Audyt SEO to diagnoza tego, jak strona radzi sobie w Google. Na jakie frazy i na jakich pozycjach wyświetla się użytkownikom? Jak szybko się ładuje? Czy w ogóle jest zaindeksowana? Dzięki audytowi szybko wykryjesz problemy, które mogą ograniczać widoczność witryny w wyszukiwarce. Choć zazwyczaj zajmują się tym specjaliści, podstawową analizę możesz przeprowadzić samodzielnie – i to bez wydawania ani złotówki. Zobacz, jak może to wyglądać.
Samodzielna analiza vs profesjonalny audyt
Nagłówek tego artykułu to nie clickbait – podstawowy audyt SEO faktycznie można przeprowadzić samodzielnie przy pomocy darmowych narzędzi. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że SEO to system naczyń połączonych. Dopiero holistyczne spojrzenie na sytuację domeny – m.in. w kontekście konkurencji – pozwala na wyciągnięcie trafnych wniosków.
Samodzielna analiza bez wątpienia pomoże więc w wyłapaniu podstawowych problemów, ale jeśli działasz w konkurencyjnej branży lub zależy Ci na bardzo dynamicznym wzroście, prawdopodobnie potrzebujesz bardziej pogłębionego audytu. Bez tego trudno będzie Ci obrać skuteczną strategię.
Na końcu artykułu wyjaśniamy, co dokładnie wchodzi w skład takiej kompleksowej analizy. Wcześniej przejdźmy jednak krok po kroku przez podstawowy audyt SEO – oto jak może to wyglądać.
1. Zacznijmy od podstaw, czyli indeksacji
Zanim przejdziemy do kolejnych kroków, sprawdźmy, czy twoja strona w ogóle została zaindeksowana przez Google. Jak to zrobić? Po prostu wpisz do wyszukiwarki tę komendę:
site:twojadomena
Jeśli twoja strona pojawia się w wynikach wyszukiwania, nie masz się czym martwić, Jeśli nie, znaczy to, że Google jej nie zaindeksował. Przyczyną takiego stanu rzeczy może być m.in.:
- blokada w pliku robots.txt – jeśli przypadkowo zablokowałeś dostęp dla robotów Google, strona nie mogła zostać zaindeksowana,
- znacznik „noindex” – jeśli w kodzie strony pojawił się znacznik <meta name=”robots” content=”noindex”>, Google nie uwzględni jej w wynikach wyszukiwania.
- nowa strona – jeśli strona została niedawno opublikowana, Google mógł jeszcze nie zdążyć jej zaindeksować,
- kara od Google – jeśli strona narusza wytyczne Google (np. poprzez spam czy niskiej jakości treści), mogła zostać za karę usunięta z indeksu.
Jeśli chcesz przyspieszyć indeksację strony, możesz zrobić to ręcznie. Wystarczy, że skorzystasz z Google Search Console, a następnie wkleisz tam link do strony i poprosisz o jej zaindeksowanie.
Zobacz jak rozwiązaliśmy problem z indeksacją u jednego z naszych klientów. Przeczytaj case study: Jak zwiększyliśmy indeksację serwisu naszego klienta bez poszerzenia asortymentu?
⚠️ Indeksacja to bardzo złożony temat. Sam fakt, że strona została zaindeksowana, nie oznacza jeszcze sukcesu. Specjaliści SEO opiekujący się dużymi serwisami zarządzają tzw. budżetem indeksacji – chodzi o to, aby Google indeksował tylko istotne strony (np. kategorie, produkty), a nie filtry czy duplikaty. Jeśli jednak cała domena lub jej kluczowe podstrony nie zostały indeksowane, sugeruje to poważne problemy, którym warto bliżej się przyjrzeć.
Zobacz, na czym polega praca specjalisty SEO i dlaczego jest tak ważna.
2. Sprawdź szybkość ładowania strony
Zarówno Google, jak i użytkownicy wyżej oceniają strony, które działają szybko na każdym urządzeniu. Gdy witryna ładuje się zbyt długo, palec machinalnie wędruje w kierunku krzyżyka zamykającego kartę w przeglądarce…
W teorii prędkość ładowania strony możesz ocenić „na oko”, przeklikując się przez swoją witrynę na laptopie i dowolnym urządzeniu mobilnym. Równie dobrze może to jednak zrobić za Ciebie narzędzie Google PageSpeed Insights.
Wystarczy, że odwiedzisz stronę PageSpeed.web.dev i wkleisz tam link do swojej witryny. Narzędzie pokaże Ci, które elementy spowalniają stronę, a nawet podpowie, co zrobić, aby to naprawić. Może być to np. kompresja zdjęć albo ograniczenie nieużywanego kodu CSS.
