Sitemap

Poruszanie się po sieci przypomina nieco podróżowanie – w obu przypadkach przydaje się mapa. Jeśli stworzymy własną stronę www, warto opublikować na niej sitemap, czyli mapę, dzięki której można się sprawnie po niej poruszać. Wystarczy opisać w tym pliku wszystkie zakamarki witryny i gotowe! W ten sposób możemy sprawić, że strona stanie się atrakcyjniejsza dla robotów indeksujących i pojawi się na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Sitemap – co to jest i do czego służy?

Sitemap jest protokołem z mapą strony internetowej. Nie jest to jednak plik graficzny, a tekstowy, dokładnie napisany w XML (Extensive Markup Language), czyli rozszerzalnym języku znaczników. Plik sitemap powinien zawierać takie informacje jak:

  • adres URL strony oraz każdej z podstron,
  • informacje o modyfikacjach – jak często są dokonywane, kiedy miała miejsce ostatnia,
  • priorytet danego linku wobec pozostałych.

Interpretacji przez Google podlegają też inne, niestandardowe pliki sitemap. Mogą one zawierać np. mapy witryn z obrazami i wideo – a w nich informacje o każdym umieszczonym w nich materiale. Im lepiej przygotowany sitemap, tym bardziej ułatwiamy robotom pozycjonowanie witryny i poprawiamy jej wynik w rankingu wyszukiwania.

Jak stworzyć sitemap dla witryny?

Istnieje kilka sposobów, aby stworzyć sitemap. Możemy przygotować go ręcznie wraz z wytycznymi opublikowanymi na stronie sitemaps.org, jednak jest to dość czasochłonny proces. Zamiast tego możemy skorzystać z darmowych generatorów map stron lub zająć się plikiem w używanym systemie CMS. Najpopularniejsze z nich – takie jak WordPress czy Shoper – pozwalają tworzyć i modyfikować mapę strony w szybki i prosty sposób.

Skontaktuj się z nami

mbridge@mbridge.pl