„Dlaczego nie widać moich opinii w Google?” – pytanie to padło ostatnio z ust mojego znajomego, który zauważył, że opublikowane przez niego recenzje zostały odrzucone. Co ciekawe, nie wszystkie z tych opinii negatywnie oceniały usługi poszczególnych firm. Tę samą zależność zauważyłam również na swoim koncie. Problem niewyświetlania się opinii istnieje od dawna, chociaż zdecydowanie pogłębił się on w okresie pandemii. Google jednak nieustannie tworzy nowe aktualizacje, które mają przefiltrowywać opinie niezgodne z ich wytycznymi, a zostawiać te, które coś wnoszą, są autentyczne. Aczkolwiek to skomplikowany proces i obecnie nie jest pozbawiony wad.
Potrzebujesz wsparcia w zarządzaniu Profilem Firmy Google?
Czy Google podaje powód braku widoczności opinii?
Poniekąd tak, jednak w mojej opinii jest on bardzo ogólny i nie zawsze tłumaczy co rzeczywiście jest nie tak z recenzją. Informacje o opublikowanych bądź nie recenzjach można znaleźć w aplikacji Google Maps po wejściu w zakładkę „Twój profil”. Po znalezieniu opinii, która nie przeszła weryfikacji, możesz poznać szczegóły odrzucenia wraz z radą, co zrobić, by była widoczna.
Powody niewyświetlania się opinii w wizytówkach Google
Powyższy screen pokazuje pozytywną recenzję, która mimo wszystko została odrzucona i nie wyświetla się w wizytówce firmy. Nasuwają się więc pytania – dlaczego nie widać opinii w Google, chociaż były tam same dobre rzeczy? Czy to ja napisałem/am coś nie tak? A może wina nie leży po mojej stronie? Poniżej znajdziesz odpowiedzi i dowiesz się, dlaczego Google nie zawsze publikuje twoje recenzje – czy to pozytywne, czy negatywne.
Naruszenie zasad Google
Google narzuca wiele zasad, jakie powinny (lub raczej nie powinny) być opinie dodawane do wizytówek firm. Dotyczy to głównie komentarzy negatywnych, jednak i te pozytywne mogą łamać przepisy (na przykład zawierać dane osobowe pracownika czy zlepek bezsensownych znaków). Dlatego jeśli nie widać opinii na Google, może być to spowodowane złamaniem regulaminu. Raz usunięta za takie wykroczenie opinia nie jest ponownie przywracana.
Co istotne, jeśli w krótkim czasie (na przykład jednego dnia) w wizytówce pojawi się duża ilość opinii, Google może uznać je za spam, czyli za złamanie regulaminu. Stało się tak, chociażby w 2020 roku w przypadku wizytówki Trybunału Konstytucyjnego po ogłoszeniu wyroku ws. aborcji. Falowo napływające negatywne opinie spowodowały usunięcie większości z nich i czasowe wyłączenie możliwości oceniania. Za spam uważane są również opinie zawierające powtórzenia, dodanie opinii o identycznej treści w różnych kanałach (czyli na przykład w wizytówce, na Facebooku i innych platformach z opiniami) czy z tego samego komputera, ale z różnych kont.
Opinia dodana ze sprzętu firmowego
Czasami, chcąc podnieść sobie średnią ocenę, właściciele firmy dodają opinię z własnego komputera lub telefonu. Takie praktyki nie są akceptowane przez Google. Taka recenzja zostanie usunięta czasem szybciej niż czas poświęcony na jej napisanie. Niestety dotyczy to też opinii dodawanych przez użytkowników – z ich własnych kont, jednak za pośrednictwem firmowego sprzętu. Wszystko opiera się tutaj o adres IP sprzętu, z którego dodawana jest opinia.
Zawieszona wizytówka
Zdarza się, że wizytówka firmy zostaje zawieszona lub wyłączona. Powodów tego stanu rzeczy może być wiele – złamanie polityki treści i/lub regulaminu Google czy też wprowadzenie przez Google nowego algorytmu, który uzna, że zasady zostały naruszone. Jeśli właściciel firmy chce odzyskać prawa do wizytówki, musi poprawić wszelkie naruszenia, wypełnić formularz przywracania, a w razie konieczności również skontaktować się z supportem. Nie jest to regułą, ale po ponownym upublicznieniu wizytówki, może się zdarzyć, że wszystkie opinie zostaną usunięte. Wówczas jedyną możliwością przywrócenia opinii (pozytywnych i negatywnych!) jest kontakt z pomocą Google.
