Konsultacja marketingowa może ci się kojarzyć z działaniem kryzysowym, jednak po takie rozwiązanie sięgają także osoby, które dopiero planują rozpoczęcie działalności, budują własny zespół marketingowy, lub szukają powiewu świeżości i weryfikacji względem swoich działań w biznesie. Zastanawiasz się, czy warto zweryfikować swoją strategię z konsultantem marketingowym? Jeśli stoisz przed takim dylematem, może to być pomoc, która nada Tobie i twojej marce zupełnie nowy kierunek. W tym artykule wyjaśniamy, czym są konsultacje marketingowe i jakie korzyści mogą przynieść!
Konsultacje marketingowe – co to jest? Czego mogą dotyczyć?
Mianem konsultacji marketingowej określamy rozmowę w dziedzinie marketingu, której tematem jest zweryfikowanie działań danej marki, identyfikacja błędów i stworzenie nowej (lub ewentualna modyfikacja obecnej) strategii marketingowej. Takie zewnętrzne, obiektywne spojrzenie na firmę często przynosi innowacyjne pomysły i rozwiązania najważniejszych problemów. Niektórzy przedsiębiorcy potrzebują jednego spotkania, u innych konsultacje marketingowe przeradzają się w dłuższą współpracę. Czego dokładnie można spodziewać się po spotkaniu z konsultantem marketingowym? Oto tematy, które często pojawiają się podczas konsultacji marketingowych dla firm:
- weryfikacja potrzeb i oczekiwań,
- audyt marketingowy i wskazanie kwestii, które wymagają poprawy,
- analiza konkurencji, dotychczasowych działań, lub grupy docelowej,
- ustalenie celów biznesowych, a także wskazanie metod i narzędzi, które pomagają je monitorować,
- stworzenie lub weryfikacja strategii marketingowej, sprzedażowej i/lub komunikacyjnej na najbliższy czas.
Konsultacje marketingowe mogą dotyczyć różnych obszarów twojej działalności – od SEM i SEO, projektowania doświadczeń użytkownika, public relations, działań w mediach społecznościowych oraz content marketingu, po bardziej ogólne kwestie, takie jak branding, czy budowanie pozytywnego wizerunku marki. Jeśli interesuje cię pomoc tylko w jednym z tych obszarów, możesz rozejrzeć się za konsultacjami marketingowymi ukierunkowanymi stricte na dany temat, np. mogą zainteresować Cię konsultacje content marketingowe!
W czym może ci pomóc konsultacja marketingowa?
Czujesz, że konsultacja marketingowa mogłaby ci się przydać, ale nie masz pewności co do tego, jak wpłynie to na twoją działalność? Ta decyzja może przynieść ci wiele zaskakujących korzyści! Oto kilka kwestii, na które wpływ może mieć choćby jedna konsultacja marketingowa:
- odnajdziesz DNA marki i stworzysz spójny wizerunek, dzięki czemu twoje produkty lub usługi staną się bardziej widoczne,
- zwiększysz konwersje i osiągniesz lepsze wyniki sprzedaży, a także wyciągniesz wnioski z błędów, aby więcej ich nie popełnić,
- zastosujesz w praktyce zupełnie nowe sposoby na to, jak zacieśnić relacje z klientami i odbiorcami – może to być m.in. dobór odpowiedniego języka i kanałów komunikacji marketingowej.
Z konsultacji marketingowych korzystają zarówno rozpoznawalne marki i przedsiębiorcy, jak i początkujący – planujący lub powoli rozwijający swoją działalność. Równie pomocne mogą się okazać w sytuacji, w której nie masz własnego zespołu marketingowego lub dopiero go budujesz, a twoi pracownicy są w trakcie nabywania niezbędnego doświadczenia. Konsultant marketingowy może wtedy objąć rolę eksperta Twojej firmy w konkretnej dziedzinie, która Cię interesuje.
Nawet w regulowanych branżach, jak marketing radcy prawnego, konsultacje marketingowe mogą być cennym wsparciem.
Rzadko konsultujemy działania marketingowe – a szkoda!
Nie każdy jest w stanie zauważyć to, jak marketing przekłada się na bezpośrednie wyniki firmy. Często jest to kwestia, tego, że nasza wiedza dotyczy innych sfer biznesu i nie ma się czego wstydzić, ponieważ nie możemy być ekspertami od wszystkiego! Właśnie dlatego warto powierzyć to zadanie specjalistom w dziedzinie marketingu.
Kolejną kwestią może być zniechęcenie kosztami takiej konsultacji. Musisz jednak wiedzieć, że jedno spotkanie, krótki audyt marketingowy lub inne usługi niekoniecznie muszą wiązać się z wysoką ceną – szczególnie gdy porównasz ją do ewentualnych strat, które może przynieść brak twojej reakcji oraz brnięcie w działania nieprzybliżające Cię do osiągnięcia założonych celów.
Być może ogarnia Cię także lęk przed krytyką. Jeśli nie usłyszysz jej od konsultanta marketingowego, bardzo możliwe, że usłyszysz ją od swoich potencjalnych klientów (co jest dużo gorsze) lub nie spełnisz swego planu biznesowego! Pamiętaj, że nieodłączną częścią konsultacji marketingowych jest nie tylko ocena i opis popełnionych błędów, ale także pomoc w tym, jak je naprawić. Sporządzony dla ciebie dokładny plan dalszych działań pomoże Ci zweryfikować podejmowane kroki oraz postawi przed tobą nowe cele. Jedno jest pewne – współpraca z profesjonalistami, z pewnością zapewni Ci brak oceny personalnej, a realnie skupi się na działaniach, które podejmuje firma!
Dobry konsultant – jak go wybrać?
Na koniec zatrzymajmy się właśnie przy osobach, z którymi planujesz nawiązać współpracę. Zanim to zrobisz, zorientuj się, jakiej jakości usługi są w stanie zaoferować. Aby były to dobrze wydane pieniądze, zrób odpowiedni research o konsultantach marketingowych i dowiedz się, czy dana osoba:
- posiada fachową wiedzę i wciąż się rozwija,
- może pochwalić się doświadczeniem i bogatym portfolio,
- komunikuje się w przyjazny i profesjonalny sposób,
- ma referencje i pozytywne opinie na temat swoich usług,
- rozumie specyfikę twojej branży.
W przypadku konsultacji marketingowych można skorzystać z usług freelancera, jak i agencji marketingowej. Ważne, żeby dostosować wybór do charakterystyki Twojego biznesu, tego czego oczekujesz oraz jakie potrzeby widzisz w danym momencie.
Konsultacje marketingowe mogą zupełnie odmienić sposób, w który funkcjonuje twoja firma i to najczęściej na lepsze! Pamiętaj tylko, że nie wszystko zależy od samych konsultacji marketingowych. Ważne jest również to, co zrobisz ze zgromadzoną wiedzą i jak oraz kiedy wdrożysz rekomendacje otrzymane od drugiej strony.
Odbyła się konsultacja content marketingowa, a specjalista zwrócił uwagę na brak regularności w publikacjach, oraz że postowane treści nie angażują grupy docelowej, bo trafiają do użytkowników dużo starszych, niż założono. Jeżeli nie zmienią się nawyki, nie utworzy się planu contentowego i nie wyciągnie wniosków z analizy treści już istniejących — nawet najlepsze konsultacje marketingowe firm nie zmienią efektu na lepszy. Na spotkaniu z konsultantem marketingowym praca tak naprawdę dopiero się rozpoczyna!
PRZYKŁAD
Poznaj organizacje NGO, które wspiera MBridge!