Dzień Doceniania Pracownika to moment, w którym w wielu firmach zarówno działy HR, jak i same zarządy zastanawiają się nad tym, jak docenić swój Zespół. Nie da się ukryć — jest to świetna okazja do rozważenia tego zagadnienia, zwłaszcza że z roku na rok o Dniu Doceniania Pracowników mówi się coraz więcej.
Dzień Doceniania Pracownika — święto korzystne dla każdego!
W 2025 roku Dzień Doceniania Pracownika będzie obchodzić swoje 30-lecie. Wówczas będziemy świętować go 7.03.2025 r., ponieważ święto jest ruchome i przypada na pierwszy piątek marca. Choć na tle innych świąt nie jest tym z najkrótszym stażem, to biorąc pod uwagę, że samo wykonywanie pracy jest nam znane od wieków, można powiedzieć, że jest to pewnego rodzaju przełom (zwłaszcza że Dzień Szefa powstał ponad 30 lat wcześniej niż omawiany Dzień Doceniania Pracownika).
Samo docenianie jest niezwykle ważnym elementem codziennej pracy. Ze słownika języka polskiego dowiadujemy się, że docenianiem będziemy nazywać uznanie wartości, znaczenia czegoś, czy też pozytywne ocenienie. I chyba nie trzeba tłumaczyć dlaczego, gdy ktoś powie, że nasza praca albo nasze działania, przynoszą pozytywne efekty, bądź dzięki naszej pracy udało się coś osiągnąć, jesteśmy po prostu w lepszym nastroju. Idąc za tą myślą, nie da się ukryć, że docenianie pracowników może wpłynąć na ich poziom motywacji oraz zaangażowania w powierzane obowiązki.
Ale! W tym kontekście warto, jest zaznaczyć pewne, potencjalne pułapki celebrowania tego święta.
Na co uważać świętując Dzień Doceniania Pracownika?
Wzrost motywacji i zaangażowania to niejako skutek uboczny (choć bardzo pozytywny) doceniania samego w sobie. Naszym celem powinno być jednak przede wszystkim przekazanie informacji zwrotnej dla tego konkretnego człowieka, by dowiedział się, że jego praca jest dla nas ważna. Jeśli więc chcąc doceniać, jako cel stawiamy sobie nie rozwój człowieka, a podniesienie efektów jego pracy, warto zastanowić się nad tym, czy aby na pewno jest to dobry kierunek.
Inną potencjalną pułapką jest docenianie tylko wtedy, gdy trzeba. Nawet najlepiej zorganizowany event nie pomoże odpracować tego, o co nie dba się przez pozostałe 364 dni w roku. Gdy więc robimy to, tylko dlatego, że wymaga tego ktoś z góry, zarządził tak dział HR, zmuszają nas do tego procedury, czy też po prostu firma zdecydowała się zacząć obchodzić Dzień Doceniania Pracownika, efekt, może być wręcz odwrotny do zamierzonego.
Dlatego właśnie jesteśmy zwolennikami tego, by przy okazji Dnia Doceniania Pracownika brać na warsztat aktualne procesy, wprowadzać pewne zmiany i robić aktualizacje. Wszystko po to, by Zespół miał możliwość doświadczania doceniania przez cały rok, a nie tylko tego konkretnego, jednego dnia.
Kilka (łatwych) sposobów na docenienie pracownika
Informacja zwrotna
Zarówno ta pozytywna jak i negatywna jest ważna dla rozwoju pracownika. Umiejętne przekazanie zarówno negatywnego, jak i pozytywnego feedbacku to nie lada sztuka, jednak jest to niezwykle ważny element codziennej pracy. To właśnie informacja zwrotna pozwala pracownikowi dowiedzieć się, czy udaje mu się realizować założenia firmy, a także jakie elementy jego pracy wymagają lepszego zaopiekowania lub poprawy.
Benefity
W kontekście doceniania warto zastanowić się nad odpowiednim doborem benefitów. Na co stawia zespół, ile ma lat i jakie potrzeby, a także jaki typ pracy wykonuje.
