Czy kancelaria prawnicza może udzielać się na Facebooku, przeprowadzać wywiady z gośćmi w dedykowanym podcaście czy prowadzić bloga? Tak, a idealnym rozwiązaniem jest dedykowana strategia i marketing prawniczy! Z naszego artykułu dowiesz się, jakie działania promocyjne podjąć najlepiej w tej branży i czym dokładnie jest sam marketing prawniczy. Sprawdzisz też, jak może wyglądać tworzenie strategii w tym sektorze.
Marketing robimy z uwzględnieniem potrzeb Twojej firmy. Mamy doświadczenie w różnych branżach.
Marketing prawniczy – czym jest?
Marketing prawniczy można bez wątpienia określić jako zbiór działań i strategii, które mają na celu promowanie usług prawniczych. Ich bezpośrednią konsekwencją może być zwiększenie liczby klientów oraz rozpoznawalności wśród potencjalnych odbiorców. Wśród korzyści płynących z marketingu prawniczego znalazło się też budowanie wizerunku kancelarii jako:
- rzetelnej;
- godnej zaufania;
- skutecznej;
- łatwo i efektywnie komunikującej się z klientami
- oraz – ponad wszelką wątpliwość – znającej się na prawie i śledzących zachodzące w nim zmiany.
Coraz większa konkurencyjność dotyka już niemal każdą branżę. W 2019 roku według badania Barometr Zawodów, sektor prawny cechowała względna równowaga pomiędzy popytem a podażą. Kilka lat później marketing prawniczy zaczyna być stałym elementem w działaniach biznesowych kancelarii. W końcu warto pamiętać, że oprócz budowania pozytywnego i profesjonalnego wizerunku firmy, w grę wchodzi zdobycie klienta — a w tym marketing prawniczy zdecydowanie kancelariom pomaga!
Strategia w sektorze prawniczym – dlaczego jest istotna?
Marketing prawniczy różni się od działań promocyjnych innych branż, natomiast ma też wiele punktów wspólnych. Tworzenie strategii dla kancelarii prawniczych trzeba zacząć (jak każdą strategię) od analizy rynku – określić nisze, sprawdzić braki istniejącej oferty itp.
W następnym kroku należy zidentyfikować prawdziwe potrzeby grupy odbiorczej i na nie odpowiedzieć. Istotny będzie też wybór celów marketingowych: czy kancelarii zależy najbardziej na rozpoznawalności, dużej liczbie klientów, profesjonalnym wizerunku, a może zagospodarowaniu niszy? Kancelaria może wybrać jeden duży cel marketingowy i dobrać do niego kilka mniejszych. Później pozostaje już jedynie analiza i dalsze monitorowanie działań marketingowych.
Marketing prawniczy a przykłady działań marketingowych
Przekrój narzędzi marketingowych w sektorze prawniczym jest naprawdę szeroki. Na czym najlepiej oprzeć działania, aby marketing prawniczy był skuteczny?
Oczywistością powinna być intuicyjna, prosta i zawierająca opis usług strona internetowa kancelarii, np. w postaci landing page. Warto zamieścić na niej referencje od zadowolonych klientów. Testimoniale zwiększą wiarygodność kancelarii.
Integralną częścią strony www może być blog zoptymalizowany pod SEO, na którym specjaliści (prawnicy) będą:
- zamieszczać opisy udanych (wygranych) spraw;
- wyjaśniać zawiłe przepisy;
- udostępniać wzory pism procesowych do samodzielnego napisania,
- czy informować o zmianach w prawie.
Bezpośrednie i nachalne chwalenie się sukcesami w pracy często odbierane jest sztucznie. Dzielenie się wiedzą, w ramach content marketingu zupełnie inaczej odbierane jest przez odbiorców. Marketing prawniczy będą też wspierać rozbudowane case study, natomiast tutaj musimy być ogromnie uważni, jeśli chodzi o dane poufne Klientów!
Szukasz wsparcia agencji content marketingu? Napisz do nas!
W marketingu prawniczym istotną rolę odgrywa również Performance Marketing oraz płatne kampanie marketingowe w Google Ads. Jeżeli chodzi o zwiększenie widoczności kancelarii prawniczych w Internecie, to rozwiązanie jak najbardziej powinno przykuć uwagę firm reklamujących się w tym sektorze.
Dzięki precyzyjnemu targetowaniu reklam możliwe jest dotarcie do osób poszukujących konkretnych usług prawniczych, np. w obszarze prawa karnego, cywilnego czy rodzinnego. Reklamy w Google mogą być wyświetlane w wynikach wyszukiwania, na stronach partnerskich lub w formie banerów, co pozwala na szeroką ekspozycję marki. Ważnym elementem kampanii Google Ads, szczególnie gdy patrzymy na marketing prawniczy, jest również możliwość monitorowania jej efektywności. Przez to, kancelarie mogą na bieżąco optymalizować swoje działania reklamowe z zakresu marketingu prawniczego, dostosowując budżet do osiąganych wyników.
