Linkowanie wewnętrzne i SEO – na co zwrócić uwagę?

Wewnętrzne linkowanie podstron w obrębie serwisu internetowego jest podstawowym elementem, który warto uwzględnić w działaniach prowadzonych na stronie. Linkowanie wewnętrzne to również nieodłączna część budowania widoczności w wynikach wyszukiwania Google. Nie dodajesz linków w tekstach blogowych czy opisach kategorii w obrębie swojego serwisu? Dowiedz się, dlaczego warto to zmienić i sprawdź, w czym jeszcze może Ci pomóc poprawnie realizowane linkowanie wewnętrzne.

Czym jest linkowanie wewnętrzne i jakie są rodzaje linków wewnętrznych?

Linkowanie wewnętrzne to dodawanie na podstronie internetowej odnośnika (hiperłącza) prowadzącego do innej podstrony znajdującej się w obrębie tego samego serwisu. Linki umieszczane wewnątrz struktury strony domyślnie oznaczone są jako dofollow, dzięki temu przekazują robotom Google informację, aby podążały za podlinkowanymi podstronami. Tworzone w ten sposób „ścieżki” są podstawowym sposobem poruszania się robotów wyszukiwarek po stronach internetowych.

Poniżej znajdziecie kilka przykładów najpopularniejszych rodzajów linków wewnętrznych na stronach internetowych:

  • Linki w menu kategorii – prawie każda strona ma menu kategorii, bardziej lub mniej rozbudowane. Menu ułatwia użytkownikowi poruszanie się po stronie. Aby pozytywnie wpłynąć na SEO, linki wewnętrzne dodane do menu powinny być klikalnymi hiperłączami prowadzącym do odpowiedniej kategorii lub podkategorii. Linki umieszczone w menu powinny również znajdować się w kodzie strony:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tekst zaznaczony na pomarańczowo jest klikalnym linkiem, czyli omawianym przez nas w artykule tak zwanym linkiem wewnętrznym. Linkując między wpisami blogowymi, warto pamiętać, aby od czasu do czasu linkować również między starszymi, a nowymi artykułami. W jednym tekście możemy podlinkować kilka podstron, jednak lepiej nie przesadzać z liczbą linków. Ważne jest, aby zweryfikować, czy dodawany link wewnętrzny jest urlem o statusie 200. Warto również sprawdzać, czy wewnątrz serwisu nie mamy dodanych linków, które z jakiegoś powodu zostały usunięte i odpowiadają błędem 404 (not found).

  • W opisie kategorii / podkategorii – tworząc opisy na kategorie lub podkategorie naszego serwisu, również warto pomyśleć o wdrożeniu linkowania wewnętrznego. Linki wewnętrzne ułatwiają poruszanie się po stronie użytkownikom, zachęcają do przechodzenia między podstronami, sprawdzenia akcesoriów, dodatków do produktów z podkategorii, w której znajdują się obecnie. W konsekwencji, dzięki linkom wewnętrznym użytkownik może dłużej pozostać na stronie:

 

 

 

 

  • W boksach – dodając na stronę wszelkiego rodzaju boksy np. Inni użytkownicy oglądali również, więcej od producenta X, Więcej z kategorii X, również umieszczamy klikalne linki wewnętrzne prowadzące do konkretnych produktów:

 

 

 

 

 

  • W breadcrumbs – jeżeli na swojej stronie masz wdrożoną nawigację to również warto, aby cała ścieżka zawierała klikalne linki z wyjątkiem ostatniej strony, na której się aktualnie znajdujesz (ta powinna pozostać tekstem). Breadcrumbs pozwalają ocenić użytkownikowi, w którym miejscu w serwisie znajduje się obecnie:

 

 

 

 

  • W stopce – tutaj również możemy dodać klikalne linki wewnętrzne kierujące do innych podstron w serwisie np. o nas, regulamin, kontakt. W stopce umieścić możemy np. najważniejsze kategorie naszej strony, informacje, które uważamy za przydatne użytkownikom:

 

 

 

 

 

Linki w stopce to przykład tzw. linków site-wide, czyli występujących na wszystkich podstronach danego serwisu. Linki wewnętrzne zamieszczone w ten sposób mają pozytywny wpływ na pozycjonowanie wskazywanych przez nie podstron. Często zdarza się, że urle te są zmieniane sezonowo.

Linkowanie wewnętrzne – dlaczego warto je stosować?

