W Google co sekundę ma miejsce ponad 99 tysięcy wyszukiwań, a 68% wszystkich doświadczeń online zaczyna się właśnie od wyszukiwarki. Nic więc dziwnego, że właściciele firm chętnie stawiają na działania z zakresu SEO. W końcu dobrze wypozycjonowana strona pozwala docierać do szerokiego grona potencjalnych klientów! Za skuteczną strategię SEO odpowiedzialny jest najczęściej nie kto inny jak specjalista ds. pozycjonowania – mało kto jednak ma świadomość, czym dokładnie zajmuje się taka osoba. W tym artykule odpowiadamy na pytania, kim w istocie jest specjalista SEO oraz jaka jest jego rola w kontekście strategii marketingowej na 2025 rok!
Specjalista SEO, czyli właściwie kto?
Nie jest copywriterem, ale musi wiedzieć, jak pisać pod SEO lub współpracować z tymi, którzy to potrafią. Nie jest też programistą, ale powinien znać się na technicznych aspektach witryny. Nie jest UX Designerem, a mimo to wymaga się, aby brał pod uwagę dobre praktyki względem doświadczenia użytkownika.
Specjalista SEO, oprócz wiedzy technologicznej i marketingowej, musi również doskonale analizować dane, orientować się w świecie content marketingu, a nawet znać podstawy psychologii. To miks analityka, stratega, technika i copywritera. Osoba, która rozumie:
- jak działa wyszukiwarka,
- czego szukają użytkownicy,
- i jak dostarczyć im odpowiedzi w możliwie najlepszy (i zgodny z algorytmami) sposób.
Czego wymaga się od SEO Specialist w 2025 roku?
- Zrozumienia AI w wyszukiwarce (SGE, AI Overviews),
- Myślenia strategicznego – SEO to część całej ścieżki zakupowej klienta,
- Biegłości w analityce (wykorzystanie narzędzi jak GA4, czy GSC)
- Znajomości UX, copywritingu, a nawet podstawowe umiejętności kodowania,
- Kompetencji zespołowych – SEO nie działa w próżni.
Sprawdź 10 zasad UX, które pomogą Ci stworzyć intuicyjne i przyjazne dla użytkownika doświadczenia.
Czym zajmuje się w 2025 roku SEO Specialist?
Wiesz już, kim jest specjalista SEO, więc czas odpowiedzieć na kolejne ważne pytanie – czym się zajmuje?
Specjalista SEO (SEO Specialist) odpowiada za optymalizację stron internetowych w celu zwiększania ich widoczności w wynikach wyszukiwania. To dzięki jego kompetencjom witryna pojawia się na wyższych pozycjach w Google, wyprzedzając konkurencję i stając się naturalną odpowiedzią na pytania użytkowników (w tym potencjalnych klientów firmy). Efektem pracy SEO Specialist jest więc zwiększenie pozyskiwanego, kalorycznego ruchu organicznego oraz poprawa konwersji.
Zazwyczaj wyróżnia się trzy główne płaszczyzny, którymi zarządza specjalista ds. pozycjonowania:
- SEO techniczne
- Content SEO
- Link building
Co dokładnie należy do najważniejszych obowiązków specjalisty ds. pozycjonowania?
1. Audyt SEO
Jak dobrze zacząć pozycjonowanie strony? Fundamentem jest analiza jej atutów i obszarów wymagających poprawy. Jednym z najważniejszych zadań Specjalisty SEO jest przeprowadzanie audytów.
Ekspert przeprowadzając taką analizę, kompleksowo ocenia kondycję strony internetowej, obejmującą aspekty techniczne, treściowe i linkowe. Audyt pozwala ocenić, jak strona radzi sobie w wynikach wyszukiwania, czy roboty Google mają do niej dostęp, czy nie występują błędy techniczne utrudniające indeksację. W ramach audytu sprawdzana jest również jakość treści, ich zgodność z intencją użytkownika oraz profil linków prowadzących do strony. Na podstawie wyników audytu SEO Specialist ma możliwość opracować skuteczną strategię optymalizacji – czyli dokładny plan działań mających poprawić widoczność witryny.
Dowiedz się, jak samodzielnie zrobić darmowy audyt SEO krok po kroku!
2. Analiza słów kluczowych i konkurencji
Wybór słów kluczowych to coś więcej niż dobieranie ich na podstawie pasującego tematu! Podstawowym zadaniem SEO Specialist jest znalezienie trafnych i wartościowych fraz – zarówno o większej, jak i mniejszej konkurencyjności, tak aby przyciągnąć na stronę internautów zainteresowanych ofertą, co będzie miało bezpośredni wpływ na zwiększenie ruchu organicznego oraz poprawę współczynnika konwersji.
Aby kampania SEO miała ręce i nogi, specjalista musi również zbadać, jakie słowa kluczowe oraz strategie stosują inne firmy z danej branży. Dzięki temu może z jednej strony lepiej zaplanować przyszłe prace, a z drugiej znaleźć luki w strategiach konkurencji i wykorzystać je po to, by wyróżnić się w wynikach wyszukiwania.
3. Optymalizacja treści
Bez jakościowych i odpowiednio sformatowanych treści na stronie internetowej nie ma szans na widoczność w sieci. Dlatego specjalista ds. pozycjonowania zajmuje się ich optymalizacją, by lepiej odpowiadały na zapytania użytkowników i były zgodne z wytycznymi wyszukiwarki.
