Istnieje duża szansa, że monitoring fraz kluczowych został stałą częścią Twojej strategii marketingowej, szczególnie w kontekście SEO. Jeśli nie – właśnie nadarza się idealna okazja, żeby nadrobić zaległości! Śledzenie pozycji i fraz kluczowych to jedno z ważniejszych działań w budowaniu świadomość marki i pozyskiwaniu ruchu organicznego. Aby ci je ułatwić, zebraliśmy kilka darmowych narzędzi, umożliwiających monitorowanie pozycji w wyszukiwarce. Dowiesz się także, co zrobić, by twoja strona była jak najbardziej widoczna w wynikach wyszukiwania Google!
Zależy ci na wysokiej pozycji? Zacznij od odpowiedniej strategii!
Zanim przejdziemy do konkretnych przykładów narzędzi stosowanych w monitoringu fraz kluczowych, przypomnijmy, co sprawia, że twoja witryna osiąga wysokie wyniki w SERP. Wszystko zaczyna się od starannie stworzonej strategii SEO. Lepiej nie sięgać w niej po działania Black Hat SEO, które obiecują szybkie efekty, jednak mogą poskutkować zupełnym wykluczeniem twojego serwisu z wyników wyszukiwania. Zamiast tego postaw na:
- optymalizację publikowanych treści, czyli nasycenie ich odpowiednimi frazami i słowami kluczowymi (ze szczególnym uwzględnieniem nagłówków), bez zbędnego keyword stuffing,
- regularne publikowanie jakościowych treści,
- linkowanie zewnętrzne i wewnętrzne,
- zapewnienie użytkownikom bezpieczeństwa na stronie (zwłaszcza wdrożenie protokołu HTTPS),
- dostępność i pełną responsywność witryny,
- dbanie o jak najlepsze doświadczenie użytkownika UX, np. w postaci łatwej nawigacji, intuicyjnej budowy czy prostego języka.
O połączeniu SEO z UX pisaliśmy w artykule o SXO.
Potrzeba czasu, aby zobaczyć efekty tej pracy – jednak długoterminowa strategia SEO w zupełności się opłaca. Wdróż te działania, a następnie sprawdzaj regularnie swoją pozycję w wynikach wyszukiwania. Jak dokładnie się to robi i czy musi się to wiązać z wpisywaniem poszczególnych fraz ręcznie? Oto nasze rady!
Monitoring fraz kluczowych – ręcznie czy z pomocą narzędzi?
Sprawdzanie pozycji i fraz kluczowych w wyszukiwarce może polegać na szukaniu każdej z nich w Google, ale jest to pracochłonny proces, który na dodatek nie podsuwa ci użytecznych danych, mogących pomóc w dalszej optymalizacji strony. Sprawę utrudnia fakt, iż wyświetlane wyniki są dobrane według twojej lokalizacji czy odwiedzonych wcześniej witryn, dlatego by uzyskać wiarygodne dane, musisz wyszukiwać frazy w trybie incognito.
Aby zaoszczędzić ten czas, skorzystaj ze specjalnych narzędzi do monitorowania fraz kluczowych. Niektóre z nich znajdziesz w płatnych serwisach i oprogramowaniu wspierającym działania SEO, o ile z takich korzystasz. Jeśli twój budżet jest wyjątkowo napięty, możesz użyć darmowych narzędzi. Do ich funkcji należy m.in.:
- monitorowanie fraz dla całej domeny i poszczególnych jej podstron,
- porównywanie widoczności twojej strony z witrynami konkurencji,
- ustalanie lokalizacji wyświetleń,
- monitorowanie danej frazy w czasie rzeczywistym z podziałem na urządzenie (desktop i urządzenia mobilne),
- tworzenie szczegółowych raportów na temat tego, jak radzi sobie twoja strona.
Które z dostępnych w sieci rozwiązań sprawdzi się najlepiej? To zależy od wielu czynników, np. twoich potrzeb w kontekście wielkości twojego serwisu i skali prowadzonej przez ciebie działalności. Skupmy się na bezpłatnych narzędziach – zaczynamy od najpopularniejszego z nich, czyli Google Search Console.
Monitoring fraz kluczowych w Google Search Console – co daje?