Po pierwsze – poprawnie wdrożone linkowanie wewnętrzne ułatwia użytkownikowi poruszanie się po naszej stronie. Możemy nakierować odwiedzających bloga lub kategorię na inne potencjalnie interesujące go zakładki na stronie. Łatwe i intuicyjne menu zwiększa natomiast komfort korzystania ze strony i poprawia ogólne doznania użytkowników.

Linki dodane wewnątrz serwisu mogą poprawiać również widoczność strony w wyszukiwarce Google. Na pozycjonowanie wpłyniemy m.in. dzięki umieszczaniu linków dokładnie w słowach kluczowych, na które chcielibyśmy, aby wyświetlał się serwis w Google (tzw. exact-match anchor) np.

 

 

 

 

 

Widoczny wyżej pomarańczowy, klikalny link wewnętrzny umieszczony został we frazie głównej, na którą chcemy pozycjonować serwis.

Dodatkowym atutem linkowania wewnętrznego, nie mniej ważnym od powyższych jest poprawa indeksacji podstron w naszym serwisie – dobrze przelinkowana strona ułatwia pracę robotom Google – dzięki dobrze zaprojektowanej strukturze linków wewnętrznych mogą płynniej przemieszczać się po stronie co nie obciąża budżetu crawlowania (crawl bugdet), ponieważ roboty nie spędzają czasu na niepożądanych zakładkach w poszukiwaniu odpowiednich podstron.

Ponadto prawidłowo wdrożone linkowanie wewnętrzne pomaga w walce z kanibalizacją fraz wewnątrz serwisu – dodając link wewnętrzny w treści, informujemy roboty, iż użyta fraza ma dedykowane miejsce w innej sekcji serwisu.

Może to wyglądać następująco:

  • we wpisie blogowym o wyborze materacy dla dzieci wspominamy o pościeli dziecięcej,
  • umieszczamy link do wpisu lub kategorii z pościelą w treści artykułu o materacach, aby wskazać dedykowaną podstronę dla użytej w tekście frazy.

Tym sposobem wyraźnie pokazujemy robotom Google, że pościelom dziecięcym poświęciliśmy osobny artykuł, więc nie powinny wyświetlać artykułu o materacach w odpowiedzi na zapytania związane z pościelą.

O czym jeszcze pamiętać w kontekście linkowania wewnętrznego?

Niezależnie, jaki rodzaj linkowania wewnętrznego realizujemy, warto, aby wdrażane linkowanie było różnorodne. Należy jednak pamiętać, że jeżeli chcemy pozycjonować serwis na daną frazę, to umieszczenie linku wewnętrznego z kotwicą „tutaj” niewiele nam pomoże. Dodawanie linków wewnętrznych we frazie kluczowej zwiększy szanse na pozycjonowanie serwisu pod tę frazę. Oprócz tego warto dodawać linki w odmianach i synonimach naszej frazy. Na pewno nie należy umieszczać linków o takich samych anchorach (treść linka), które prowadzą do różnych podstron.

W temacie samych fraz przeczytaj też artykuł o tym, jak powinien wyglądać dobór fraz kluczowych.

Pamiętajmy również, że sama możliwość kliknięcia danego linka przez użytkownika nie jest jednoznaczna z tym, że link zauważą i dobrze odczytają roboty wyszukiwarki. Kwestia indeksowania i interpretowania treści stron internetowych przez roboty wyszukiwarki to bardzo istotny element pozycjonowania stony w Google – w tym miejscu można zaznaczyć, że największy wpływ na SEO będą miały linki bezpośrednio znajdujące się w kodzie. Czy dany element strony jest dostępny dla robotów wyszukiwarki, możemy sprawdzić np. przez analizę danej podstrony w Google Search Console.

Podsumowując

Wdrażając powyższe wskazówki z zakresu linkowania wewnętrznego, mamy szansę na poprawę widoczności serwisu w Google oraz usprawnienie poruszania się po naszej stronie nie tylko użytkownikom, ale również robotom wyszukiwarki. Linkowanie podstron wewnątrz serwisu powinno być więc nieodłącznym elementem strategii SEO.

Po więcej informacji o linkowaniu wewnętrznym we wpisach blogowych zapraszamy do naszego innego artykułu!

Jeśli interesuje Cię tematyka SEO, zachęcamy także do przeczytania o tym jak napisać meta description, który przyciągnie uwagę użytkowników. 

 

Skontaktuj się z nami

mbridge@mbridge.pl

Udostępnij:

Możemy Ci pomóc w zakresie digital marketingu?

Porozmawiajmy!