big data w marketingu - ilustracja

Big data w marketingu – jak mądrze wykorzystać dane?

Niemal nieskończona ilość danych, czyli big data, to dziś podstawa praktycznie wszystkich działań marketingowych. Historie zakupów, aktywność w witrynie, informacje dostarczane przez Google – analiza tego typu danych pozwala na tworzenie strategii i podejmowanie decyzji biznesowych. Dowiedz się więcej o zastosowaniu big data w marketingu i przekonaj się, dlaczego tak wiele mówi się obecnie o tej technologii.

Czym jest big data marketing?

Czy każda ilość danych o dowolnym charakterze to od razu big data? Zdecydowanie nie. Tzw. dane masowe są:

  • ogromne, nie do przetworzenia przez jednego człowieka,
  • zmieniające się błyskawicznie,
  • różnorodne – dotyczą, wieku, płci, zachowania, nawyków zakupowych itp.

Działy analityki różnych instytucji, np. agencji marketingowych, skupiają się na gromadzeniu danych z rozmaitych źródeł. Co dzieje się później? Następuje etap analizy i projektowania oferty, która będzie „szyta na miarę” konsumenta.

Interesuje Cię gromadzenie danych? Sprawdź nasz poradnik o dokładniejszym gromadzeniu danych o unikatowych użytkownikach!

Zastosowanie big data, czyli co możemy wyczytać ze zgromadzonych danych?

Analizowanie big data niesie ze sobą szereg korzyści. Najogólniej rzecz ujmując, dzięki drobiazgowemu rozpatrywaniu danych pod różnymi kątami uzyskujemy pełny obraz konsumenta. Z początkowo rozproszonych informacji dowiadujemy się wiele o naszym kliencie:

  • tego, kim jest – poznajemy jego wiek, płeć, zawód czy pełnioną rolę społeczną;
  • tego, jak się zachowuje – w jakie linki na Facebooku klika, które konta w social mediach lubi, dlaczego porzuca koszyk, jak używa aplikacji na smartfonie, ile czasu spędza na podstronach, co udostępnia, czy otwiera newslettery;
  • tego, czym kieruje się przy zakupie – jak często kupuje w sieci, ile średnio wydaje, które sposoby płatności należą do jego ulubionych itd.

Algorytmy sztucznej inteligencji, „wyszkolone” za pomocą machine learning (uczenia maszynowego), analizują i klasyfikują dane w kolejne podzbiory. Dzięki temu spośród setek klientów, możemy wyłuskać tych którzy są blisko decyzji zakupowej lub odwrotnie – znajdują się dopiero na początku ścieżki. Każdej z tych grup możemy następnie pokazywać inne komunikaty martektingowe.

Jakie korzyści daje analiza big data w marketingu?

Wspomnieliśmy już o dwóch zaletach opracowywania big data: personalizacji i łatwiejszym tworzeniu strategii marketingowych. Zastosowanie big data w marketingu nie ogranicza się jedynie do tych dwóch aspektów. Analiza ogromnej ilości danych – nie ręczna (jak w przypadku testów A/B), a z pomocą sztucznej inteligencji – pozwala także:

  • precyzyjnie targetować i segmentować klientów,
  • przewidywać przyszłe zachowania konsumentów (predykcja),
  • zmieniać ceny według profilu klienta,
  • planować rozszerzenie portfolio o nowe produkty.

W kolejnym akapicie omówimy niektóre ze wspomnianych korzyści na konkretnych przykładach.

Zastosowanie big data w marketingu – przykłady z branży e-commerce

Dopasowanie oferty do sezonowych trendów

Jeśli dzięki big data wiemy, że konsumentka co roku w sezonie letnim szuka nowego kostiumu kąpielowego lub w okolicy urodzin przyjaciółki zawsze kupuje charmsy do bransoletki modułowej, możemy w konkretnym momencie w roku podsunąć jej wyselekcjonowane propozycje. Doskonale sprawdzi się tu newsletter z kilkoma propozycjami do wyboru i kodem rabatowym.

Dopasowanie oferty do indywidualnych potrzeb użytkownika

Na podstawie historii zakupów jesteśmy w stanie zorientować się, jakie preferencje mają poszczególni użytkownicy, a następnie rekomendować im adekwatne produkty. Przykładowo, jeśli prowadzimy sklep z perfumami i wiemy, że część klientek preferuje świeże, cytrusowe nuty, raczej nie ma sensu proponować im  ciężkiego aromatu piżma.

Dopasowanie oferty do możliwości finansowych użytkownika

Ważną informacją dla sklepów internetowych, wykorzystujących big data jest cena koszyka zakupowego. Jeśli jesteśmy pewni, że klient wydaje w sklepie z dodatkami do domu średnio 200 zł, możemy wyświetlać mu w pierwszej kolejności produkty w zbliżonej kwocie zamiast tych, które znajdują się powyżej lub poniżej jego możliwości finansowych.

Big data w marketingu – podsumowanie

Z zastosowaniem big data spotykamy się dziś praktycznie na każdym kroku. Gdy uruchamiamy Spotify, algorytmy dopasowują utwory do naszego gustu muzycznego. Gdy włączamy Netflixa, nie zobaczymy tych samych propozycji co znajomi, ponieważ bazują one na historii obejrzanych filmów. Podobnie jest na Facebooku, Instagramie i innych serwisach społecznościowych. Wszystko, co widzimy na ekranie, ma odzwierciedlenie w zgromadzonych o nas danych.

Skoro wszyscy wokół wykorzystują big data, nierozważne byłoby ignorowanie potencjału tej technologii.

Nie wiesz, gdzie szukać danych pomocnych w Twoim biznesie? Posiadasz dane, ale masz problem z ich analizą? Nie masz doświadczenia w tworzeniu strategii w oparciu o big data? A może szukasz agencji SXO, która pomoże Ci wdrożyć działania z obszaru SEO, CRO oraz UX? Skontaktuj się z nami! Możemy też wykonać dla Ciebie audyt SEO lub audyt Google Analytics – z tego artykułu dowiesz się, na czym polega taka usługa. Skorzystała z niej m.in. redakcja magazynu „Pismo”.

 

 

Skontaktuj się z nami

mbridge@mbridge.pl

Udostępnij:

Możemy Ci pomóc w zakresie digital marketingu?

Porozmawiajmy!