Podczas korzystania z PageSpeed.web.dev możesz natknąć się na terminy takie jak First Contentful Paint czy Cumulative Layout Shift. Z artykułów wymienionych poniżej, dowiesz się, co to za wskaźniki.
3. Analiza słów kluczowych
Zanim zaczniesz rozglądać się za słowami kluczowymi, na które warto pozycjonować twoją witrynę, koniecznie sprawdź, na jakie wyrażenia już wyświetla się ona w Google. Pomogą ci w tym następujące narzędzia:
- Google Search Console – w sekcji „Skuteczność” sprawdzisz, na jakie zapytania strona pojawia się w wynikach wyszukiwania.
- Ahrefs Website Traffic Checker – jedno z darmowych narzędzi, jakie Ahrefs udostępnia w zakładce Free SEO Tools. Pozwala sprawdzić 5 najpopularniejszych fraz, na jakie wyświetla się witryna oraz ich wolumen (miesięczna liczba wyszukiwań) i aktualne pozycje.
- Ubersuggest – w darmowej wersji narzędzia możesz przeprowadzić okrojony darmowy audyt SEO, dzięki któremu poznasz najpopularniejsze frazy, na które wyświetla się twoja witryna.
Więcej na temat narzędzi do analizy słów kluczowych przeczytasz w tym artykule: Wyszukiwarki słów kluczowych — gdzie znaleźć frazy kluczowe?
4. Linki zewnętrzne
Im więcej linków zewnętrznych prowadzi do strony, tym staje się ona bardziej wartościowa dla algorytmów Google. Liczy się jednak nie tylko ich ilość, ale także jakość – powinny być to linki z zaufanych witryn o dużym autorytecie, najlepiej o tematyce powiązanej z twoim serwisem.
Skąd wiedzieć, ile linków prowadzi do twojej witryny? Ponownie możesz to sprawdzić przy pomocy różnych darmowych narzędzi. Pomoże ci w tym m.in.:
- Ahrefs Backlink Checker – narzędzie pozwala sprawdzić całkowitą liczbę linków i domen kierujących do serwisu oraz jaki procent z nich stanowią linki dofollow. Pokazuje także skąd dokładnie pochodzi 20 ostatnich linków, ale aby poznać pozostałe, należy wykupić wersję płatną.
- Ubersuggest – podstawowy audyt SEO, który można przeprowadzić w tym serwisie zawiera także informacje o linkach prowadzących do strony.
Oprócz linków zewnętrznych liczą się także linki wewnętrzne: pomagają one Google zrozumieć strukturę strony. Dbaj więc o to, aby pomiędzy poszczególnymi podstronami było możliwie jak najwięcej powiązań. Tego, na co dokładnie uważać podczas linkowania, dowiesz się z artykułu: Linkowanie wewnętrzne i SEO – na co zwrócić uwagę?
5. Treść
To najtrudniejszy punkt do zrealizowania, gdy przeprowadzasz audyt samodzielnie. Zewnętrznemu audytorowi, który nie zna twojej witryny, jest łatwiej ocenić, czy jest ona przejrzysta i wartościowa dla użytkownika. Od czego jest jednak AI! Chat GPT lub inne tego typu narzędzie powinno ci pomóc w obiektywnej ocenie twoich treści. Nie proś go jednak od razu o analizę całej witryny, ponieważ wtedy rezultaty raczej nie będą pomocne. Zamiast tego analizuj pojedynczo poszczególne podstrony. Może Ci w tym pomóc poniższy prompt:
Wyobraź sobie, że jesteś doświadczonym specjalistą SEO. Przeprowadź szczegółowy audyt SEO dla podanej strony: [link]. Oceń poniższe aspekty:
1. Słowa kluczowe
Strona jest optymalizowana pod następujące słowa kluczowe: [wklej listę fraz]. Nie jest to jednak ich pełna lista. Są to najważniejsze frazy dla tej podstrony, ale stale rozszerzamy listę o powiązane tematycznie zapytania. Oceń:
- Czy słowa kluczowe pojawiają się w tytule, nagłówkach, treści i meta danych?
- Czy tekst nie jest nadmiernie nasycony słowami kluczowymi?
2. Struktura i hierarchia treści
- Czy zastosowano poprawnie nagłówki (H1, H2, H3)?
- Czy treść jest logicznie uporządkowana i łatwa do zeskanowania przez użytkownika?
3. EEAT (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness)
- Czy treść pokazuje doświadczenie i eksperckość autora?
- Czy zawiera odniesienia do źródeł, informacje o autorze i opinie ekspertów?
