Uwierzysz, że gdy zaczynałam planowanie kariery, nie znałam znaczenia terminu copywriting? Nie miałam pojęcia, co to jest, a tym bardziej nie spodziewałam się, że w przyszłości będzie to mój zawód! Dziś jestem w zupełnie innym miejscu. Pracuję w copywritingu od ponad 8 lat i zdobyłam przez ten czas zarówno perspektywę freelancerki, jak i copywriterki zatrudnionej po stronie klienta oraz w agencji marketingowej. Dobrze wiem więc, na czym polega copywriting i chętnie Ci o tym opowiem.
Copywriting – co to jest i czy nadal ma sens skoro chat GPT potrafi pisać całkiem niezłe teksty?
Copywriting to sztuka tworzenia tekstów reklamowych. Mogą to być zarówno krótkie hasła sprzedażowe, skrypty reklam wideo, jak i artykuły takie jak ten. Dobrze zdawać sobie z tego z tej różnorodności, zarówno jeśli stoisz przed wyborem drogi zawodowej (warto wyspecjalizować się w jednym konkretnym obszarze copywritingu), jak i gdy szukasz copywritera do współpracy (pomoże Ci to lepiej sprecyzować oczekiwania).
Dlatego już na wstępie proponuję przyjrzeć się podstawowym rodzajom copywritingu.
Copywriting kreatywny
To tzw. copywriting tradycyjny polegający na tworzeniu nazw brandów (branding), sloganów i kreowaniem historii wokół marki (storytelling). Copywriterzy kreatywni często operują ironią i grami słownymi.
Hasło „Mam smaka na Maka” to przykład copywritingu kreatywnego.
Copywriting sprzedażowy
Najbardziej perswazyjne treści, których zadaniem jest skłonienie klienta do wykonania określonej czynności (zakupu produktu, wypełnienia formularza itd.). Copywriting sprzedażowy często posługuje się technikami psychologicznymi, takimi jak gra na emocjach, społeczny dowód słuszności, ograniczona dostępność czy awersja do straty. Wykorzystuje się go podczas projektowania stron docelowych, banerów reklamowych, newsletterów, postów sprzedażowych i w wielu innych sytuacjach.
Mapstic to nasze autorskie narzędzie do zarządzania i prowadzenia wizytówek Google. Projektując tę stronę, posługiwaliśmy się copywritingiem sprzedażowym i UX writingiem. Zauważ, że już na samej górze strony zwracamy uwagę na korzyści takie jak możliwość bezpłatnego przetestowania narzędzia bez podpinania karty. Strona dopiero wystartowała, ale gdyby funkcjonowała nieco dłużej, na pewno wykorzystalibyśmy społeczny dowód słuszności, podkreślając jak wielu użytkowników do nas dołączyło w ostatnim czasie.
Aby skutecznie wykorzystać copywriting w marketingu, zapoznaj się z naszą strategią content marketingową.
Copywriting SEO
Niełatwa technika pisania tekstów w taki sposób, aby były atrakcyjne zarówno dla czytelnika, jak i dla algorytmów Google. Efektywny SEO copywriting może znacząco zwiększyć ruch na stronie i w konsekwencji poprawić rozpoznawalność brandu oraz wyniki sprzedażowe.
Ten tekst jest przykładem copywritingu SEO. Trafiłeś/aś tu za pośrednictwem Google, wpisując w okno wyszukiwarki „Copywriting co to” lub podobne hasło? W takim razie działa, tak jak powinien.
Podobne działania prowadzimy dla wielu Klientów. Zarządzamy m.in. sekcją porad w serwisie smyk.com (dzięki konsekwentnie realizowanej strategii SEO dwudziestokrotnie zwiększyliśmy ruch organiczny na stronie) oraz polską stroną austria.info (Niemal 2,5-krotny wzrost ruchu organicznego dzięki optymalizacji istniejących treści).
Copywriting techniczny
Rolą technical copywritera jest tworzenie wysoce specjalistycznych, ale jednocześnie przystępnych i atrakcyjnych dla odbiorcy treści. Mogą być to artykuły eksperckie, case studies, broszury produktowe czy e-booki. Bez względu na format, treść powinna zostać zaprojektowana tak, aby zwracać uwagę na informacje kluczowe z perspektywy klienta. W pracy technical copywritera ważny jest więc nie tylko pogłębiony research, ale także korzystanie z technik perswazji takich jak język korzyści.
Uwaga! Technical copywriting łatwo pomylić z technical writingiem, który koncentruje się przede wszystkim na pisaniu instrukcji obsługi i innych dokumentów technicznych.
