Google Tag Manager (GTM)
Istnieje wiele narzędzi, które sprawiają, że analityka i śledzenie konwersji stają się o wiele prostsze i intuicyjne nawet dla początkującej osoby. Należy do nich Google Tag Manager, zwany w skrócie GTM. Dzięki niemu możemy zainstalować na swojej stronie internetowej tagi – każdy z nich będzie śledził i gromadził dane na temat działań użytkowników. Do korzystania z GTM nie potrzebujemy znajomości języków programowania!
GTM – co to? Jak rozwinąć ten skrót?
GTM to skrót nazwy narzędzia stworzonego dla osób zajmujących się marketingiem i analityką – Google Tag Manager. Jest ono bezpłatne i łatwe w użyciu, a żeby zacząć z niego korzystać, wystarczy tylko założyć konto Google. W Google Tag Manager możesz w łatwy sposób gromadzić dane analityczne, np. dzięki wtyczce Google Analytics czy śledzeniu konwersji, jakie generują reklamy w Google Ads. Całość zaczyna się od stworzenia i wklejenia tagu, czyli fragmentu kodu JavaScript, w sekcji <head> strony.
Jak wygląda struktura GTM?
Konto w GTM składa się z tzw. kontenerów, a każdy z nich powinien obejmować jedną witrynę internetową. Kontenery przechowują:
- skrypty, czyli tagi – fragmenty kodu w języku JavaScript, dzięki którym możliwa jest instalacja określonych narzędzi w witrynie,
- reguły – zdefiniowane warunki, w których uruchamiają się tagi,
- zmienne – są wykorzystywane w regułach i tagach, przechowują wartości dynamiczne.
Wszystkie skrypty są przechowywane w jednym miejscu, co zdecydowanie upraszcza cały proces. Każdy z tagów możemy przetestować, zanim zaimplementujemy go w swojej witrynie.