4. Unikalność i wartość dodana
- Czy tekst jest oryginalny i wnosi nową wartość dla użytkownika?
- Czy wyróżnia się na tle konkurencyjnych treści?
5. Linkowanie
- Czy strona zawiera poprawnie działające linki wewnętrzne do innych istotnych podstron?
- Zasygnalizuj ewentualny brak linków lub miejsca, gdzie można by je dodać.
6. UX (User Experience) – czy strona jest zgodna z podstawowymi zasadami UX?
7. Aspekt biznesowy
- Czy strona odsyła do produktów i kategorii (jeśli to e-commerce)
- Czy strona zaspokaja potrzeby biznesowe domeny (jeśli to nie e-commerce)?
⚠️ Pamiętaj, że AI nie ma dostępu do narzędzi SEO, więc nie może ocenić realnego potencjału słów kluczowych ani widoczności strony w Google. Ocena bazuje wyłącznie na tym, co AI „widzi” na stronie – siłą rzeczy może to prowadzić do błędnych wniosków. Zawsze weryfikuj więc rekomendacje AI – mogą być one bardzo nieprecyzyjne, a niekiedy nawet zawierać rażące błędy.
6. Analiza konkurencji
Na koniec przyjrzyjmy się działaniom konkurencji. Ponownie wykorzystamy w tym celu darmowy pakiet narzędzi Ahrefs, konkretniej wspomniany już Ahrefs Website Traffic Checker. Tym razem wpisujemy tam nazwy domen głównych konkurentów i sprawdzamy estymowany ruch organiczny na ich stronach. W tym samym narzędziu możemy też sprawdzić listę domen linkujących do konkurencyjnych witryn (Ahrefs Backlink Checker). Zebranie tych danych pokaże nam, czy konkurenci w ogóle pozyskują ruch SEO i inwestują w ten kanał promocji.
Zobacz, jak przeprowadzić skuteczną analizę konkurencji.
Darmowy audyt SEO nie zawsze jest wystarczającym rozwiązaniem

Bez znaczenia czy mówimy tutaj o działaniach skierowanych do B2C, czy B2B - SEO pełni strategiczną rolę w pozyskiwaniu klientów. Odpowiednio realizowane działania pozwalają docierać do potencjalnych klientów na różnych etapach procesu zakupowego. W świecie gdzie wyszukiwarki nadal dominują jako źródła wiedzy oraz miejsca, gdzie poszukujemy produktów, czy usług warto zadbać o swoją pozycję. Podstawowy, darmowy audyt SEO to świetny punkt wyjścia - pozwala bowiem zdiagnozować kluczowe problemy, zidentyfikować tzw. quick wins (działania, które w krótkim terminie mają szanse pozytywnie wpłynąć na wyniki), ale też może być sygnałem do zmiany całościowej strategii działań. Natomiast gdy chcesz bardzo szczegółowo zweryfikować swoje działania, otrzymać precyzyjne rekomendacje zmian i upewnić się, czy długofalowa strategia SEO, którą wybrałeś/wybrałaś, opiera się o dane, postaw na ekspercki audyt SEO. To jednorazowa inwestycja, która może w długim terminie przynieść wiele korzyści. Mimo że SEO jest działaniem procesowym, wymagającym czasu nie ma na co czekać, bo w momencie gdy Twoja widoczność nie rośnie, to dobra strategia SEO konkurencji daje im przewagę.
Piotr Grabarczyk
Digital Strategy Manager
Przeprowadzenie podstawowego audytu SEO nie jest trudne, jeśli tylko wiesz, na co zwracać uwagę. Wystarczy kilka narzędzi i odrobina bazowej wiedzy na temat SEO, by zorientować się, jak strona radzi sobie w wynikach wyszukiwania i przy okazji zdiagnozować najważniejsze błędy, przez które nie osiąga wyższych pozycji.
Jeśli twoja strona ma jednak wiele podstron (dajmy na to prowadzisz sklep internetowy i oferta jest już dość rozbudowana), taka podstawowa analiza może nie wystarczyć. W takiej sytuacji, warto zamówić profesjonalny audyt, który będzie zawierał kompleksową analizę:
- widoczności i ruchu na stronie,
- konkurencji,
- contentu,
- działań link buildingowych,
- stanu technicznego witryny.
Właśnie tak wyglądają audyty SEO, które przeprowadzamy w MBridge. Co więcej, poza kompleksową analizą stanu witryny, zawierają także liczne rekomendacje tego, co warto poprawić w pierwszej kolejności.
Jeśli interesuje cię taki audyt, skontaktuj się z nami i umów na darmową konsultację.