Innym skutecznym narzędziem jest newsletter prawniczy. Regularna wysyłka e–maili z ciekawostkami, aktualizacjami, tłumaczeniem pojęć i skrótem treści, które można znaleźć na blogu, pomoże zwiększyć widoczność danej kancelarii.
Marketing prawniczy ma szansę zaistnieć także w mediach społecznościowych. Te niegdyś rozrywkowe media, obecnie mają znacznie więcej do zaoferowania, niż wyłącznie rozrywkowy charakter. Ożywione dyskusje pod postami na Facebooku pomogą rozwiać wątpliwości obserwujących. Osoby z branży prawniczej nie powinny spisywać na straty także Instagrama czy TikToka, który świetnie nadaje się do prezentowania wiedzy w pigułce.
Warte uwagi są również podcasty prawnicze – odcinki nagrywane solo lub z gościem. Autorskie materiały audio mogą m.in. wprowadzać słuchaczy w zawód radcy prawnego, komornika czy sędziego.
Czy marketing prawniczy ma granice? TAK!
Bardzo ważną informacją dla każdego, kto chce zająć się tematem promocji w tej branży, jest to, że reguły prowadzenia marketingu prawniczego są regulowane przede wszystkim przez:
- Kodeks Etyki Adwokackiej
- Kodeks Etyki Radcy Prawnego
- Dyrektywę 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006.
- Ustawę o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym
Do wszystkich powyższych dokumentów warto zaglądać, ustalając nowe sposoby promocji, ale także weryfikując aktualność przepisów.
Jakie zakazane działania charakteryzują marketing prawniczy? Są to między innymi:
- Wprowadzanie w błąd – „100% sukcesu” w sprawie lub gwarantowanie określonego wyniku postępowania sądowego? W branży jak ta nie jest możliwe przewidywanie z taką dozą pewności.
- Agresywna reklama – niepożądane są nachalne banery, wyskakujące okienka z promocjami usług prawnych, reklamy z CTA typu „Tylko dziś darmowa porada!”.
- Porównywanie się do konkurencji w sposób pejoratywny – oprócz tego, że jest to zwyczajnie nieeleganckie i może narobić sporej szkody PRowej, to zabronione jest niekorzystne wykorzystywanie wizerunku konkurencji. Przykład takiego hasła? „Nasza kancelaria jest lepsza niż X, bo wygrywa więcej spraw!”
- Wykorzystywanie wizerunku klientów bez ich zgody – publikowanie nazwisk, zdjęć czy historii spraw bez wyraźnej zgody klienta.
- Reklama usług na zasadach podobnych do promocji produktów konsumenckich – marketing prawniczy nie ma miejsca na kody rabatowe, promocje typu „druga porada gratis” czy programy lojalnościowe.
Innym sektorem, w którym działania reklamowe określane są przez prawo, jest ochrona zdrowia i tak zwany marketing medyczny.
Marketing prawniczy w praktyce – jak mogą wyróżnić się kancelarie?
Jak wspominaliśmy na początku artykułu, rynek kancelarii prawniczych jest coraz bardziej nasycony, a konkurencja stale rośnie. Co można zrobić, aby zyskać uwagę potencjalnych klientów?
- Jednym ze sposobów na wyróżnienie się – i czymś, co warto głośno komunikować – jest profesjonalizacja. Wiele kancelarii specjalizuje się w węższym wycinku prawa: karnego, rozwodowego, podatkowego, pracy, zagranicznego, użytecznego dla freelancerów itp. Jeżeli dana kancelaria działa w określonej, wąskiej dziedzinie warto oprzeć o nią, chociaż cześć działań. W końcu marketing prawniczy nie każe nam podążać tylko jedną określoną ścieżką, a dywersyfikacja sposobów promocji będzie na plus.
- Innym rozwiązaniem, dzięki któremu kancelaria może zyskać przewagę nad konkurencją, jest ułatwianie życia przyszłym klientom. Może być to zasługą gotowych wzorów pism procesowych, wzorów wypełniania rozmaitych formularzy, a nawet informacji, w jaki sposób przygotować się do rozprawy oraz jak będzie ona przebiegać.
- Twoim zadaniem jest zajęcie się marketingiem prawniczym? Rozważ mniej tradycyjne formy przekazu. Dla przykładu: jedno z instagramowych kont, poświęconych tej tematyce, stało się popularne ze względu na analizę przypadków zaczerpniętych z seriali i filmów. Popkulturalne nawiązania pozwoliły uatrakcyjnić poważny przekaz.
Marketing prawniczy może mieć wiele odsłon, a właściwie dobrana strategia marketingowa tylko pomoże w dotarciu do osób zainteresowanych prawniczymi usługami. Rzetelne, profesjonalne, ciągle aktualizowane, a czasem nawet wzbogacone o odrobinę humoru treści to znak rozpoznawczy współczesnego marketingu prawniczego.