stanowiska, często stawiając znak równości między sobą a firmą. Mają wysokie poczucie obowiązku i odpowiedzialności za powierzone im zadania. Cenią sobie również przynależność do różnego rodzaju wspólnot i chętnie biorą udział w działaniach obywatelskich.
Jak pokolenie X zachowuje się w Internecie?
Generacja X, plasująca się pomiędzy tzw. Baby Boomers, a Millenialsami (nazywanymi też “Y”), jest ostatnim pokoleniem, które nie urodziło się “z myszką w ręku”. Co to oznacza? Nic innego jak to, że dzieciństwu i młodości dzisiejszych czterdziesto- i pięćdziesięciolatków nie towarzyszyły komputery, nie mówiąc już o wszechobecnych obecnie urządzeniach mobilnych. Dlatego też “Iksy” wolą relacje face-to-face od kontaktu przez nowoczesne technologie, rzadziej też ulegają przeciążeniu informacyjnemu. Jednak starsze media, telewizja czy radio, są w ich życiu nadal żywo obecne. A jaki jest stosunek generacji X do internetu?
Pokolenie X traktuje Internet przede wszystkim jako źródło informacji. “Iksy”:
- śledzą bieżące doniesienia na stronach z newsami;
- wysyłają i odbierają e-maile od współpracowników i rodziny;
- chętnie używają wyszukiwarek internetowych;
- mają ostrożny stosunek do mediów społecznościowych – są obecni na portalach, ale nie mają problemu z byciem offline;
- lubią zakupy online;
- szukają treści poradnikowych i instruktażowych oraz recenzji produktów – sami też chętnie dzielą się swoją opinią na temat zakupionych przedmiotów.
Jakie wnioski dla marketerów płyną z tak odmalowanego portretu pokolenia X ? Jakie metody komunikacji najlepiej sprawdzają się w przypadku tej generacji? Sprawdźmy!
Magnes na generację X, czyli co przekonuje jej przedstawicieli do danej marki?
“Znakiem szczególnym” przedstawicieli pokolenia X są dzielone przez nich wartości i zachowania. Pięć z nich wysuwa się na plan pierwszy. Są to:
- tradycja – marki, które mogą pochwalić się wieloletnimi sukcesami i długą obecnością na rynku łatwiej przekonają do siebie pokolenie X niż dopiero co debiutujące brandy. Tradycja czy wizerunek marki często łączy się też z rodzinnością – wielopokoleniowa familia wyspecjalizowana w produkcji mebli ma większą szansę na pozyskanie klientów z pokolenia X niż “anonimowy” sklep sieciowy. Wysoka dostępność czy konkurencyjna cena nie mają w tym przypadku najwyższego priorytetu;
- wysoka jakość – nieważne, czy chodzi o kosmetyki, rodzinny samochód czy materiały do wykończenia domu czterdziesto- i pięćdziesięciolatkowie kierują się tym, aby przedmioty spełniały swoje funkcje przez lata lub przynajmniej przez dłuższy czas;
- ekologia – pokolenie X mocno działa w tzw. “czynie społecznym”, pamięta też dzieciństwo spędzone w dużej mierze na łonie natury. W związku z tym traktują oni dbanie o naszą planetę jako wspólny obowiązek. “Iksom” bliskie jest także głosowanie własnym portfelem, czyli wspieranie marek, z którymi ideologicznie jest im po drodze;
- autentyczność –do generacji X bardziej przemówi specjalista, od dawna zajmujący się daną dziedziną niż medialny influencer, reklamujący co miesiąc specyfik kolejnej firmy. Wyczulenie na fałsz i próby manipulacji to efekt wchodzenia w dorosłość w czasach, kiedy działania propagandowe były na porządku dziennym;
- rekomendacje młodszego pokolenia – “Iksy” często zasięgają opinii “Igreków”, czyli swoich dzieci lub innych, młodszych członków rodziny. Za takim schematem działania stoi przekonanie, że młodzi lepiej orientują się w możliwościach zakupowych i potrafią wybrać najlepszą opcję.
Chcesz spojrzeć na proces sprzedaży oczami klientów? Przeczytaj o marketingu mix i poznaj koncepcję 4C.
Zależy Ci na nawiązaniu trwałej relacji z przedstawicielami pokolenia X? Przeczytaj również o tym, co to jest clickbait i dowiedz się jak przekazywać odbiorcom wartościowe informacje.
Reklama na miarę pokolenia X – skuteczne formaty
Tradycyjne ulotki, materiały prasowe czy kreacje outdoorowe – wymienione formy reklamowe są bardziej popularne wśród członków pokolenia X niż kampanie cyfrowe. Jednak istnieją digitalowe formaty reklamowe, które w przypadku omawianej generacji sprawdzają się lepiej niż pozostałe. Do tej grupy należą:
- kampanie Google Ads (dawniej Google AdWords);;
- e-mail marketing;
- kampanie SMS-owe;
- banery na stronach internetowych;
- programy lojalnościowe oraz kupony promocyjne;
- (re)marketing na Facebooku.
Dlaczego akurat te typy reklam przyciągają uwagę pokolenia X? Powodów jest kilka.
- Na pewno warto docierać do generacji X wielokanałowo – stąd też obecne w zestawieniu strony internetowe, media społecznościowe czy SMS-y.
- Osoby, które przyszły na świat w latach 60-tych i późnych 70-tych lubią rabaty przy okazji zakupów w Internecie, a kupony z obniżkami i programy lojalnościowe budują w nich przyjemne poczucie gromadzenia oszczędności.
- Z kolei e-maile są preferowanym i stosunkowo mało wymagającym, jeśli chodzi o obsługę, narzędziem komunikacji. Dlatego warto wysyłać “Iksom” newslettery o inspiracyjnym lub sprzedażowym charakterze.
- Do naturalnego ekosystemu mediów należą też wyszukiwarki, których pokolenie X używa na co dzień – to doskonała okazja, by przyciągnąć ich uwagę np. reklamą produktową Google Ads lub za pomocą jednego z wielu formatów reklam Google Ads.
- Jeżeli chodzi o pogłębianie więzi z marką, a przy tym zwiększanie sprzedaży, dobrym pomysłem będą kampanie remarketingowe w social mediach.
Poznanie specyfiki pokolenia X ma duże znaczenie w kontekście marketingowym. To szansa dla marketerów, aby jeszcze precyzyjniej trafiali do nich z komunikatami reklamowymi. Wniosek może być tylko jeden: im więcej wiedzy zdobędziemy na temat zachowań i charakterystycznych cech “Iksów”, tym sprawniej osiągniemy wcześniej założone cele.
Jeśli interesuje Cię podobna tematyka, przeczytaj również o pokoleniu płatków śniegu.
Jesteś właścicielem firmy, która już nie działa pod wskazanym adresem? Warto wiedzieć, jak usunąć wizytówkę z Google, by nie wprowadzać potencjalnych klientów w błąd.