Outbound marketing: czym jest? Jaką strategię obrać?

Outbound marketing stanowi jedną z gałęzi marketingu i w przeszłości był bardzo popularnym podejściem wśród wielu firm. Jego znakiem rozpoznawczym jest kierowanie reklam do dużej grupy osób, jednak bez nawiązywania dwustronnej relacji. Aktywna wysyłka nie zakłada wcześniejszego zgłoszenia przez odbiorców, że są zainteresowani ofertą. Sprawdź, jak wykorzystać to podejście w strategii marketingowej i poznaj pułapki, jakie mogą na Ciebie czekać!

Outbound marketing – definicja

Aby dobrze zrozumieć temat, najlepiej zacząć od zdefiniowania co to jest outbound marketing. Jest to tak zwany marketing wychodzący i często porównuje się go z jego przeciwieństwem, czyli marketingiem przychodzącym (inbound marketing). Outbound marketing celuje w wyszukiwanie i inicjowanie relacji z klientem, „wychodząc” do odbiorców. Outbound marketing jest jedną z tradycyjnych form reklamy i wcześniej opierał się on o klasyczne nośniki informacji (radio, telewizja, prasa). Z biegiem lat do marketingowych celów zaczęto wykorzystywać też przestrzeń internetową.

Outbound marketing – główne zalety

Chociaż wiele osób powie, że outbound marketing jest już staromodnym podejściem do marketingu, to ma on zastosowanie w przypadku szeroko zakrojonych akcji promocyjnych, np. z okazji Black Friday. Promowanie obniżek cen za pomocą dużych nośników – telewizji i radia – przynosi spore efekty. Chociaż nie mamy pewności, że komunikat trafi do naszej target persony, to zdecydowanie dociera do szerokiej grupy klientów – odbiorców danej strony internetowej, kanału telewizyjnego bądź radiowego lub czytelników danej gazety. Tym sposobem, nasz zasięg jest zdecydowanie większy.

Sam marketing outbound ceni sobie również różnorodność środków przekazu. Do tej grupy, oprócz już wcześniej wymienionych, należą między innymi:

  1. ulotki;
  2. katalogi;
  3. banery reklamowe;
  4. bezpośredni kontakt telefoniczny (telesprzedaż);
  5. kampanie e–mailowe;
  6. PPC i PPV (reklamy płatne);
  7. reklamy na stronach www (notyfikacje, pop–up’y czy chaty online);
  8. oferty przesyłane pocztą tradycyjną
  9. czy wysyłka wiadomości SMS.

Jak widać, ten typ marketingu wykorzystuje zarówno marketing offline, jak i online. Naturalnie działaniom podejmowanym w sieci towarzyszą bardziej klasyczne środki przekazu, jednak dzięki hybrydyzacji tradycyjnych oraz nowoczesnych metod, można założyć, że reklama dotrze zarówno do dorosłych, jak i do młodzieży (różnych grup wiekowych).

Outbound marketing – strategia, która ma też wady 

Do outbound marketingu przylgnęła łatka „przestarzałego”, ponieważ ta forma promocji i reklamy była najbardziej popularna kilkanaście lat temu. Później zaczęto wykorzystywać typy marketingu, które podkreślają chęć odbiorców do „odnalezienia” danej marki. Bywa, że outbound marketing przyrównuje się też do akwizytora, który chodzi od domu do domu, sprzedając produkty. Czasem sprzedaż dojdzie do skutku, a czasem handlowiec zostanie odprawiony z kwitkiem. Podobnie jest z outbound marketingiem. 

Do jego niedostatków zaliczamy też targetowanie reklam do największej rzeszy osób, co może zmniejszać ich celność, a zwiększać koszty. Potencjalni klienci mogą poczuć się w ten sposób nagabywani lub nawet atakowani dużą liczbą nadawanych komunikatów, które niekoniecznie są spersonalizowane – to efekty niewłaściwie przeprowadzanych kampanii. Ostatni zarzut bazuje na jednostronności przekazu – marka nadaje reklamy, ale nie oczekuje odpowiedzi od odbiorców, pozbawiając się tym samym okazji do zdobycia ambasadorów marki czy influencerów. Trudniej mierzyć też efektywność kampanii. 

Przeczytaj nasz tekst, gdzie pokazujemy zalety reklamy na Facebooku!

Outbound marketing – czy warto go stosować?

Jak większość form marketingu, ten „wychodzący” ma swoje wady i zalety. Kluczem do osiągnięcia sukcesu sprzedażowego i zbudowania profesjonalnego wizerunku marki będzie mieszanie różnych wersji marketingu. Out– i inbound marketing mogą się swobodnie przeplatać. 

Ich skuteczność będzie zależeć nie tylko od grupy docelowej, wyznaczonych celów marketingowych, ale również konkretnej branży. Wykorzystanie różnorodnych kanałów komunikacji ułatwia dotarcie do klientów na odmiennych etapach ścieżki zakupowej. Dla przykładu: ruch wygenerowany przez działania outbound zostaje skierowany na witryny internetowe oraz landing pages już w ramach inbound marketingu.  

Potrzebujesz pomocy w reklamie? Daj nam znać, a my wrócimy do Ciebie z ofertą!

Udostępnij:

Możemy Ci pomóc w zakresie digital marketingu?

Porozmawiajmy!