Przykładem copywritingu technicznego są nasze agencyjne case studies. Tworzymy także podobne materiały dla wielu Klientów, ale nie możemy ich tu pokazać, bo poważnie traktujemy umowy NDA. Musisz więc nam uwierzyć na słowo, że potrafimy pisać prosty sposób nawet o zaawansowanych rozwiązaniach IT.
UX Writing
Stosunkowo nowy obszar copywritingu, którego celem jest tworzenie krótkich i precyzyjnych treści na potrzeby interfejsów aplikacji i stron internetowych (tzw. microcopy). Podstawowym zadaniem UX writingu jest prowadzenie użytkowników przez interfejs w taki sposób, aby napotykali po drodze jak najmniej przeszkód. Jak nietrudno się domyślić UX Writerzy ściśle współpracują projektami UX i deweloperami.
Mistrzem microcopy jest InPost! Komunikat „Twoja paczka została nadana” byłby w pełni wystarczający, ale hasło „Twoja paczka ruszyła w drogę i nie ogląda się za siebie” znacznie lepiej zapada w pamięć i tworzy pozytywne skojarzenia z marką.
Chat GPT czy copywriter wyspecjalizowany, w którejś z tych dziedzin?
Gdyby copywriting sprowadzał się do pisania tekstów zapleczowych, których jedynym celem jest przyciągnięcie uwagi algorytmów Google, a nie angażowanie użytkowników, AI z łatwością wyparłoby copywriterów z rynku pracy. Jak widać, jest to jednak znacznie bardziej złożona profesja wymagająca niemałych pokładów kreatywności, których nie ma chat GPT.
Kulisy warsztatu copywritera. Jak wygląda typowy dzień pracy w copywritingu?
Zakres obowiązków copywritera zależy od wielu czynników. Nie tylko tego, w jakiej dziedzinie się specjalizuje, ale także czy pracuje w agencji, jako freelancer czy jest częścią zespołu marketingowego in-house.
Bez względu na to, z jakim copywriterem mamy do czynienia, większą część jego dnia roboczego najpewniej zajmuje tworzenie treści. Zanim jednak do tego dojdzie, należy odpowiednio przygotować się do pracy, a zatem:
-
- zaznajomić się z grupą docelową i jej potrzebami,
-
- zdefiniować intencję tekstu i zastanowić się nad tym, do jakich działań ma zmotywować czytelnika,
-
- wykonać gruntowny research (jest to szczególnie istotne w przypadku tekstów technicznych).
W copywritingu SEO ogromne znaczenie ma także dobór słów kluczowych, ale w tej kwestii copywriterzy najczęściej współpracują ze specjalistami SEO. Mimo to warto znać narzędzia, za pomocą których można wyszukiwać frazy z potencjałem. Przeczytasz o nich w artykule: Wyszukiwarki słów kluczowych — gdzie znaleźć frazy kluczowe?
Sam proces kreatywny trudno opisać, zwłaszcza etap zbierania pomysłów, ponieważ te najlepsze zwykle przychodzą do głowy bez zapowiedzi. Dlatego copywriter zawsze powinien mieć pod ręką notes albo aplikację do notowania (polecam Notion!).
Co jednak jeśli mamy pustkę w głowie? Na takie momenty copywriter również powinien być gotowy. Najgorsze co można zrobić w takiej sytuacji, to czekać na pomysły z założonymi rękami albo z rozdrażnieniem wpatrywać się w migający kursor. W takiej sytuacji nieporównywalnie lepszym rozwiązaniem będzie spacer. Nie musi być to daleka przechadzka – czasem wystarczy po prostu wstać od biurka i wyjść do kuchni po kawę. Najważniejsze to nie siedzieć bezczynnie w miejscu.
Aby pomysły były w stanie wypłynąć z naszej głowy – czy to podczas spaceru, czy przy biurku – muszą się jednak zrealizować się dwa warunki:
Czas wolny od bodźców. Jakiś czas temu usiłowałam wspiąć się na wyżyny produktywności, wypełniając niemal cały wolny czas słuchaniem podcastów. Bardzo szybko zorientowałam się, że bardziej sobie w ten sposób szkodzę, niż pomagam. Wcześniej podczas drogi powrotnej z pracy niejednokrotnie zdarzało mi się kończyć w głowie rozpoczęte teksty. Gdy wypełniłam ten czas podcastami, mój mózg był zbyt zajęty, aby odpocząć i uporządkować myśli. Od tamtej pory nie zabieram na spacery słuchawek.