Do jego zadań w tym obszarze zaliczamy m.in.:
- przygotowywanie i opracowywanie content planów
- optymalizowanie meta danych (opisów i tytułów), nagłówków oraz tekstów pod kątem słów kluczowych;
- wzbogacanie treści o dodatkowe elementy wpływające na pozytywny odbiór treści, takie jak obrazy, filmy, tabele czy wykresy;
- dbanie o odpowiednią strukturę treści (nagłówki H1, H2, H3 itd.) oraz poprawność linków wewnętrznych, co ułatwia robotom wyszukiwarek zrozumienie i analizę zawartości.
Oczywiście w wielu tych zadaniach wsparciem dla specjalisty ds. pozycjonowania może być SEO copywriter, z którym owocna współpraca jest często nieodzowna w całym procesie.
4. Optymalizacja techniczna
Specjalista SEO odpowiada nie tylko za zawartość pozycjonowanej witryny, ale również jej działanie. Zajmuje się więc jej optymalizacją techniczną, dbając m.in. o szybkość ładowania, responsywność, bezpieczeństwo, przekierowania oraz inne aspekty, które mają istotny wpływ na widoczność strony w wyszukiwarkach. Musi również zadbać o strukturę SEO i linkowanie wewnętrzne oraz istotne dla witryny pliki, np. robots.txt czy mapa XML.
5. Link building
Wartościowe linki prowadzące do strony z innych serwisów wpływają na jej autorytet i stanowią dla wyszukiwarki sygnał, że jest ona zaufanym miejscem w cyfrowym świecie. Dlatego SEO Specialist – chcąc poprawić pozycje witryny – pozyskuje backlinki, wykorzystując różne strategie, np. guest posting (publikowanie artykułów na innych blogach), a także nawiązując partnerstwa i współprace z właścicielami innych stron w celu wymiany odnośników.
Również w tym przypadku istotna okazuje się analiza konkurencji. Specjalista SEO monitoruje linki, które prowadzą do stron innych firm z danej branży, co pozwala mu na odnajdywanie wartościowych miejsc do publikacji.
6. Monitorowanie i raportowanie wyników
Rola specjalisty SEO nie kończy się na wymienionych wyżej pracach. Po wykonaniu kluczowych zadań musi on stale monitorować pozycje witryny w wynikach wyszukiwania, dzięki czemu jest w stanie wdrażać stosowne poprawki i optymalizować stronę, by zwiększać jej widoczność w sieci. Analizuje przy tym ruch i konwersje, co pozwala mu podejmować świadome decyzje dotyczące dalszych usprawnień, testować nowe rozwiązania oraz dostosowywać strategię do zmieniających się algorytmów i trendów rynkowych.
Oczywiście każdy specjalista ds. pozycjonowania jest w stałym kontakcie ze swoim klientem, dostarczając mu regularnie raporty z realizacji prac i efektów SEO, które zawierają m.in. informacje o wzrostach i spadkach pozycji oraz najważniejsze statystyki.
Co powinien śledzić SEO Specialist w 2025 roku?
- Search Generative Experience (SGE)
- SEO dla wyszukiwań głosowych i multimedialnych – zwłaszcza z rozwojem wyszukiwania wizualnego i przez AI.
- Zero-click searches – optymalizowanie treści, w sposób by użytkownik uzyskał odpowiedź bez klikania (ważne w kontekście AI).
- Personalizacja wyników wyszukiwania – dopasowanie treści do kontekstu użytkownika (lokalizacja, zachowanie, zainteresowania).
- Ekologia i zrównoważony rozwój w SEO – optymalizacja nie tylko pod kątem UX, ale też pod kątem zużycia zasobów (Green SEO).
Jak zmieniła się praca specjalistów ds. pozycjonowania na przestrzeni lat?
W 2025 roku rola specjalisty SEO jest bardziej złożona, strategiczna i technologicznie zaawansowana niż kiedykolwiek wcześniej. O ile jeszcze kilkanaście lat temu musiał on skupiać się przede wszystkim na technicznych aspektach witryny oraz linkowaniu, o tyle teraz jego rola wymaga znacznie szerszego spojrzenia na SEO – łączenia wiedzy technicznej z umiejętnościami analitycznymi, znajomością zachowań użytkowników, tworzeniem wartościowych treści oraz zrozumieniem strategii marketingowych.
Ogromny wpływ na jego pracę mają również ciągłe zmiany w algorytmach wyszukiwarek, za którymi powinien nie tylko nadążać, ale również, na które musi błyskawicznie reagować.
Chcesz osiągnąć sukces biznesowy? Postaw na doświadczonych specjalistów SEO!
Specjalista SEO odgrywa niezwykle istotną rolę w świecie marketingu cyfrowego, ponieważ pomaga firmom zwiększać ruch organiczny, poprawiać pozycje w wynikach wyszukiwania i w efekcie osiągać lepsze wyniki sprzedażowe. Jeżeli więc zależy Ci na tym, by osiągnąć sukces w cyfrowym świecie, postaw na wiedzę, doświadczenie oraz wysokie kompetencje. W MBridge dysponujemy zespołem specjalistów SEO, który ma na swoim koncie wiele sukcesów i jest w stanie podejmować się nawet najbardziej wymagających zadań. Napisz do nas i przekonaj się, jak wielką moc ma SEO!