Co w digital marketingu ciekawiło nas w I kwartale?

Jak często wyszukujemy frazę “Chat GPT”? Co interesuje nas w kontekście analityki? Dlaczego wzrasta ciekawość względem Dyrektywy Omnibus? Wyszukiwarka Google codziennie odpowiada na miliardy zapytań swoich użytkowników, a dzięki narzędziom analitycznym, łatwo prześledzić, co konkretnie przykuwało naszą uwagę w danym okresie! 

Czego szukaliśmy w I kwartale jeśli chodzi o marketing i rozwiązania digital? Co nas interesowało? Odpowiadamy w poniższym tekście. 

Focus na Chat GPT oraz sztuczną inteligencję 

Raczej nikogo nie zdziwimy, kiedy stwierdzimy, że hasło chat GPT odnotowało największy wzrost zainteresowania wśród wyszukiwań związanych z digitalem i marketingiem. Pierwsze zapytania pojawiły się już w listopadzie ubiegłego roku, ale to od stycznia internauci poszukiwali na ten temat informacji w Google w milionach! W I kwartale średnio wpisywaliśmy je 1 220 000 razy miesięcznie, a od stycznia do marca wzrost zainteresowania wyniósł aż 50%. 

O 56% w trakcie pierwszych trzech miesięcy 2023 roku wzrosło także wyszukiwanie frazy “sztuczna inteligencja w biznesie”, a zmiana rok do roku wyniosła aż 180%. 

Cały temat AI rozbudził bardzo intensywną dyskusję w branży digital marketingu. Z jednej strony mamy szereg zupełnie nowych możliwości i narzędzi. Z drugiej jednak pojawiły się obawy dotyczące autentyczności treści i rzetelności informacji dostarczanych w internecie. Sam Google wdrożył zmiany oraz dodał nowe funkcjonalności w wyszukiwarce, a wszystko po to, aby swoim użytkownikom dostarczać jakościowe i prawdziwe treści. 

Przeczytaj nasz artykuł, jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o sztucznej inteligencji w biznesie.

Dyrektywa Omnibus 

Przepisy dyrektywy omnibus, czyli nowych regulacji chroniących prawa konsumenta, weszły w życie 1 stycznia 2023 roku. To właśnie wtedy wzrosło zainteresowanie tym tematem wśród internautów. Już na początku roku zauważyliśmy wzrost zapytań o 340% rok do roku. Nic dziwnego, skoro pojawiło się nowe pojęcie związane z nowym prawem. Samo zainteresowanie jednak szybko zmniejszyło się i w trakcie pierwszych miesięcy 2023 roku z dużej liczby wyszukiwań zainteresowanie spadło o 84%. Tym sposobem z 27,1 tys. zapytań w styczniu, w marcu wynik wynosił już jedynie 4,4 tys.

To dosyć naturalny proces, szczególnie jeśli chodzi o gorący news związany z branżą e-commerce i wymagający od niej dostosowania się do nowych zasad. Tym bardziej, gdy za brak spełnienia wymogów grożą kary. Podobne zjawisko można było zauważyć w momencie wdrażania wymagań co do zarządzania zgodami na cookies. Wyszukania na temat frazy „consent management” w ciągu kwartału, pomimo wzrostu zainteresowania rok do roku o 125%, odnotowały spadek o 18%. Więcej o platformach zarządzania zgodami dowiecie się w naszym artykule na temat cookies oraz polityki prywatności.

Buy now, pay later — nowy model płatności

Wszystkim nam zdarzyło się choć raz zamówić coś w sklepie internetowym, następnie zrezygnować z zakupu, odesłać i czekać na zwrot środków. Szczególnie często dzieje się tak w przypadku zakupu odzieży czy obuwia. Alternatywnym rozwiązaniem jest nowy model płatności, coraz częściej dostępny w większości e-commerce, czyli tak zwane Pay Later. Użytkownik kupuje produkty, jednak płatność następuje dopiero po 30 dniach od zakupu, jeśli zdecyduje się zostawić towar. 