Środowisko, w którym pomysły mogą wzrastać. Dobre pomysły nie rodzą się w próżni. Potrzebują paliwa w postaci lektur, doświadczeń czy rozmów z ciekawymi ludźmi. Copywriter powinien stale dbać o dopływ inspiracji.
Jeśli potrzebujesz więcej sposobów na pobudzenie kreatywności, polecam Ci mój artykuł o poszukiwaniu inspiracji do działań marketingowych. Teraz chciałam natomiast przejść do kolejnego etapu pracy nad treścią, czyli rzeźbienia finalnej wersji tekstu. W tym momencie praca copywritera polega przede wszystkim na odejmowaniu. Należy:
-
- krytycznie ocenić swoje pomysły (niestety nie wszystkie błyskotliwe myśli, które wpadają nam do głowy, w istocie takie są, trzeba odsiać je przed sito),
-
- przyjrzeć się strukturze tekstu i upewnić się, czy jest logiczna,
-
- usunąć z tekstu zbędne słowa (często są to przymiotniki),
-
- zastanowić się, czy słownictwo wykorzystane jest zrozumiałe dla odbiorcy (patrz: klątwa wiedzy).
Potem wystarczy już tylko wypolerować dzieło na błysk. Sprawdzić pisownię i interpunkcję oraz upewnić się, czy w tekście nie pojawiają się błędy stylistyczne. Najlepiej, aby korektę wykonał ktoś, kto nie widział jeszcze tekstu i może spojrzeć na niego świeżym okiem. Nie zawsze jest to jednak możliwe, dlatego wielu copywriterów wspomaga się narzędziami takimi jak languagetool.org. Ciekawym rozwiązaniem jest także opcja „czytaj na głos” dostępna w wielu edytorach tekstu. Przesłuchanie tekstu to świetny sposób na weryfikację tego czy dobrze brzmi oraz czy nie pojawiają się w nim literówki.
Przykładowe stawki copywriterów. Ile kosztuje copywriting?
Została nam jeszcze kwestia wyceny copywritingu. Jak droga jest to usługa? Ponownie wszystko zależy od tego, o jakiej treści mowa. Najdroższy bez wątpienia jest branding i copywriting kreatywny. Wymyślenie nazwy marki lub produktu to koszt co najmniej kilku tysięcy złotych.
Na ogół copywriting rozlicza się jednak na trzy sposoby:
-
- za 1000 znaków ze spacjami (zzs),
-
- godzinowo,
-
- projektowo.
Freelancerzy zazwyczaj rozliczają się na podstawie pierwszego z wymienionych kryteriów. Stawka za 1000 zzs zależy często od umiejętności piszących osób, ale również tematu, którym się zajmują. Im bardziej doświadczony copywriter i im bardziej skomplikowany, specjalistyczny temat, tym wyższej kwoty należy się spodziewać.
W przypadku agencji sytuacja wygląda nieco inaczej, ponieważ w koszt usługi wliczona jest także praca innych specjalistów. Nie tylko copywritera, ale także specjalistów SEO, analityków i strategów. Wiąże się to oczywiście z wyższymi kosztami, ale efektem jest znacznie lepiej wycelowany content.
Zainteresował Cię temat pracy w marketingu? Sprawdź nasz tekst o tym jak zacząć pracę w marketingu internetowym bez doświadczenia!
Co to jest copywriting – podsumowanie
Na czym polega więc copywriting? W znacznej mierze na pisaniu, ale nie jest to bezrefleksyjna klepanina. Dziełem copywritera są starannie zaprojektowane komunikaty, które są zdolne wywoływać w ludziach określone reakcje. Aby taka treść mogła jednak powstać, copywriter musi dobrze poznać odbiorcę i przede wszystkim zrozumieć, jakie są jego rzeczywiste potrzeby i pragnienia. Tylko wtedy będzie w stanie odpowiednio je zaadresować.
Komu polecam tę ścieżkę kariery? Wszystkim tym, którzy lubią pracę z tekstem i mają głowy pełne pomysłów, ale jednocześnie nie boją się pracy z danymi. Praca w digital marketingu wiąże się w końcu z nieustanną analizą podejmowanych działań. Trzeba być gotowym na to, że hasło wykorzystujące finezyjną grę słowną przegra w testach A/B z łopatologicznym, ale skutecznym sloganem. Treść w marketingu nie jest wartością samą w sobie. Jest dobra tylko wtedy, gdy wywiązuje się z postawionych przed nią zadań.
Jeśli natomiast szukasz copywritera do współpracy, napisz lub zadzwoń do nas i opisz, czego dokładnie potrzebujesz. Wspólnie weźmiemy pod lupę potrzeby Twoich klientów i stworzymy content, obok którego nie da się przejść obojętnie!