Wszelkie zmiany adresu podstrony, która jest zaindeksowana mogą prowadzić do spadku ruchu organicznego, szczególnie, gdy nie zostanie wdrożone przekierowanie 301 na inny adres URL. Bez odpowiedniego przekierowania wyszukiwarka Google uzna, że stworzyliśmy nową zakładkę, a poprzednią po prostu usunęliśmy. Takie działanie spowoduje po prostu utratę SEO autorytetu danej podstrony.
Jak zidentyfikować problem?
Pierwszym krokiem, który powinniśmy wykonać, jest sprawdzenie ruchu organicznego za dany okres na interesujących nas adresach URL. Jeżeli zaobserwujemy, że spadek jednoznacznie dotyczy konkretnych podstron powinniśmy zweryfikować czy nie zmienił się ich adres URL – najlepiej zrobić to poprzez porównanie działającego adresu URL z danymi za poprzednie okresy dostępnymi w Google Search Console lub Google Analytics. Albowiem zakładki te mogą być dostępne, jednak pod innym adresem URL.
Działania naprawcze
Jeżeli po analizie dowiedzieliśmy się o przyczynie spadku ruchu organicznego powinniśmy stare adresy URL przekierować na nowe z wykorzystaniem przekierowania 301. Gdy już to zrobimy wyszukiwarka Google “zrozumie”, że nasze treści dostępne są pod nowymi adresami. Nie używajmy w takim przypadku linku kanonicznego.
Sprawdź też, jak sprawdzić ruch na stronie konkurencji.