Czy kancelaria prawnicza może udzielać się na Facebooku, przeprowadzać wywiady z gośćmi w dedykowanym podcaście czy prowadzić bloga? Tak, a idealnym rozwiązaniem jest dedykowana strategia i marketing prawniczy! Z naszego artykułu dowiesz się, jakie działania promocyjne podjąć najlepiej w tej branży i czym dokładnie jest sam marketing prawniczy. Sprawdzisz też, jak może wyglądać tworzenie strategii w tym sektorze.
Marketing robimy z uwzględnieniem potrzeb Twojej firmy. Mamy doświadczenie w różnych branżach.
Marketing prawniczy – czym jest?
Marketing prawniczy można bez wątpienia określić jako zbiór działań i strategii, które mają na celu promowanie usług prawniczych. Ich bezpośrednią konsekwencją może być zwiększenie liczby klientów oraz rozpoznawalności wśród potencjalnych odbiorców. Wśród korzyści płynących z marketingu prawniczego znalazło się też budowanie wizerunku kancelarii jako:
-
- rzetelnej;
-
- godnej zaufania;
-
- skutecznej;
-
- łatwo i efektywnie komunikującej się z klientami
-
- oraz – ponad wszelką wątpliwość – znającej się na prawie i śledzących zachodzące w nim zmiany.
UWAGA!
Co ważne, reguły prowadzenia marketingu prawniczego reguluje kodeks etyki adwokackiej oraz Dyrektywa 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006. Warto do nich zaglądać, ustalając nowe sposoby promocji. Wspomniane zapisy mówią m.in. o tym, że marketing prawniczy nie może wprowadzać w błąd, obiecywać 100%–owego sukcesu, odkrywać tożsamości klientów i oczerniać konkurencji.
Innym sektorem, w którym działania reklamowe określane są przez prawo, jest ochrona zdrowia i tak zwany marketing medyczny.
Strategia w sektorze prawniczym – dlaczego jest istotna?
Tworzenie strategii dla kancelarii prawniczych trzeba zacząć od analizy rynku – określić nisze, sprawdzić braki istniejącej oferty itp. W następnym kroku należy zidentyfikować prawdziwe potrzeby grupy odbiorczej i na nie odpowiedzieć. Istotny będzie też wybór celów marketingowych: czy kancelarii zależy najbardziej na rozpoznawalności, dużej liczbie klientów, profesjonalnym wizerunku, a może zagospodarowaniu niszy? Kancelaria może wybrać jeden duży cel marketingowy i dobrać do niego kilka mniejszych. Później pozostaje już jedynie analiza i dalsze monitorowanie działań marketingowych.
Marketing prawniczy a przykłady działań marketingowych
Przekrój narzędzi marketingowych w sektorze prawniczym jest naprawdę szeroki.
-
- Oczywistością powinna być intuicyjna, prosta i zawierająca opis usług strona internetowa kancelarii, np. w postaci landing page. Warto zamieścić na niej referencje od zadowolonych klientów. Testimoniale zwiększą wiarygodność kancelarii.
-
- Integralną częścią strony www może być blog zoptymalizowany pod SEO, na którym specjaliści (prawnicy) będą: zamieszczać opisy udanych (wygranych) spraw; wyjaśniać zawiłe przepisy; udostępniać wzory pism procesowych do samodzielnego napisania, czy informować o zmianach w prawie. Bezpośrednie chwalenie się sukcesami w pracy nie jest mile widziane, natomiast dzielenie się wiedzą, w ramach content marketingu zupełnie inaczej odbierane jest przez odbiorców.