Z Google Search Console może skorzystać każda osoba, która ma konto Google. Proces nie kończy się na zalogowaniu – musisz zweryfikować to, że strona jest twoją własnością, a następnie połączyć ją z narzędziem. Odbywa się to z pomocą specjalnego kodu śledzenia Google Analytics, który wystarczy wkleić w odpowiednim miejscu kodu HTML witryny. Dzięki Google Search Console możesz przeanalizować:
- frazy znajdujące się na twojej stronie, które przyciągają najwięcej użytkowników,
- pozycję danych słów kluczowych,
- średnią pozycję całej strony oraz wybranych adresów URL.
Do innych przydatnych funkcji Google Search Console zaliczamy także identyfikowanie ewentualnych błędów, a przede wszystkim podsuwanie sposobów na ich naprawę. Jeśli się do nich dostosujesz, masz szansę na podwyższenie swojej pozycji w wynikach wyszukiwania!
Monitoring pozycji w Google – inne darmowe narzędzia
Szukasz innych narzędzi, a może chcesz uzupełnić dane, które uzyskujesz dzięki Google Search Console? Mamy dla ciebie kilka innych darmowych propozycji równie wartych twojej uwagi.
Looker Studio
Looker Studio to narzędzie, które tworzy w czasie rzeczywistym automatyczne raporty. Dane są w nich przedstawiane w zrozumiały i przystępny dla każdego sposób. Dużym ułatwieniem jest możliwość połączenia go z Google Search Console i Google Analytics 4 – dzięki temu średnia pozycja twoich stron będzie pobierana bezpośrednio z Google.
Ubersuggest
Dobrym uzupełnieniem działań analitycznych jest także Ubersuggest – darmowa wersja tego narzędzia pozwala na sprawdzenie 9 najpopularniejszych wśród użytkowników twojej strony fraz kluczowych. Dowiesz się, jakie są aktualne średnie pozycje każdej z nich, a także przeanalizujesz ruch organiczny i linki zwrotne.
Narzędzia Ahrefs – Keyword Rank Checker i Website Traffic Checker
Ahrefs to jedno z najczęściej wybieranych narzędzi SEO – kilka jego funkcjonalności jest dostępnych w wersji bezpłatnej. Pierwsza z nich, czyli Keyword Rank Checker, pokaże ci pozycję twojej strony dla danej frazy kluczowej. Możesz się też przyjrzeć temu, jak radzi sobie na tle konkurencji. Za to Website Traffic Checker pozwala sprawdzić, które z twoich podstron i fraz generują największy ruch na twojej stronie.
To zaledwie kilka darmowych narzędzi, które wspomogą cię w monitoringu pozycji w Google – jeśli potrzebujesz bardziej szczegółowej analityki (np. monitorowanie wielu fraz kluczowych bez ograniczonej ich liczby), możesz wykorzystać płatne wersje narzędzi. Polecamy ci tu szczególnie pełne wersje Senuto oraz Ahrefs. Jednak często zakup takich pakietów jest nieopłacalny dla pojedynczych podmiotów. Warto rozważyć w takim przypadku wsparcie agencji digital marketingowej w kontekście analityki internetowej. W przypadku MBridge dopasowujemy do Twoich potrzeb usługi i dostarczamy dokładnie te dane, na których Ci zależy.
Monitoring fraz kluczowych – podsumowanie
Pozycja strony w google lub danej frazy kluczowej to źródło wielu cennych informacji – warto ją znać, by móc na bieżąco optymalizować stronę i łatwiej pozyskiwać ruch organiczny. Monitoring fraz i pozycji przydaje się także w obserwacji poczynań konkurencji, dlatego bardzo ważne jest, żeby wiedzieć, jak sprawdzić ruch na stronie konkurencji. Z tych informacji również możesz wyciągnąć cenne wnioski!
Darmowe narzędzia do monitoringu fraz kluczowych w Google czasem nie są wystarczające – przy profesjonalnych działaniach warto sięgnąć po narzędzia, które oferują więcej funkcji. Jak do tego podejść? Najpierw przetestuj darmowe funkcjonalności i śledź, jak proponowane przez nie rozwiązania wpływają na twoją pozycję – później możesz postawić na wybrane narzędzie w pełnej wersji lub wsparcie specjalistów.