Scalanie wizytówek
Duplikowanie wizytówek jest zabronione. Dlatego jeśli znajdziesz inną wizytówkę swojego biznesu (mogła zostać stworzona przez użytkownika, który nie mógł znaleźć twojej firmy za pierwszym razem lub utworzył ją przed tobą), warto ją scalić. Proces scalania odbywa się przez kontakt z supportem. Podczas scalania wizytówek opinie są przywracane po czasie, może to potrwać nawet kilka dni.
Wizytówka z datą otwarcia w najbliższej przyszłości
Wizytówka może zostać stworzona przed faktycznym uruchomieniem sklepu w danej lokalizacji. Ustawiając datę otwarcia, informujesz przyszłych klientów, że niebawem będą mogli odwiedzić twoją placówkę. Jednakże wszelkie opinie dodane przez użytkowników przed oficjalnym otwarciem zostaną usunięte. Jest to oczywiście logiczne – nie można ocenić czegoś, czego się jeszcze nie poznało.
Stary sprzęt
Jeśli zadajesz sobie pytanie „czemu nie widać moich opinii w Google”, powodem może być posiadany przez ciebie starszy model telefonu bądź przestarzały system operacyjny. Rozwiązaniem tego problemu jest zaktualizowanie systemu i Map Google.
Błędy w algorytmach Google
Prowadzenie wizytówki Google nie jest idealne i pozbawione błędów. Google nieustannie pracuje nad udoskonalaniem swoich usług – w tym Profilu Firmy Google – jednak w toku takich zmian mogą pojawiać się nieprawidłowości, na przykład niepublikowanie lub znikanie opinii. Nie trzeba daleko szukać przykładów – pod koniec 2022 roku Google wprowadziło aktualizację, która nie do końca poszła według planu. Masowo zaczęły znikać opinie, również te z kont lokalnych przewodników (czyli kont, które mają dla Google większy autorytet). Google na początku 2023 roku przyznało, że spowodowane było to błędną aktualizacją.
Weryfikacja opinii
Zastanawiasz się, dlaczego nie widać opinii w Google, chociaż dodałeś je wczoraj? Lub tydzień temu? Otóż, zanim opinia będzie publicznie widoczna w wizytówce firmy, musi zostać wcześniej zweryfikowana. Proces ten wymaga czasu, gdyż nie jest w pełni oddany maszynie – recenzje są sprawdzane również przez człowieka. Niestety nie ma reguły, mówiącej jak długo opinia jest weryfikowana – może trwać to kilka minut, godzin, tygodni, miesięcy… a może również nigdy się nie wyświetlić. Rok 2023 przyniósł nowe zmiany w zasadach recenzowania, w tym konieczność posiadania zweryfikowanego konta Google i historii aktywności w usługach potentata. Nie spełniając tych wymogów, już na wstępie recenzja może zostać odrzucona.
Opóźnienie w publikacji opinii może wynikać też z problemów z serwerem.
Problemy wynikające z lokalizacji
Opinie Google mogą nie wyświetlać się w wizytówce, jeśli użytkownik nie znajduje się w tej samej lokalizacji co firma, która otrzymała od niego recenzję. Często dzieje się tak, gdy klienci korzystają z VPN. Google może uznać taką opinię za niewiarygodną.
Podsumowanie
Powodów, przez które nie widać opinii na Google jest wiele. Jedne są naszym błędem w doborze słów, chęcią wyżycia się i zaszkodzeniu firmie za niesatysfakcjonującą usługę czy nieznajomości zasad, jakimi kieruje się Google. Inne mają związek z kolejnymi punktami regulaminu, czy też aktualnym sprzętem lub lokalizacją. Na jeszcze inne kompletnie nie mamy wpływu. Zdecydowanie warto weryfikować, dlaczego konkretnych opinii nie widać na Google, jednak przy tej czynności zachować chłodną refleksję, że Google nadal ma dosyć dużą swobodę w decydowaniu o tym co się pojawi, a co nie i czasem nie możemy z tym zrobić nic!