W 1996 roku Bill Gates wydał swój esej, w którym zakładał duży wzrost znaczenia treści publikowanych w Internecie. Nie pomylił się. Współzałożyciel Microsoftu sprawił, że tytuł materiału szturmem wdarł się do branży jako popularne hasło, a marketerzy do teraz powtarzają „Content is king”. Bezdyskusyjnie treści są nieodzowne w promocji marek — pomagają zdobywać nowych klientów oraz budować zaufanie i długofalowe relacje z odbiorcami. Aby jednak spełniały swoją funkcję, potrzebny jest kompleksowy plan działań i skuteczna strategia. W dużej mierze sukces marketingu treści zależy od działań content managera. Kto to taki? Czym się zajmuje? I w końcu – jakie cechy oraz kompetencje powinien posiadać? Sprawdźmy!
Content manager – kto to jest?
Content manager (z ang. menedżer treści) to specjalista, który jest odpowiedzialny za planowanie, tworzenie i wdrażanie strategii contentowej w firmie. Większość internetowych definicji określa taką osobę jako „człowieka orkiestrę”, kogoś, kto zajmuje się wszystkim, co związane z treściami, od A do Z. Jednak polskie porzekadło mówi, że jak coś jest od wszystkiego, to jest do niczego. W tym przypadku zdecydowanie nie dotyczy to content managera. Warto, więc nieco to skonkretyzować.
W idealnie zarządzanej i nastawionej na sukces firmie content manager planuje, koordynuje i monitoruje, ale nie tworzy. Za kreację odpowiedzialni są inni specjaliści odpowiedzialni za copywriting (na czele z SEO copywriterami i content writerami), których pracą zarządza właśnie menedżer. Jego rolą jest nadzór nad wszystkimi tworzonymi i dystrybuowanymi przez daną markę treściami w każdym z kanałów komunikacyjnych (zarówno online, jak i offline). Pełni kluczową funkcję w dziale marketingu, podejmując kluczowe decyzje i mając decydujący wpływ na kształt oraz jakość contentu, jaki ostatecznie trafia do odbiorców.
Oczywiście we współczesnym świecie marketingu, w którym role poszczególnych członków zespołu mogą się łączyć i przenikać, content manager zwykle zajmuje się również kreacją. Jednoznaczne zdefiniowanie tego stanowiska nie jest więc proste, bo w każdej firmie zakres jego obowiązków może być nieco inny. Niezmienne pozostaje jedno – to kluczowa postać, od której kompetencji zależy jakość, spójność oraz dopasowanie treści do strategii marki.
Czym zajmuje się content manager?
Co kraj, to obyczaj, a co firma, to inny, zakres zadań content managera! Obszar działalności managera treści może różnić się, w zależności od tego, w jakiej firmie pracuje, jaką strategię przyjęła organizacja oraz jakie są jej potrzeby biznesowe. Najczęściej jednak, poza tworzeniem i redagowaniem treści, zajmuje się on:
- planowaniem, tworzeniem i wdrażaniem strategii contentowej – nadaje on kierunek i charakter komunikacji marki w wielu kanałach;
- tworzeniem content planu – jest on odpowiedzialny za ustalanie harmonogramu publikacji, zarówno na firmowej stronie internetowej, jak i w zewnętrznych serwisach czy social mediach;
- badaniami rynku – zarówno pod kątem obowiązujących trendów, jak i potrzeb czy wymagań grupy docelowej;
- zarządzaniem zespołem twórców – koordynuje on nie tylko pracę copywriterów, ale często również grafików, montażystów wideo czy fotografów zatrudnionych w firmie;
- analizą i raportowaniem – monitoruje on efekty, jakie daje content (np. ruch na stronie, zaangażowanie użytkowników czy konwersje) i optymalizuje pod tym kątem przyszłe działania;
- współpracą z działem marketingu – wspiera kampanie reklamowe i działania PR, mając nieoceniony wpływ na skuteczność działań promocyjnych.
Warto zaznaczyć, że w wielu firmach zakres zadań content managera jest jeszcze szerszy. Może on np. odpowiadać za optymalizację treści pod kątem SEO czy wchodzić w interakcje z odbiorcami na portalach społecznościowych, dbając o ich zadowolenie i zaangażowanie.