Ten sposób zyskał na popularności w tym roku, a zainteresowanie nim cały czas rośnie. W marcu było o 50% więcej wyszukiwań frazy “pay later” niż w styczniu, natomiast porównując ten okres z poprzednim rokiem, mamy wzrost o 320%. Możemy przypuszczać, że zainteresowanie będzie rosło, wraz z popularnością systemu odroczonych płatności wśród e-commerce’ów, które zdecydują się wprowadzić taką możliwość swoim klientom. 

Co z tą analityką? 

Zapowiadana zmiana z Universal Analytics na Google Analytics 4 ciągle powoduje szybsze bicie serca wśród właścicieli stron internetowych. Widać to także w wynikach wyszukiwania. Frazę “GA4” wpisywało w styczniu średnio miesięcznie prawie 2000 razy, jednak na koniec marca liczba ta wzrosła o 26%. Rok do roku, ilość wyszukiwań powiększyła się o 233%. 

Google Analytics 4 to nowsza wersja znanego narzędzia, która została wprowadzona w odpowiedzi na zmiany, jakie zaszły w aktywności użytkowników w sieci. UA, który został udostępniony w 2012 roku, przestał według Google spełniać swoich wymagań i dlatego postanowiono zmienić pewne funkcjonalności, a finalnie zmienić dostarczane narzędzie na GA4. 

Aktualnie analityka i jej wpływ na biznes są istotne z perspektywy zarówno dużych organizacji, jak i MŚP. W końcu w obecnym czasie, kiedy konkurencja jest ogromna, działania, w których mądrze wykorzystuje się dane, mają większą szansę na sukces, niż te prowadzone bez zwrócenia uwagi na analizę danych. 

Sposoby na marketing online

Konkurencja rośnie, a marketerzy i przedsiębiorcy cały czas szukają nowych sposobów, aby udoskonalić swoje strategie. Już od lat rozwija się także istota personal brandingu oraz rozwój profili osób prywatnych w social mediach. 

Porównując pierwszy kwartał 2023 do poprzedniego roku, wzrosła liczba zapytań o marketingowe treści, takie jak:

  • “lead magnet co to” (+100%),  
  • “cta co to jest” (+50%), 
  • “czy wizytówka google jest płatna” (+89%),
  • “freelancerzy zlecenia” (+22%). 

Po wprowadzeniu nowych regulacji przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, dotyczących szczególnie działalności influencerów i oznaczania przez nich prowadzonych działań sponsorowanych oraz współprac, aż o 243% wzrosło rok do roku również zapytanie na frazę „co to jest afiliacja”. 

Inspiracja TikTokiem

Aplikacja TikTok często określana jest niemałym fenomenem, a jej popularność, szczególnie wśród pokolenia płatków śniegu bije rekordy. Wszystko dlatego, że format video bardzo pasuje przedstawicielom nowej generacji użytkowników sieci. 

Nie umknęło to uwadze innym. Instagram, wprowadził reelsy, natomiast portal YouTube postawił na YouTube Shorts. To właśnie ta fraza kluczowa była wpisywana średnio 12 tysięcy razy w styczniu, a wzrost rok do roku wyniósł 124%. 

To, co widzimy aktualnie w analizie fraz na koniec marca, zapewne będzie diametralnie różnić się od tego, co zestawilibyśmy na koniec II kwartału. Wszystko dlatego, że tak jak pisaliśmy na początku zainteresowania użytkowników, zmieniają się szybko. Fakt, że treści w internecie są  łatwo, szybko oraz ogólnie dostępne tym bardziej pozwala na wysnucie takiej hipotezy, jednak czy faktycznie tak będzie? Dowiemy się w połowie lipca! 

Dane pochodzą z analizy fraz na podstawie Planera Słów Kluczowych. 

 

Skontaktuj się z nami

mbridge@mbridge.pl

Udostępnij:

Możemy Ci pomóc w zakresie digital marketingu?

Porozmawiajmy!