„Być czy mieć?” to pytanie filozoficzne, będące przedmiotem rozważań wielu myślicieli. Odpowiedź na nie zależy od indywidualnych priorytetów, życiowych celów i tego, jak postrzegamy świat. Nieco inaczej można podejść do niego w kontekście marketingu cyfrowego. Okazuje się bowiem, że na tej płaszczyźnie zazwyczaj „być” oznacza „mieć”. Nic więc dziwnego, że tak wiele osób skupia się na budowaniu własnej marki osobistej. To właśnie dzięki niej możesz zyskać rozpoznawalność oraz otworzyć sobie drzwi do nowych możliwości zawodowych i biznesowych. Czym tak naprawdę jest marka osobista i jakie ma znaczenie we współczesnym świecie marketingu?
Czym jest marka osobista?
Marka osobista (personal branding) to sposób, w jaki dana osoba jest postrzegana przez innych. Oznacza wizerunek, budowany świadomie lub nie, przez którego pryzmat odbiorcy oceniają kompetencje, wartości oraz unikalne cechy.
Na markę osobistą składają się przede wszystkim:
- tożsamość i wartości – to, kim jesteś, co Cię wyróżnia, jakie masz przekonania i co chcesz komunikować światu;
- wizerunek i reputacja – to, jak jesteś postrzegany przez innych, jakie posiadasz opinie i jak prezentujesz się w mediach czy kontaktach biznesowych;
- kompetencje – to, w czym się specjalizujesz, jakie masz doświadczenie i sukcesy oraz jakie wartości możesz przekazać innym;
- styl komunikacji – to, w jaki sposób kontaktujesz się z innymi, jakie treści tworzysz i jak budujesz relacje;
- obecność w mediach – to, jakie profile w serwisach społecznościowych posiadasz, jakie masz kontakty zawodowe i jaka jest Twoje widoczność w danej branży;
- spójność i autentyczność – to, czy Twoje działania są wartościowe i czy jesteś transparentny w tym, co robisz.
Markę osobistą często buduje się latami, a z czasem ewoluuje ona i może zmieniać się, w zależności od obranego kierunku. Interesuje Cię rola eksperta w danej dziedzinie? Chcesz być odbierany jako artysta, wirtualny influencer lub celebryta? A może wolisz kojarzyć się z osobą zaangażowaną społecznie, ekologicznie lub politycznie? Od Ciebie zależy, jak chcesz być i jak będziesz postrzegany/a.
Sprawdź, jak strategia marki może pomóc wyróżnić się na rynku.
Coraz częściej od celebrytów i influencerów, którzy nie są ekspertami w danych dziedzinach, domaga się ich statusu co do konkretnych spraw. Mogliśmy to zauważyć szczególnie przy wyborach prezydenckich w USA w ubiegłym roku. Jak podaje ABC News po tym jak Taylor Swift poparła Kamalę Harris oraz Tima Walza, a na swoim profilu zamieściła link do strony, na której można zarejestrować się do udziału w wyborach, witrynę odwiedziło ponad 300 000 osób.
Ciekawostka💡
Marka osobista we współczesnym marketingu cyfrowym
Dróg, jakie można obrać, budując markę osobistą, jest naprawdę wiele. Niezmienne pozostaje jedno – pozwala ona zyskać rozpoznawalność i wyróżnić się w pełnym konkurencji cyfrowym świecie. Stanowi obecnie jeden z kluczowych elementów strategii marketingowych, umożliwiając budowanie zasięgów, zaufania i autorytetu w danej dziedzinie.
Jak zatem marketing korzysta z marki osobistej? Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy wziąć pod uwagę dwie perspektywy – klienta oraz osoby budującej swoją markę.
Z punktu wiedzenia klienta personal branding to:
- większe zaufanie – konsumenci wolą kupować produkty lub usługi od konkretnych osób (zwłaszcza tych, które znają i cenią) niż anonimowych firm;
- lepsza identyfikacja z marką – klienci mogą utożsamiać się z wartościami danej osoby (np. ekologicznym lub zdrowym stylem życia czy etyką pracy);
- wyższa wartość przekazów – osoby z silną marką często dostarczają odbiorcom edukacyjne, inspirujące lub rozrywkowe treści, które pomagają w podejmowaniu decyzji zakupowych;
- lepsza komunikacja – marki osobiste angażują się w interakcje z odbiorcami, co sprawia, że klienci czują się bardziej docenieni i wysłuchani.
Z punktu widzenia osoby budującej markę personal branding to:
- większa rozpoznawalność i przewaga konkurencyjna – konsumenci kojarzą markę z konkretną osobą, dzięki czemu łatwiej wyróżnić się na rynku;
- szersze możliwości współpracy – silna marka osobista przyciąga klientów, inwestorów oraz partnerów, co pozwala harmonijnie rozwijać biznes;
- łatwiejsze docieranie do potencjalnych klientów – internauci chętniej udostępniają i opiniują treści tworzone przez cenione i autentyczne osoby niż bezosobowe firmy;
- większa elastyczność biznesowa – mocna marka osobista ułatwia zmianę branży, wprowadzenie nowych produktów czy budowanie różnych źródeł dochodu (np. z kursów online, sprzedaży własnych książek lub konsultacji).