Najważniejsze cechy i kompetencje dobrego content managera
Szeroki zakres obowiązków i ogromny wpływ na skuteczność działań marketingowych sprawiają, że content manager musi posiadać liczne umiejętności oraz kompetencje miękkie. Zacznijmy od tych drugich – specjalista powinien doskonale współpracować z innymi, wykazywać się kreatywnością i asertywnością oraz odpowiednio zarządzać swoim czasem pracy i stresem. Nie bez znaczenia są także zdolności przywódcze oraz umiejętność szybkiego podejmowania decyzji – również tych trudnych i nieoczywistych.
W parze z kompetencjami miękkimi powinny iść także inne umiejętności. W przypadku content managera mówimy tu przede wszystkim o:
- umiejętności tworzenia perfekcyjnych pod względem językowym, angażujących oraz skutecznych treści (znajomość storytellingu czy języka korzyści to absolutnie fundamentalne kwestie);
- znajomości podstaw programowania (HTML i CSS) oraz systemów zarządzania treścią (WordPress, Joomla czy Shoper);
- umiejętnościach optymalizacji treści pod kątem SEO;
- znajomości podstaw UX i UI;
- znajomości narzędzi do edycji grafiki i wideo (np. Canvy czy Photoshopa);
- znajomości podstaw analityki internetowej i obsłudze najważniejszych narzędzi (np. Google Analytics).
Warto również pamiętać, że content manager funkcjonuje w branży, która jest podatna na zmiany i wciąż ewoluuje. Musi więc dążyć do ciągłego rozwoju i obserwować obowiązujące w świecie content marketingu trendy – np. związane ze sztuczną inteligencją.
Zainteresowała Cię ścieżka rozwoju w content marketingu? Sprawdź, nasz tekst o tym jak zacząć pracować w marketing?

Content manager to ktoś, kto łączy w sobie kompetencje stratega, marketera, copywritera i osoby kreatywnej, ale przydatne są też umiejętności PMowe, analityczne i zrozumienie biznesu. Musi nie tylko planować treść i skutecznie nią zarządzać, ale też rozumieć, jak wpisuje się ona w szerszy kontekst biznesowy – od budowania wizerunku marki, aż po generowania leadów. Dobrze zaplanowany content to nie przypadkowy post w social mediach czy artykuł na blogu, ale przemyślana strategia, która uwzględnia potrzeby odbiorców, etap lejka, na którym się znajdują, algorytmy platform, na której content jest publikowany i cele biznesowe firmy. A do tego dochodzi kreatywność, która rzadko rodzi się w próżni, dlatego otwartość na świat i szeroka wiedza z różnych dziedzin (nie tylko z zakresu marketingu) są tutaj bardzo pomocne. Umiejętności w każdym z tych obszarów pozwalają efektywnie zarządzać całym procesem powstawania treści (od koncepcji, przez planowanie, aż po publikację), a efektem jest atrakcyjny i angażujący content, który po prostu działa i rezonuje z grupą odbiorców.
Mateusz Kwiatkowski
Content & Creative Strategy Manager
Czy Twoja firma potrzebuje content managera?
Każdy właściciel firmy powinien odpowiedzieć sobie na to pytanie samodzielnie – w zależności od branży, celów i sposobów komunikacji z klientami. Jednak w dobie ogromnej konkurencji i rosnącego znaczenia marketingu treści, zatrudnienie content managera wydaje się być jedynym słusznym rozwiązaniem.
Dowiedz się, jak przeprowadzić skuteczną analizę konkurencji.
Postaw więc na usługi tego specjalisty, jeżeli:
- chcesz poprawić jakość swoich treści i przekazów marketingowych, a także oprzeć przyszłe działania na content marketingu;
- chcesz zaznaczyć swoją obecność w cyfrowym świecie i zwiększyć widoczność marki w wyszukiwarkach;
- prowadzisz bloga albo konta na portalach społecznościowych, ale nie przynoszą one satysfakcjonujących wyników;
- brakuje Ci kogoś, kto przejąłby nadzór nad strategią content marketingową oraz zespołem Twoich pracowników (zwłaszcza copywriterów);
- pragniesz zadbać o spójną komunikację marki we wszystkich kanałach i skuteczniej angażować swoich odbiorców.
Oczywiście chcąc usprawnić działania content marketingowe, możesz także skorzystać z usług zewnętrznych specjalistów. W MBridge oferujemy pełne wsparcie w tym zakresie – stworzymy dla Ciebie skuteczny plan działania i dostarczymy Ci wysokiej jakości treści, które pomogą Twojej firmie zaistnieć w cyfrowym świecie, zdobywając serca odbiorców oraz przyciągając roboty indeksujące!