MBridge Alert 006: październik cover

#006 SEM MBridge Alert: październik 2024

Niecodziennie dowiadujemy się o totalnej przebudowie Google Shopping, więc październikowa odsłona MBridge Alert zdecydowanie należy do Google. Wprowadzone zmiany sprawiły, że teraz to nie tyle platforma reklamowa, ile asystent zakupów wykorzystujący AI do tworzenia spersonalizowanych rekomendacji. Tego jak dokładnie działa, co to oznacza dla marketerów i jakie jeszcze newsy pojawiły się w branż,y dowiesz się z dalszej części artykułu.

Google Ads

#1 Totalna przebudowa Google Shopping

15 października 2024 roku Google zapowiedział rewolucyjne zmiany w Google Shopping. Nowy interfejs będzie w znacznie większej skali wykorzystywać technologię AI. Sztuczna inteligencja ma dbać o lepsze dopasowanie produktów do intencji użytkownika. Oto jak dokładnie ma to wyglądać:

  • Wyświetlane produkty będą dostosowane do lokalizacji użytkownika (osoby poszukujące kurtki zimowej w Polsce i Hiszpanii zobaczą zupełnie inne wyniki uwzględniające warunki pogodowe w danym regionie).
  • Produkty będą podzielone na tematyczne kategorie, aby ułatwić użytkownikowi porównywanie ofert.
  • Produktom będą towarzyszyć nie tylko aktualizowane w czasie rzeczywistym ceny, ale również opinie.
  • W panelu dostępne będą spersonalizowane rabaty.

Google chce w ten sposób umożliwić konsumentom przeglądanie ofert wielu sklepów w jednym miejscu i tym samym ułatwić im research zakupowy. Użytkownicy ze Stanów Zjednoczonych, gdzie w pierwszej kolejności wdrożono nowe rozwiązanie, oceniają zmiany bardzo pozytywnie. Z niecierpliwością czekamy na informacje o tym, kiedy nowa wersja Google Shopping zadebiutuje w Polsce.

Źródło: Google

Na zmianach zapowiedzianych przez Google w Google Shopping z pewnością zyskają użytkownicy. To zdecydowany krok w kierunku bardziej spersonalizowanego i efektywnego podejścia do zakupów online. Jednak zastosowanie AI, sprawia, że promocja produktów będzie musiała być jeszcze bardziej przemyślana i dobrze zaplanowana. Z punktu widzenia marketingowego wszelkie zmiany wprowadzone w Google Shopping z pewnością ułatwią klientom porównywanie ofert, zwiększając ich zaangażowanie i satysfakcję z zakupów w tej przestrzeni. Najpewniej będzie mieć to także pozytywny wpływ na konwersje, gdyż użytkownicy będą bardziej skłonni do finalizacji zakupu w miejscu, które oferuje im wygodę i przejrzystość. Ważny będzie też aspekt spersonalizowanych rabatów, które mogą wpłynąć na lojalność i powroty użytkowników do Google Shopping. Dzięki nim, jako specjaliści SEM możemy oczekiwać wyższego współczynnika konwersji, a także szerszego pola do działania w zakresie remarketingu. Debiut tej wersji w Polsce może być zatem dużą szansą dla reklamodawców i sprzedawców, którzy zyskają jeszcze bardziej precyzyjne narzędzie do przyciągania klientów.

Rafał Olas

Performance Marketing Specialist

#2 Kolejne ulepszenia w fazie testów

Dochodzą do nas słuchy, że w USA Google wyświetla już nawet 10 linków przy reklamach Google Ads. Wciąż nie jest to częsty widok, stąd podejrzenia, że rozwiązanie jest na razie w fazie testów.

Równolegle Google wydaje się testować sposób wyświetlania nazwy firmy w wynikach płatnych i organicznych. Niektórym użytkownikom pokazują się one na szarym, a nie jak zwykle na białym tle.

