Afiliacja
AFILIACJA (marketing afiliacyjny) to rodzaj partnerskiej współpracy biznesowej pomiędzy reklamodawcą a wydawcą. Wydawca (afiliant) zarabia, polecając produkt bądź usługę swojego partnera, wykorzystując do tego własne kanały dotarcia (blog, strona www, kanały social media) w zamian za część udziałów w zysku. Reklamodawca sprawdza efektywność działań partnera poprzez wykorzystanie linku afiliacyjnego, który monitoruje stopień konwersji i liczbę transakcji.
Jak rozliczać się w ramach afiliacji?
Afiliacja jest dobrym sposobem na dotarcie z ofertą produktów lub usługą do nowych odbiorców i zwiększenie zasięgów. Kluczem do osiągnięcia sukcesu jest odpowiedni dobór partnerów biznesowych. Sposób wynagradzania wydawców może być różny i zależy od indywidualnych ustaleń. Zazwyczaj jednak wybierany jest jeden z czterech najbardziej popularnych modeli:
- Cost Per Sale (CPS) – wydawca otrzymuje stałe wynagrodzenie za każdego użytkownika, który dokona zakupu polecanego produktu lub skorzysta z usługi.
- Cost Per Click (CPC) – wydawca otrzymuje stałe wynagrodzenie za każdego użytkownika, który kliknie link polecający.
- Cost Per Lead (CPL) – wydawca otrzymuje stałe wynagrodzenie za każdego użytkownika, który wykona pożądane działanie (zapisze się do newslettera, zostawi dane kontaktowe).
- Cost Per Install (CPI) – wydawca otrzymuje stałe wynagrodzenie za każdorazową instalację aplikacji, którą promuje w ramach współpracy z reklamodawcą.
Jak to działa?
W ramach współpracy, reklamodawca udostępnia partnerowi link afiliacyjny, który umożliwia monitorowanie działań i liczby transakcji pochodzących ze stron afilianta. Dzięki temu podmiot zlecający reklamę może rozliczać się na podstawie sztywnych danych.