Cele marketingowe — jakie mogą być? Czy są ważne dla biznesu?

Cele marketingowe to drogowskazy, które pomagają zdefiniować kierunek działań marketingowych.  Nie da się bez nich ocenić skuteczności kampanii, dlatego tak ważne jest, aby precyzyjnie je opisać. Jakie są najpopularniejsze cele marketingowe? Czym wyróżnia się dobrze sprecyzowany cel? W artykule odpowiadamy na te i wiele innych pytań.

Cele Marketingowe — definicja

Cel marketingowy to precyzyjnie opisany kierunek działań promocyjnych. Powinien być konkretny, mierzalny i określony w czasie. Cele marketingowe formułuje się w pierwszych etapach pracy nad kampanią. Pomagają zespołowi marketingowemu zaplanować kroki prowadzące do osiągnięcia zamierzonych wyników. Postępy należy oczywiście na bieżąco monitorować. Jeśli okaże się, że podjęte na wstępie działania nie działają, trzeba zoptymalizować plan marketingowy.

Cele marketingowe – przykłady

Cele marketingowe mogą brzmieć bardzo różnie w zależności od tego, z jaką kampanią mamy do czynienia. Oto kilka przykładowych celów dla kampanii brandingowej, czyli takiej, która dąży do zwiększenia rozpoznawalności marki:

  1. Wypozycjonujemy stronę na co najmniej 20 fraz w TOP10 Google w 6 miesięcy. 

Cel zakłada, że po 6 miesiącach intensywnych działań SEO, strona internetowa firmy będzie widoczna w Google na 20 nowych fraz strategicznych z perspektywy klienta.

  1. Zwiększymy liczbę obserwatorów na LinkedInie o 30% w 3 miesiące.

Planujemy zwiększyć widoczność profilu firmowego na LinkedInie. Zakładamy, że nowe publikacje zaowocują 30% przyrostem obserwatorów w czasie 3 miesięcy.

  1. Zwiększymy zaangażowanie pod postami na Facebooku o 15% w skali miesiąca.

W tym wypadku zależy nam nie tyle na liczbie obserwujących, co zwiększeniu ich aktywności. Planujemy publikować posty, które będą zachęcać do dyskusji i w efekcie zwiększą zaangażowanie o 15% w skali miesiąca. 

  1. Zwiększymy liczbę artykułów na blogu do 5 tekstów miesięcznie.

Chcemy rozwijać blog firmowy i komunikować się w ten sposób z klientami, dlatego postanawiamy zwiększyć częstotliwość publikacji do 5 artykułów miesięcznie.

Sprawdź nasz tekst – 5 pytań, które musisz zadać, zanim napiszesz tekst SEO na bloga.

  1. Zwiększymy liczbę publikacji zewnętrznych do 3 tekstów na kwartał. 

Chcemy rozszerzyć grupę docelową, stąd decyzja, aby publikować kwartalnie 3 artykuły w powiązanych tematycznie portalach.

Jak tworzyć content odpowiadający wymaganiom grupy docelowej?

Zauważ, że każdy z tych celów jest bardzo precyzyjnie sformułowany. W teorii wszystkie te działania można by opisać jako zwiększenie widoczności online, ale nie byłby to dobry cel marketingowy. Chodzi o to, aby po upłynięciu określonego czasu można było rozliczyć się z podjętych działań i obiektywnie je ocenić. 

Mając tę wiedzę, opracujmy jeszcze kilka celów dla kampanii sprzedażowej:

  1. Zwiększymy miesięczną sprzedaż produktu A o 20% w ciągu 3 miesięcy.

Cel zakłada konkretny wzrost sprzedaży dla określonego produktu. Zależy nam, aby zwiększyła się o 20% w ciągu najbliższych 3 miesięcy.

  1. Zdobędziemy 10 nowych leadów w ciągu miesięcznej kampanii na LinkedInie.

Zależy nam na leadach z sektora B2B, dlatego w ramach marketingu B2B uruchamiamy na LinkedInie kampanie, licząc na to, że co najmniej 10 osób zdecyduje się podzielić swoimi danymi.

Sprawdź, czym charakteryzuje się content marketing B2B.

  1. Zdobędziemy 50 rezerwacji na pobyt hotelu w pierwszym tygodniu trwania promocji.

Planujemy specjalną akcję promocyjną dla hotelu. To wyjątkowo atrakcyjna oferta, dlatego zakładamy bardzo ambitny cel – chcemy uzyskać co najmniej 50 rezerwacji w pierwszym tygodniu promocji.

Pamiętaj, że cele marketingowe powinny być realistyczne oraz dostosowane do aktualnych warunków rynkowych i specyfiki Twojej firmy, a także tego, jaki masz model biznesu. Wiedz również, że zdefiniowanie celów to zaledwie pierwszy krok. Kolejne to wybór działań, które będą prowadzić do jego realizacji oraz mierzenie osiągniętych rezultatów z pomocą profesjonalnych narzędzi analitycznych.

Cele marketingowe a cele strategiczne

Cele marketingowe nie są tożsame z celami strategicznymi. Choć wiele je łączy, różni je zakres i poziom szczegółowości. Cele strategiczne są z reguły bardziej ogólne od celów marketingowych, ale obejmują całą organizację, podczas gdy cele marketingowe odnoszą się do konkretnego obszaru np. sprzedaży lub komunikacji.

Cele strategiczne określa się podczas tworzenia strategii marketingowej. Są to długoterminowe założenia, które powinny być regularnie weryfikowane i aktualizowane. Formułuje się je, aby ustalić ogólną wizję rozwoju firmy. 

Przykłady celów strategicznych:

  • Zdobycie pozycji lidera na rynku w ciągu 5 lat.
  • Zwiększenie przychodów o 30% w ciągu 3 lat.
  • Rozszerzenie działalności na nowe międzynarodowe rynki.

Cele marketingowe wynikają z celów strategicznych. Koncentrują się na mierzalnych wynikach działań marketingowych, takich jak konwersja, sprzedaż, liczba zgromadzonych leadów itd. Podczas gdy cele strategiczne weryfikuje się średnio raz na kwartał, cele marketingowe ustalane są przed startem każdej nowej kampanii. 

Skontaktuj się z nami

mbridge@mbridge.pl

Udostępnij:

Możemy Ci pomóc w zakresie digital marketingu?

Porozmawiajmy!