MBridge Alert SEO

#001 SEO MBridge Alert: listopad 2024

Od dłuższego czasu co miesiąc publikujemy krótkie podsumowanie najważniejszych newsów ze świata Performance Marketingu. Nowy format niewątpliwie zdał egzamin, dlatego czas zainaugurować jego nową odsłonę. Zapraszamy na pierwsze wydanie SEO MBridge Alert, czyli przeglądu najnowszych newsów dotyczących pozycjonowania. 

#1 Google November Core Update

Dla specjalistów SEO to bez dwóch zdań najważniejsze wydarzenie tego miesiąca. Google co i rusz aktualizuje swój algorytm, ale tylko raz na jakiś czas dokonuje zmian w rdzeniu wyszukiwarki. Ostatnia taka aktualizacja miała miejsce w styczniu tego roku, natomiast w listopadzie przyszedł czas na kolejną.

 

Jak wpłynęło to na wyniki SEO? Nie wszędzie zmiany dały już o sobie znać, ale wygląda na to, że zyskały na nich strony, które publikują prawdziwie oryginalne treści oraz stosują się do wytycznych Google. Takie były zresztą cele aktualizacji. Była ona wymierzona w domeny zawierające content niskiej jakości tworzony z myślą o wyszukiwarkach, a nie użytkownikach. 

 

Zmiany w algorytmie dotyczyły przede wszystkim:

  • zasad oceniania jakości i trafności treści,
  • zwiększenia nacisku na dostarczenie wyników zgodnych z intencjami użytkowników.

Obecnie pozycjonowanie nie polega więc wyłącznie na doborze odpowiednich słów kluczowych, linkowaniu i optymalizacji technicznej. Liczą się także doświadczenia użytkownika.  

#2 Opóźnione aktualizacje raportów indeksowania w GSC

Raporty indeksowania w Google Search Console (GSC) nie dostarczają wyników w czasie rzeczywistym, ale dotychczas standardem była ich regularna aktualizacja. W połowie listopada wydarzyło się jednak coś dziwnego – raporty GSC nie były aktualizowane przez ponad tydzień. Kto wie, może był to efekt uboczny zmian opisanych w poprzednim punkcie.  

#3  Nowe narzędzie w Chrome DevTools

W przeglądarce Chrome w wersji Canary pojawiło się nowe, jeszcze bardziej zaawansowane narzędzie do analizy problemów z CLS (Cumulative Layout Shift). 

 

CLS jest jednym z parametrów Core Web Vitals, który jest jednym z czynników rankingowych. CWV dotyczy głównie elementów UX np. tego jak długo wczytuje się pierwszy, największy element na stronie. Z kolei CLS to swego rodzaju wskaźnik stabilności witryny. Jeśli jej poszczególne elementy w niekontrolowany sposób przesuwają się podczas ładowania i utrudniają interakcję ze stroną, odczyt będzie wysoki, a zatem niekorzystny.

 

Nowe narzędzie – Layout Shift Culprits pozwala programistom dokładniej identyfikować (w czasie rzeczywistym), które elementy negatywnie wpływają na CLS i powodują przesunięcia treści na stronie. Chrome planuje wprowadzanie tego narzędzia do standardowej wersji przeglądarki.

#4 Wyniki organiczne bez favicon (ale tylko przez chwilę)

Lily Ray (jedna z czołowych specjalistek SEO na świecie) zaobserwowała niedawno, że Google wyświetla wyniki bez favicon, co kłóci się z dopiero co opublikowaną rekomendacją, aby ikonki miały co najmniej 32×32 pikseli.

 

Takie sytuacje czasem się zdarzają, gdy Google pracuje nad nowym wyglądem wyników organicznych. Tym razem był to jednak błąd po stronie Google – wyniki bez favicon standardowo są przeznaczone dla urządzeń niższej klasy, ale w wyniku źle skonfigurowanego eksperymentu wyświetliły się także na ekranie iPhone’a. Usterka została już naprawiona.

Chcesz być na bieżąco z trendami w digital marketingu? Obserwuj nas na Facebooku i LinkedInie – tam znajdziesz jeszcze więcej inspiracji oraz praktycznych porad, które pomogą Ci w rozwoju kariery zawodowej i biznesu.

Udostępnij:

Możemy Ci pomóc w zakresie digital marketingu?

Porozmawiajmy!

Sprawdź za darmo i bezpiecznie, czy dane w Twoim GA4 są zbierane poprawnie. Wypełnij formularz i odbierz dostęp do AutoAudytu GA4!

Chcesz poznać szczegóły AutoAudytu?