Narzędzia analityczne Google

#1 Powrót raportowania obecności na podstronach w czasie rzeczywistym

Do GA4 wróciła możliwość analizowania podstron, na których przebywają użytkownicy, w czasie rzeczywistym. Najpewniej jest to efekt licznych apeli właścicieli stron i reklamodawców, którym brakowało tej funkcji w nowej wersji narzędzia.

#2 Nowe funkcje diagnostyki tagów w GTM

Narzędzie do diagnostyki tagów w GTM (Google Tag Manager) zostało w ostatnim czasie wzbogacone o dwie nowe funkcje:

  • tag przestał przesyłać dane,
  • tag umieszczony jest zbyt nisko w kodzie.

Tym samym możesz jeszcze skuteczniej identyfikować problemy z konfiguracją tagowania. Pamiętaj jednak o tym, że nowe funkcje są wprowadzane etapami, więc mogą być jeszcze niedostępne na twoim koncie. 

#3 Lejki konwersji w Looker Studio

W Looker Studio w końcu pojawiła się możliwość tworzenia wykresów lejkowych. Można w ten sposób wizualizować dane dotyczące zdarzeń na stronie. Do wyboru mamy trzy style wykresu: lejek, wykres schodkowy oraz odwrócony trójkąt. Etykiety danych automatycznie wyświetlają się z boku wykresu, co zwiększa jego czytelność.

Źródło: Google 

Pojawienie się wykresu ścieżki w Looker Studio jest zdecydowanie pozytywną wiadomością. Do tej pory pokazywanie ścieżki użytkowników od początku wejścia w interakcję, aż do oczekiwanej konwersji było możliwe na wykresie słupkowym, który nie dawał możliwości pokazania procenta użytkowników, którzy zostali z poprzedniego etapu lub korzystając z szablonów społeczności. Tworzenie takich zestawień było nieintuicyjne, a wygląd pozostawiał wiele do życzenia. Nowy typ wykresów rozwiązuje te problemy, ponieważ możemy dowolnie wybierać czy chcemy widzieć liczbę użytkowników, procent, czy obie te wartości, dodatkowo kreacja takiego wykresu jest bardzo prosta i szybka, a wygląd w mojej opinii bardziej dopracowany.

Anna Szewczyk

Web Analyst

YouTube i TikTok

#1 Reklamy podczas wstrzymywania wideo na YouTube

Wygląda na to, że Google testuje nową lokalizację reklam na YouTube. Niektórzy użytkownicy raportują, że reklamy graficzne wyświetlają się już nie tylko w bocznym pasku, ale także podczas wstrzymywania filmów. Baner reklamowy najeżdża wówczas na sekcję komentarzy. Wciąż nie jest to jednak oficjalnie ogłoszone rozwiązanie.

Źródło: LinkedIn 

#2 TikTok Search Ads

Reklamy w wynikach wyszukiwania TikToka zadebiutowały już w zeszłym roku. Teraz narzędzie przeszło jednak sporą metamorfozę – nie nazywa się już Search Ads Toggle tylko TikTok Search Ads. Dzięki temu reklamodawcy mogą tworzyć znacznie bardziej zaawansowane kampanie bazujące na słowach kluczowych.

Czy ten typ reklamy będzie realną konkurencją dla Google Ads lub Bing Ads? Trudno ocenić, ale na pewno warto go eksplorować. Tym bardziej, że wielu młodych użytkowników deklaruje, że woli wyszukiwać informacje na TikToku niż w Google. Głównymi argumentami za TikTokiem są treści w formie wideo oraz wyniki lepiej dopasowane do rzeczywistych zainteresowań użytkownika. Są to jednak informacje sprzed roku. Ciekawe jak chińskie algorytmy wypadną w porównaniu z ulepszoną wersją Google Shopping, która oferuje znacznie więcej niż spersonalizowane odpowiedzi.

Źródła: TikTok, MyCompany 

Udostępnij:

Możemy Ci pomóc w zakresie digital marketingu?

Porozmawiajmy!