Recepta na spadek pozycji po migracji sklepu – case study – Klient z branży beauty

Migracja silnika sklepu przeprowadzona bez konsultacji ze specjalistą SEO często kończy się znacznymi spadkami ruchu organicznego. Właśnie z takim problemem zgłosił się do nas właściciel jednej ze znanych internetowych drogerii. Oto jak poradziliśmy sobie z tym wyzwaniem.

Sytuacja wyjściowa:

Współpraca rozpoczęła się w czerwcu 2021 roku. Klient oczekiwał, że pomożemy mu w odbudowie widoczności domeny po niepoprawnie przeprowadzonej migracji silnika sklepu. Zobowiązaliśmy się również do przygotowania kompleksowej strategii działań SEO na przyszłość.

 

Spadki w pozycjach faktycznie były znaczące. Podczas gdy w kwietniu 2021 roku strona wyświetlała się na 141 fraz w TOP3 Google, w czerwcu było to zaledwie 45 zapytań. Mieliśmy zatem do czynienia z 68% spadkiem widoczności. Sytuacja wyglądała podobnie w przypadku fraz plasujących się na dalszych pozycjach, co dokumentują wykresy zamieszczone poniżej (źródło danych – Senuto).

Widoczność serwisu w TOP3 i TOP10 Google w czerwcu 2021 r.
Widoczność serwisu w TOP50 Google w czerwcu 2021 r.

Przyczyną spadku ruchu i widoczności była migracja silnika sklepu bez uwzględnienia elementów SEO. Najpoważniejszym problemem była zmiana adresów url bez wdrożenia przekierowań 301. Ponadto podczas migracji nie przeniesiono metadanych oraz wygaszono niektóre z istotnych zakładek, które generowały duży ruch SEO.

Cele i założenia:

Naszym priorytetem była odbudowa widoczności strony, zaczynając od zapytań, które wcześniej generowały największy ruch i przychody. W dalszej perspektywie planowaliśmy wygenerować dodatkowe wzrosty.

Podjęte działania:

Podstawowym problemem Klienta była migracja strony wraz ze zmianą adresów bez wdrożenia przekierowań. Aby naprawić sytuację, należało zmapować starą strukturę serwisu z nową i wdrożyć przekierowania. 

 

Mapowanie serwisu oparliśmy na informacjach z wielu źródeł. Były to m. in: 

 

  • stara struktura serwisu dostarczona przez Klienta,
  • historyczne dane z Google Search Console na temat widoczności serwisu,
  • dane z Google Analytics,
  • dane z zewnętrznych narzędzi do badania widoczności (Senuto, Ahrefs). 

 

Następnie przygotowaliśmy mapę przekierowań oraz wdrożyliśmy je do serwisu. 

 

W kolejnym etapie skupiliśmy się na optymalizacji meta danych, ponieważ ich struktura na na starym serwisie nie była do końca poprawna. Ponadto w nowej witrynie nie odtworzono struktury meta danych i nie zoptymalizowano ich pod frazy kluczowe.

 

Jednocześnie pracowaliśmy nad kompleksową strategią SEO na przyszłość. Chcieliśmy nie tylko zniwelować straty w ruchu SEO, ale także wygenerować dodatkowe wzrosty ruchu i tym samym zwiększyć przychody z kanału organicznego. 

 

Po analizie konkurencji z podobnego obszaru biznesowego postanowiliśmy położyć nacisk na:

 

  • dopływ zoptymalizowanego SEO contentu w postaci opisów kategorii i artykułów blogowych odpowiadających nie tylko trendom SEO, ale także rzeczywistym intencjom użytkowników,
  • działania z zakresu link buildingu mające na celu poprawę profilu linków zewnętrznych domeny,
  • pracę nad stanem technicznym serwisu (indeksacja filtrów, szybkość ładowania, indeksacja produktów).

Efekty:

Dzięki podjętym działaniom udało się szybko odbudować widoczność w TOP10 i TOP50 wyników wyszukiwania Google. Efekty nowej strategii SEO są bardzo dobrze widoczne na poniższych wykresach:

Widoczność serwisu w TOP10 Google po kilku miesiącach działań (Senuto).

kwiecień 2021 – 590 fraz
czerwiec 2021 – 211f raz
sierpień 2021 – 467 fraz 
styczeń 2022 – 831 frazy

Widoczność serwisu w TOP10 Google po kilku miesiącach działań (Ahrefs).

kwiecień 2021 – 427 fraz
czerwiec 2021 – 131 fraz
sierpień 2021 – 329 fraz 
styczeń 2022 – 1064 frazy

Widoczność serwisu w TOP50 Google po kilku miesiącach działań (Senuto).

kwiecień 2021 – 5 620 frazy
czerwiec 2021 – 3 575 frazy 
sierpień 2021 – 7 346 frazy 
styczeń 2022 –  8 536 frazy 

Dużym wyzwaniem okazało się odbudowanie widoczności w TOP3 wyników Google. Tutaj odbudowa trwa wolniej w porównaniu do omawianych wyżej segmentów, jednak trend jest wzrostowy.

Widoczność serwisu w TOP3 Google (Ahrefs).

kwiecień 2021 – 162 frazy
czerwiec 2021 – 58 frazy
sierpień 2021 – 83 frazy
styczeń 2022 – 200 fraz

Widoczność serwisu w TOP3 Google (Senuto):

kwiecień 2021 – 141 frazy
czerwiec 2021 – 45 frazy
sierpień 2021 – 71 frazy
styczeń 2022 – 117 fraz

Wnioski:

Udostępnij:

Możemy Ci pomóc w zakresie digital marketingu?

Porozmawiajmy!