Efekt ROPO to pojęcie, które niestety doskonale jest znane właścicielom biznesów typu e-commerce. W ciągu ostatnich lat obserwowano rosnącą tendencję do korzystania z sieci przy zakupach w tradycyjnych sklepach, która wywoływała niepokój u przedsiębiorców działających w Internecie. Czy research on-line purchase off-line to wciąż trend? Jak świadomie prowadzić swój biznes, aby poradzić sobie z tym zjawiskiem? Czytaj dalej!
Efekt ROPO, czyli co?
Aby zilustrować działanie efektu ROPO, można posłużyć się prostym przykładem. Załóżmy, że jakaś osoba chce kupić nowy telefon i zaczyna robić research w sieci; porównuje przy tym nie tylko dane techniczne czy ceny, ale i czyta opinie o konkretnych modelach. Chcąc upewnić się w swoim wyborze, rusza do sklepu, szukając smartfona, a następnie sprawdza w praktyce, jak ów model leży w ręce i jakie ma możliwości. I to wtedy – pomimo iż wcześniej korzystał z Internetu – nasz przykładowy klient decyduje się na zakup produktu.
Podsumowując – z tym zjawiskiem mamy do czynienia, gdy nabywca szuka konkretnych informacji o przedmiocie w sieci, ale dokonuje jego zakupu w sklepie stacjonarnym.
Research on-line purchase off-line – dlaczego klienci się na to decydują?
Właściciele sklepów internetowych często głowią się nad tym, jakie motywy kryją się za taką tendencją; jednak jej przyczyny są bardzo prozaiczne. Wśród nich można wymienić:
- Towar tu i teraz. Klient nie musi czekać; po transakcji zabiera produkt od razu do domu.
- Możliwość dotknięcia i sprawdzenia. W sklepie stacjonarnym nabywca może dokładnie przyjrzeć się towarowi, dotknąć go, ocenić i przetestować jego możliwości.
- Brak dodatkowych opłat. Kupując stacjonarnie, nie jest doliczana kwota za wysyłkę.
- Nawyki klienta. Przyzwyczajenie to wielka siła; kupujący często mają ulubione sklepy, którym ufają i decydują się na transakcje właśnie w nich.
- Obawy nabywcy. Klienci obawiają się problemów wynikających ze skomplikowanym procesem reklamacji lub zwrotu zakupu dokonanego online. Łatwiej jest przyjść z paragonem do sklepu stacjonarnego.
Twoi klienci nie dostrzegają Twojej oferty i produktów?
Czy efekt ROPO nadal jest trendem?
Choć od czasów pandemii zakupy online zaczęły się cieszyć dużo większą popularnością, to według raportu „E-commerce w Polsce 2024”, dalej około 40% konsumentów deklaruje, że często najpierw sprawdza produkty w sieci, a następnie kupuje je stacjonarnie. Zazwyczaj takie decyzje padają przy transakcjach dotyczących sprzętu AGD/RTV, telefonów, materiałów budowlanych i wykończeniowych, produktów spożywczych, a także obuwia. To na tyle duża grupa, że przedsiębiorcy, chcący wybić i utrzymać się na rynku, muszą wdrażać działania prewencyjne, by efekt ROPO nie dał im się mocno w kość.
ROPO – jak świadomie poradzić sobie z tym problemem?
Aby dać sobie radę ze zjawiskiem research on-line purchase off-line, należy stale poszerzać swoje horyzonty i działać rozmyślnie. Na jakie strategie powinieneś się zdecydować, aby przekonać nabywców do transakcji u Ciebie?
- Zoptymalizuj sklep internetowy (UX i UI). Aby klient chciał zrobić zakupy w Twoim sklepie, musisz zatroszczyć się o dostosowanie platformy do potrzeb użytkownika. Powinna być czytelna niezależnie od tego, z jakiego urządzenia się korzysta. Miej na uwadze intuicyjność sklepu, łatwą nawigację i jego estetykę.
- Umieść na stronie wyczerpujące opisy. Koniecznie zatroszcz się o przejrzyste i precyzyjnie napisane teksty dostosowane do zasad SEO. To wpłynie zarówno na pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarce, jak i zaspokoi potrzeby konsumentów.
Jeżeli nie jesteś przekonany, jak to zrobić, zajrzyj na naszego bloga!
- Postaw na atrakcyjne ceny. Koszt wysyłki powinien być względnie niski, a promocje dla stałych klientów mogą sprawić, że konsumenci będą chcieli do Ciebie wracać.
- Zadbaj o profesjonalną obsługę klienta. Jeżeli na Twojej stronie nabywca znajdzie wszelkie niezbędne informacje, a przy tym będziesz mógł rozwiać jego wątpliwości, zmniejszasz szansę na to, że sfinalizuje swoją transakcję u konkurencji. Odpowiadaj na wiadomości i prowadź bloga, na którym będziesz poruszał kwestie intrygujące kupujących. Zbieraj też opinie od zadowolonych klientów, aby zwiększyć swoją wiarygodność w branży.
Więcej na ten temat znajdziesz w tym artykule. Zerknij też na ten – traktuje o reakcji na negatywne komentarze w Google.
- Dopilnuj szybkiej wysyłki. Konsumenci liczą, że ich zamówienie jak najszybciej do nich trafi, dlatego warto przyłożyć się do logistyki. Postaw na cieszące się renomą firmy kurierskie oraz zdecyduj się na korzystanie z paczkomatów.
- Ułatw politykę zwrotów. Możliwość łatwego i bezpłatnego zwrotu zakupionych produktów bez wątpienia zwiększy szansę na to, że klient zdecyduje się na zakupy w Twoim sklepie.
- Oferuj różne metody płatności. Wykorzystaj to, czego nie ma możliwości dać klientowi zakup stacjonarny, np. płatności odroczone! Szeroka oferta rodzajów rozliczenia się za zamówienie, może być tym, co przechyli szalę na Twoją stronę!
Jak widzisz, podstawą udanego biznesu jest nie tylko specjalistyczna wiedza, ale również umiejętność dostrzegania możliwości i przewagi. Zdając sobie sprawę z zagrożeń, będziesz w stanie im sprawnie przeciwdziałać.
Jeżeli widzisz wyzwania przed Tobą i marką, dla której działasz, daj nam znać. Wspólnie znajdziemy rozwiązanie. Skorzystaj z bezpłatnych konsultacji z naszym digital strategist — Piotrkiem lub Konradem.