Szukasz wsparcia agencji content marketingu? Napisz do nas! -
W marketingu prawniczym istotną rolę odgrywa również Performance Marketing oraz płatne kampanie marketingowe w Google Ads. Jeżeli chodzi o zwiększenie widoczności kancelarii prawniczych w Internecie, to rozwiązanie jak najbardziej powinno przykuć uwagę firm reklamujących się w tym sektorze. Dzięki precyzyjnemu targetowaniu reklam możliwe jest dotarcie do osób poszukujących konkretnych usług prawniczych, np. w obszarze prawa karnego, cywilnego czy rodzinnego. Reklamy w Google mogą być wyświetlane w wynikach wyszukiwania, na stronach partnerskich lub w formie banerów, co pozwala na szeroką ekspozycję marki. Ważnym elementem kampanii Google Ads jest również możliwość monitorowania jej efektywności, dzięki czemu kancelarie mogą na bieżąco optymalizować swoje działania reklamowe z zakresu marketingu prawniczego, dostosowując budżet do osiąganych wyników.
- Integralną częścią strony www może być blog zoptymalizowany pod SEO, na którym specjaliści (prawnicy) będą: zamieszczać opisy udanych (wygranych) spraw; wyjaśniać zawiłe przepisy; udostępniać wzory pism procesowych do samodzielnego napisania, czy informować o zmianach w prawie. Bezpośrednie chwalenie się sukcesami w pracy nie jest mile widziane, natomiast dzielenie się wiedzą, w ramach content marketingu zupełnie inaczej odbierane jest przez odbiorców.
-
- Innym skutecznym narzędziem jest newsletter prawniczy. Regularna wysyłka e–maili z ciekawostkami, aktualizacjami, tłumaczeniem pojęć i skrótem treści, które można znaleźć na blogu, pomoże zwiększyć widoczność danej kancelarii.
-
- Marketing prawniczy ma szansę zaistnieć także w mediach społecznościowych. Tylko pozornie to medium ma wyłącznie rozrywkowy charakter. Ożywione dyskusje pod postami na Facebooku pomogą rozwiać wątpliwości obserwujących. Osoby z branży prawniczej nie powinny spisywać na straty także Instagrama czy TikToka, który świetnie nadaje się do prezentowania pigułek wiedzy.
-
- Warte uwagi są również podcasty prawnicze – odcinki nagrywane solo lub z gościem. Autorskie materiały audio mogą m.in. wprowadzać słuchaczy w zawód radcy prawnego, komornika czy sędziego.
Marketing prawniczy w praktyce – jak mogą wyróżnić się kancelarie?
Obecnie rynek kancelarii prawniczych jest już mocno nasycony, a konkurencja ogromna. Co można zrobić, aby zyskać uwagę potencjalnych klientów?
-
- Jednym ze sposobów na wyróżnienie się – i czymś, co warto głośno komunikować – jest profesjonalizacja. Wiele kancelarii specjalizuje się w węższym wycinku prawa: karnego, rozwodowego, podatkowego, pracy, zagranicznego, użytecznego dla freelancerów itp.
-
- Innym rozwiązaniem, dzięki któremu kancelaria może zyskać przewagę nad konkurencją, jest ułatwianie życia przyszłym klientom. Może być to zasługą gotowych wzorów pism procesowych, wzorów wypełniania rozmaitych formularzy, a nawet informacji, w jaki sposób przygotować się do rozprawy oraz jak będzie ona przebiegać.
-
- Twoim zadaniem jest zajęcie się marketingiem prawniczym? Rozważ mniej tradycyjne formy przekazu. Dla przykładu: jedno z instagramowych kont, poświęconych tej tematyce, stało się popularne ze względu na analizę przypadków zaczerpniętych z seriali i filmów. Popkulturalne nawiązania pozwoliły uatrakcyjnić poważny przekaz.
Marketing prawniczy może mieć wiele odsłon, a właściwie dobrana strategia marketingowa tylko pomoże w dotarciu do osób zainteresowanych prawniczymi usługami. Rzetelne, profesjonalne, ciągle aktualizowane, a czasem nawet wzbogacone o odrobinę humoru treści to znak rozpoznawczy współczesnego marketingu prawniczego.