Będą przecież grupy osób, wśród których np. karta sportowa będzie miała mniejsze znaczenie niż w innych. Podobnie będzie też np. z lekcjami języków obcych, czy możliwością udania się na workation. W tym kontekście warto również przypominać o dostępnych dla Zespołu możliwościach. W toku codziennej pracy łatwo może to umykać, a benefit, o którym pracownik nie wie lub nie pamięta, z pewnością nie będzie wykorzystywany!
Dla przykładu, w MBridge, Zespół na co dzień może pracować zdalnie, korzystać z dopłat do opieki medycznej, karty sportowej oraz lekcji języka angielskiego. Możliwe jest również dokonywanie zakupu szkoleń z personalnego Funduszu Szkoleniowego.
Ankiety i rozmowy 1:1
Pytanie o potrzeby wprawdzie nie jest docenieniem samym w sobie, jednak bardzo ułatwia jego organizowanie. W doprecyzowaniu potrzeb świetnie pomogą ankiety. Badania wewnętrzne pozwalają poznać opinie płynące z Zespołu na wszelkie tematy, ale także skonfrontować perspektywy.
Otwartość
Niezwykle istotnym elementem kultury organizacyjnej jest otwartość i elastyczność. Wprawdzie znów — nie jest to docenianie per se, jednak otwartość na pomysły płynące z Zespołu, które mogą wpływać pośrednio na to, co będzie w firmie wprowadzane, może przyczynić się do wzmocnienia poczucia wartości w Zespole. A dodatkowe podkreślenie zasługi pomysłodawcy dla tego działania, może być dodatkową gratyfikacją.
Wsparcie w rozwoju
Docenienie to też możliwość rozwoju i to w dwóch kierunkach. Będą osoby, dla których świetną formą docenienia może być ciekawe szkolenie, ale i takie, które odkrywając coś ważnego, będą mogły podzielić się swoją wiedzą z innymi.
Świętowanie rocznic
Docenianie Pracowników to też ich prywatne święta, rocznice, czy jubileusze zatrudnień. W MBridge od kilku lat celebrujemy 5lecie pracy każdego członka Zespołu, który osiągnął taki staż w naszej agencji. Jest to specjalny dzień, w którym wszyscy razem integrujemy się w ramach spotkania Zespołu na żywo. Oprócz tego, że jubilaci dostają prezenty, jemy także tort, wznosimy toast i podejmujemy się wspólnie aktywności, z uwzględnieniem zainteresowań głównego świętującego.
Dziękowanie
Wszystkie wspomniane wyżej elementy mają duże powiązanie pośrednie lub bezpośrednie w docenianiu. Warto jednak dodać, by zwracać również uwagę na po prostu dziękowanie. O ile lepiej pracuje się w atmosferze wzajemnego szacunku i współpracy. Zwłaszcza że w Polsce przez wiele lat pokutowało stwierdzenie „skoro nie ganię, znaczy, że chwalę”. To, jak już wiemy, nie ma żadnego związku z prawdą, a brak krytyki nie jest tożsamy z docenianiem.
Jak widać, temat doceniania jest wieloaspektowy i zdecydowanie nie da się „załatwić” go świętowaniem Dnia Doceniania Pracownika raz w roku. Do doceniania warto podejść w perspektywie długofalowej. To, co jednak jest kluczem to to, co mamy na celu, gdy doceniamy. Również sposób doceniania warto dopasować do grupy docelowej, do której ma być on kierowany, a chcąc wprowadzać szersze działania takie jak na przykład benefity, warto pytać Zespół o zdanie.
Jako że Dzień Doceniania Pracowników dopiero od kilku lat znacznie zyskuje na wartości, temat ten z biegiem czasu na pewno będzie jeszcze ewoluował. Zachęcamy jednak spojrzeć na niego nie przez pryzmat jednej kartki w kalendarzu, a Zespołu, który na co dzień wykonuje całe mnóstwo działań, które warto przede wszystkim zauważyć, a następnie docenić.