Pokolenie (generacja) alpha: jakie to roczniki? Czym się charakteryzują?

Zanurzone w technologii jak żadna inna generacja wcześniej, świadome ekologicznie, próbujące zachować spokój ducha i stawiające na rozwój wewnętrzny – takie jest właśnie pokolenie alfa. Czym ta generacja różni się od swoich poprzedników, czyli „Zetek” i Millenialsów? Co stanowi o jej wyjątkowości? I w końcu – które formy marketingu najłatwiej trafiają do pokolenia alpha? Przeczytaj!

Pokolenie alfa – od kiedy je liczymy?

Pokoleniem alfa nazywamy osoby urodzone pomiędzy 2010 a 2025 rokiem. Obecnie są to kilku- bądź kilkunastolatkowie. Ich rodzicami są Millenialsi (urodzeni w latach 1980–1996), a starsze rodzeństwo stanowią „Zetki”, czyli pokolenie płatków śniegu – dzieci urodzone po 1997 roku. Szacuje się, że do 2025 roku przedstawicieli pokolenia alpha będzie aż 2 miliardy, dlatego też mówi się, że ta generacja będzie największym pokoleniem w historii. Co za tym idzie, warto przyglądać się trendom, które kradną ich serca, a także zwracać uwagę na wartości, które są im bliskie.

Sama nazwa „generacja alpha” została stworzona w 2008 roku przez założyciela australijskiej agencji konsultingowej, czyli Marka McCrindle. Twórca terminu chciał w ten sposób zasugerować początek nowego cyklu generacji. Poprzedni zakończył się na pokoleniu Z. Użycie pierwszej litery alfabetu greckiego przez wspomnianego futurologa i badacza miało być tego symbolem. Generacja alpha bywa nazywana też: pokoleniem ekranu (generation Glass), dziećmi Google’a (Google kids) i koronialsami (pokoleniem COVID–u).

Pokolenie alfa a generacja Zalpha – czym się różnią?

Każda generacja ma swoje mikro kryzysy, które wpływają na kształtowanie się tożsamości u jej przedstawicieli. W większości przypadków można wskazać na konkretne wydarzenia, które zadziały się podczas życia konkretnego pokolenia. Jeśli mówimy o pokoleniu alpha, należy wspomnieć o pandemii COVID–19 oraz o wybuchu wojny w Ukrainie. Te wydarzenia tak bardzo odcisnęły piętno na życiu dorosłych i dzieci, że na styku pokolenia Z oraz alpha wyodrębniono dodatkową generację – Zalpha (1999–2015).

Przeczytaj także o przedstawicielach pokolenia silver oraz pokolenia X!

Generacja alpha – czym się charakteryzuje?

Pokolenie alpha to pierwsza generacja, która w całości przychodzi na świat tak głęboko zanurzona w technologii cyfrowej. Nie znają oni rzeczywistości bez internetu oraz rosnącej wciąż na znaczeniu sztucznej inteligencji. 

Co jeszcze możemy powiedzieć o tym pokoleniu? Generacja alpha:

  • ma ponadprzeciętne kompetencje cyfrowe – jej przedstawiciele traktują smartfony jako narzędzia zarówno do zabawy, jak i nauki; 
  • słynie z niezwykłej intuicyjności w stosunku do mediów cyfrowych;
  • jest otwarta na wszelkie nowości i z łatwością adaptuje się do zmian;
  • nie stawia pracy zawodowej w centrum życia, a wręcz przeciwnie, mocno opowiada się za rozwiązaniem pośrednim, czyli work–life balance;
  • jest wyczulona na wiele przejawów dyskryminacji (rasowej, etnicznej, płciowej, światopoglądowej itp.) – ceni sobie różnorodność;
  • na liście priorytetów stawia wysoko dbałość o zdrowie psychiczne;
  • dorasta w warunkach pełnej globalizacji – gusta ich przedstawicieli kształtuje światowa muzyka, literatura i wytwory popkultury; jest ona wychowywana ponad granicami poszczególnych krajów.  

Oczywiście główne zalety pokolenia alpha to nie wszystko. Należy mieć na uwadze, że tuż obok kreatywnego i innowacyjnego podejścia do technologii, bliski kontakt z mediami cyfrowymi ma też swoją ciemną stronę. Ciągłe podłączenie do smartfonów czy tabletów powoduje również: spadek koncentracji, zaburzenia uwagi, problemy z zarządzaniem czasem, a nawet trudności w budowaniu trwałych relacji. Zdrowiu psychicznemu nie sprzyjają też narażenie na ciągły szum informacyjny, kryzysy polityczno–ekonomiczne i zbliżająca się katastrofa klimatyczna. Z tych powodów badaczka pokoleń, M. Twenge, proponuje alternatywną nazwę dla osób urodzonych po 2012 roku. Jest to pokolenie podziałów (polarsi). Nazwa pochodzi, po pierwsze, od podziałów politycznych, a po drugie od pokryw lodowych ulokowanych na biegunach, które systematycznie się roztapiają. 

Pokolenie alpha – jaki marketing do nich trafia?

Generacja alpha, choć obecnie może nie mieć zdolności do samodzielnych zakupów, nadal ma potencjał stanowić grupę docelową dla marek. Warto więc uwzględnić, że pokolenie to zwraca dużą uwagę na proekologiczne działania marek. Dlatego też te brandy, które w swoich strategiach będą podkreślać dbałość o planetę i zrównoważony rozwój (green e-commerce), mogą otrzymać dodatkowe „punkty”. Ważna jest również uczciwość i transparentność. Różnego rodzaju washingi mogą być przysłowiowym „gwoździem do trumny” marki. Finalnie wszystkie działania marek, ich brand purpose oraz podejście do odpowiedzialności biznesowej mogą przełożyć się na decyzje zakupowe. Generacja 2010–2025 rzadko ogląda telewizję, więc oczywistym wyborem kanału marketingowego będzie Internet, a szczególnie media społecznościowe – na czele z TikTokiem oraz YouTubem. Content video jest jednym z najlepszych formatów, które przyswajają przedstawiciele tej generacji i zdecydowanie krótki, angażujący filmik będzie przykuwał ich uwagę bardziej, niż ściana tekstu, nawet jeśli owa treść będzie wartościowa i dobrze napisana. Warto rozważyć też obecność marek w grach takich jak Roblox i Minecraft oraz na dwóch innych platformach – Reddit, Discord, gdzie młodzi ludzie oddają się często dyskusjom. 

Co więcej, pokolenie alpha chętnie eksperymentuje, a ponadto nie tylko konsumuje, ale też produkuje treści – reklamodawcy mogą dostrzec w nim doskonałych ambasadorów, influencerów oraz UGC Creatorów. Opinie prezentowane przez tę generację będą niosły się lepiej niż ogólne komunikaty nadawane przez markę. Generacja następująca po pokoleniu Z, szczególnie mocno docenia responsywność, czyli dwukierunkowość przekazu. Nie zapominajmy o intrygujących efektach dźwiękowych i ciekawym montażu – w taki sposób łatwiej dotrzeć do pokolenia, które dość łatwo się nudzi oraz potrzebuje zmieniających się bodźców.

Udostępnij:

Możemy Ci pomóc w zakresie digital marketingu?

Porozmawiajmy!