Budując markę osobistą, można stworzyć lojalną i zaangażowaną społeczność, a co za tym idzie – osadzić biznes na solidnych fundamentach. Wszystko to sprawia, że stanowi ona obecnie marketingowy klucz do sukcesu.
Przykłady marek osobistych
Aby lepiej zrozumieć, jak ogromne możliwości daje silna marka osobista, warto posłużyć się przykładami. Zarówno w Polsce, jak i poza jej granicami nie brakuje osób-instytucji, które przeszły drogę od „zera do bohatera”, stanowiąc dzisiaj przykład dla innych. Oto kilka tych najciekawszych, stanowiących najlepszy dowód na to, jak różna może być droga do sukcesu.
Ewa Chodakowska
Dla niektórych jej historia to gotowy scenariusz na film, bo trenerka tysiąca Polek zaczynała od całkowitego zera, a jej początki to udostępniane na Facebooku treningi oraz porady co do zdrowego stylu życia. Przez lata konsekwentnie wspinała się po szczeblach, rozbudowując swoją społeczność i utrwalając w oczach swoich odbiorców wizerunek ekspertki od fitnessu. Dzisiaj ma na swoim koncie kilka wydanych książek, niezliczoną ilość wywiadów, własny sklep BeBio z produktami, jak linia kosmetyczna, czy fit przekąski. Jest także właścicielką aplikacji treningowej i diety pudełkowej – BeActive TV oraz BeDiet. Bez dwóch zdań zasiada w gronie najbardziej przedsiębiorczych kobiet w kraju.
Szymon Nyczke
Nie kojarzysz tego nazwiska? Nic dziwnego, ponieważ ta potężna obecnie marka osobista skrywa się za pseudonimem „Książulo”. To youtuber, którego zasięgi liczone są w milionach, a który osiągnął sukces dzięki… testowaniu kebabów. Brak wykształcenia gastronomicznego nie przeszkodził mu jednak w zbudowaniu dużej społeczności odbiorców. Osiągnął to, bazując na autentyczności, poczuciu humoru oraz odpowiedniej niszy. Jak widać, droga do silnej marki osobistej może być bardzo nieoczywista.
Joanna Okuniewska
Czy podcast może być drogą do zbudowania silnej marki osobistej? Jak najbardziej, a udowadnia to właśnie Asia Okuniewska, której audycja “Moje Przyjaciółki Idiotki” stała się jednym z największych rynkowych hitów. Twórczyni zaczęła nagrywać na długo, zanim stało się to modne, a dzisiaj posiada wiele oddanych słuchaczek i słuchaczy. Podcast stanowił dla niej również trampolinę do innych działalności, jak publikacje książek czy produkcja audio seriali dla platform streamingowych.
Neil Patel
Czas przenieść się poza granice naszego kraju, gdzie w cyfrowym świecie prym wiedzie ten oto ekspert od marketingu internetowego. Neil Patel nie tylko stworzył jedno z najlepszych narzędzi SEO (Ubbersuggest), ale również aktywnie dzieli się wiedzą poprzez blogi, kursy oraz materiały wideo. Jego marka osobista skupia się na dostarczaniu wartościowych informacji oraz rozwoju firm online.
Richard Branson
Pozostajemy w świecie biznesu, jednak tym razem skupimy się na pomysłowości i ryzyku, które utorowały drogę do sukcesu temu przedsiębiorcy. Richard Branson, twórca powszechnie znanej grupy Virgin, zasłynął innowacyjnym podejściem do biznesu i stał się prawdziwym autorytetem w dziedzinie przywództwa oraz przedsiębiorczości. Pomocne okazały się przy tym pozytywne nastawienie do życia, liczne działania charytatywne i duża aktywność w mediach społecznościowych.
Brené Brown
Sposobem na zyskanie dużej popularności i zaufania społecznego może być też… nauka. Brené Brown zyskała uznanie dzięki swoim badaniom na temat wrażliwości, odwagi, empatii i przywództwa. Jej publikacje naukowe i książki, w połączeniu z wieloma wystąpieniami publicznymi czy podcastami, pozwoliły jej zbudować jedną z największych marek osobistych wśród współczesnych kobiet.
Przykłady silnych marek osobistych można mnożyć w nieskończoność, co najlepiej świadczy o tym, jak ogromną rolę odgrywa we współczesnym świecie (nie tylko marketingu!) personal branding.
Podsumowując – czy warto budować markę osobistą?
Jak najbardziej! Budowanie marki osobistej pozwala na zwiększenie widoczności w cyfrowym świecie oraz zdobycie zaufania wielu osób. Dzięki niej możesz stać się autorytetem w swojej dziedzinie i zyskać nieograniczone możliwości związane z karierą zawodową oraz rozwojem osobistym. Nie ukrywajmy, marki osobiste ułatwiają też zdobycie dodatkowych zarobków poprzez różnego rodzaju współprace.