Green e-commerce to oczywista reakcja biznesu na kryzys klimatyczny. Konsumenci, zwłaszcza młodzi, zwracają coraz większą uwagę na prośrodowiskowe działania marek. Firmy, które zignorują ten trend, ryzykują utratą zaufania. Dla dobra własnego i planety lepiej nie zwlekać więc z wdrożeniem odpowiednich działań.
Green e-commerce w teorii. Co rozumieć przez to pojęcie?
Handel online zrewolucjonizował nasze zwyczaje zakupowe, ale z niemałą szkodą dla planety. Przesyłki niekiedy przemierzają tysiące kilometrów, aby dotrzeć do klienta. Co więcej, do ich pakowania wykorzystuje się mnóstwo plastiku, który chwilę po otwarciu paczki ląduje w koszu na śmieci.
Czy oznacza to, że powinniśmy całkowicie zrezygnować z zakupów przez internet, aby odciążyć planetę? W żadnym wypadku – konieczna jest jednak transformacja w kierunku zielonego e-commerce. Chodzi o to, aby biznesy on-line działały w sposób bardziej zrównoważony i starały się minimalizować swoje koszty środowiskowe na każdym etapie sprzedaży.
Green e-commerce w liczbach. Skąd wiemy, że to znaczący trend?
Badanie przeprowadzone przez firmę Nielsen pokazuje, że aż 81% ankietowanych z całego świata oczekuje od marek większej troski o środowisko. Konsumenci są skłonni do wdrażania ekologicznych nawyków do swojego życia, ale tego samego oczekują od firm. Zwracają coraz większą uwagę na pochodzenie produktów, długość łańcucha dostaw i rodzaj opakowania. Na dowód wystarczy przytoczyć dane DS Smith, z których wynika, że 46% Polaków zastanawia się, co zrobi z opakowaniem po zakupionym produkcie, a 50% z nich wybiera wyłącznie opakowania, które można ponownie przetworzyć.
Jednocześnie Polacy nie lubią dopłacać za produkty produkowane i pakowane ekologicznie – podczas gdy w 2021 roku 40% respondentów biorących udział w badaniu Blue Media deklarowało, że byłoby skłonne dopłacić za inne niż plastikowe opakowanie, w 2022 roku odsetek ten spadł do 31%. Najpewniej ma to związek z wysoką inflacją i niepewną sytuacją gospodarczą.
Konsumentom nieobojętny jest także sposób pakowania przesyłek internetowych. Inne badanie DS Smith pokazuje, że 46% respondentów chciałoby otrzymywać przesyłki w ekologicznych opakowaniach z recyklingu. Dodatkowo 4 osoby na 10 przyznają, że oczekują opakowań dopasowanych do rozmiaru produktu. Nieproporcjonalnie duże kartony budzą negatywne emocje u 29% badanych. Presja konsumentów to jedno, drugim czynnikiem motywującym do zmiany są ekologiczne inicjatywy podejmowane przez Unię Europejską. Założeniem Porozumienia Paryskiego jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku. Aby scenariusz ten miał szansę się spełnić, konieczne są natychmiastowe działania – również po stronie biznesu.
Green e-commerce w praktyce. Co zrobić, aby sprzedaż online była bardziej eko?
Transformacja ekologiczna biznesów online przebiega według różnych scenariuszy. Przykładowo:
- Zalando testuje nowe modele biznesowe, dążąc do przejścia na obieg zamknięty. Platforma umożliwiła w tym celu klientom sprzedaż odzieży używanej w dobrym stanie. Firma inwestuje też w nowe technologie recyklingu i stara się ograniczać plastik w opakowaniach.
- Amazon zapowiedział, że do 2040 osiągnie neutralność węglową. To ambitny, ale realny cel. Już dziś firma w 90% czerpie energię z odnawialnych źródeł, i dotyczy to zarówno biur korporacyjnych, jak i centrów danych, centrów dystrybucyjnych i magazynów. Amazon buduje w tym celu własne farmy wiatrowe i słoneczne. Ponadto firma intensywnie elektryfikuje swoją flotę i dąży do tego, aby przesyłki były możliwie jak najlżejsze.
- Carrefour do 2030 roku planuje korzystać wyłącznie z odnawialnej energii elektrycznej. W tym celu podobnie jak Amazon wytwarza energię samodzielnie, a następnie zawiera odpowiednie umowy z PPA. Firma stawia również na energooszczędne technologie, dzięki którym planuje zmniejszyć zużycie energii o 27,5% do 2030 roku. Jednocześnie Carrefour przekształca swój model biznesowy i inwestuje coraz więcej w rozwój sprzedaży elektronicznej.
Mniejsze biznesy internetowe rzecz jasna nie są w stanie pozwolić sobie na inwestycje w tej skali, ale i one mogą dokonać pewnych ekologicznych korekt w swojej działalności. Najprostsze kroki, jakie można wykonać w tym celu to:
- Zmniejszyć zużycie papieru – zrezygnuj z drukowania faktur i paragonów (klientom wystarczy ich cyfrowa wersja) i pakuj przesyłki w możliwie jak najmniejsze kartony, aby ograniczyć korzystanie z wypełniaczy.
- Dążyć do ograniczenia zwrotów – zadbaj o rzetelne opisy produktów oraz realistyczne fotografie. Niezgodność artykułu z opisem to najczęstsza przyczyna zwrotów w e-commerce.
- Wykorzystywać ponownie zwracane opakowania – dokonuj selekcji opakowań, w których otrzymujesz zwroty. Te, które są w dobrym stanie, można wykorzystać ponownie, natomiast te zużyte przerobić na wypełnienia.
- Korzystać z usług ekologicznych firm kurierskich – rozsądnie wybieraj partnerów do współpracy, stawiając przede wszystkim na tych, którzy korzystają z pojazdów elektrycznych i dążą do zmniejszenia swojego śladu węglowego.
- Zadbać o zielony hosting i przyspieszyć czas ładowania strony – szacuje się, że hosting odpowiada za 2% globalnej emisji gazów cieplarnianych. Korzystając z usług firm, które zasilają swoje centra danych zieloną energią, również zmniejszasz ślad węglowy działalności.
Nie bez znaczenia są też aktywności podejmowane przez pracowników w biurze: segregowanie odpadów, wymiana aut służbowych na elektryczne, modernizacja oświetlenia na LED, ograniczenie korzystania z klimatyzacji, umożliwienie pracownikom pracy zdalnej, uczestnictwo w różnego rodzaju ekologicznych eventach itd. Te i inne działania również mogą pozytywnie odbić się na wizerunku firmy i przede wszystkim pomóc planecie.
Skontaktuj się z nami