Modernizacja strony internetowej

Modernizacja strony internetowej: jak ją przeprowadzić?

Strona internetowa jest jedną z najlepszych wizytówek Twojej firmy i to od niej w dużej mierze zależy, czy osiągniesz sukces w biznesowym świecie online. Większość właścicieli witryn, gdy myśli o przebudowie strony, oblewa zimny pot. Jednak w sytuacji, gdy nie generuje ona dużego ruchu, nie spełnia oczekiwań użytkowników albo nie gwarantuje wysokich pozycji w Google, wdrożenie zmian naprawczych może okazać się niezbędne. Sprawdź, czym jest modernizacja strony internetowej, jakie daje korzyści i jak przeprowadzić ją krok po kroku!

Czym jest modernizacja strony internetowej?

Modernizacja strony internetowej, nazywana również przebudową lub odświeżeniem, to proces polegający na jej aktualizacji oraz ulepszeniu, by spełniała aktualne standardy technologiczne, wizualne oraz funkcjonalne. Mówiąc prościej, to wszelkie działania, dzięki którym witryna będzie działała szybciej i stanie się dużo bardziej wartościowa – zarówno dla użytkowników, jak i robotów wyszukiwarek.

W zależności od aktualnego stanu strony oraz indywidualnych potrzeb jej właściciela prace modernizacyjne mogą obejmować:

Modernizacja strony jest kluczowa, by nadążyć za zmieniającymi się trendami i wymaganiami użytkowników oraz rozwojem technologicznym.

 

Dowiedz się, czy tekst na buttonie ma znaczenie. Poznaj rodzaje przycisków i zasady ich projektowania.

Kiedy przeprowadzić modernizację strony internetowej?

Proces przebudowy strony internetowej może różnić się w zależności od potrzeb i celów firmy, oczekiwań użytkowników oraz specyfiki branży.  Najczęściej jednak przeprowadzany jest w sytuacji, gdy witryna:

  • jest przestarzała wizualnie i nie odpowiada współczesnym trendom;
  • nie działa prawidłowo na urządzeniach mobilnych, jak smartfony czy tablety;
  • ładuje się zbyt wolno, co prowadzi do utraty użytkowników;
  • nie spełnia wymagań SEO i tym samym ma niską widoczność w wynikach wyszukiwania;
  • jest trudna w zarządzaniu lub aktualizowaniu;
  • jest podatna na częste awarie i zawiera błędy techniczne;
  • zawiera niskiej jakości treści;
  • została stworzona w przestarzałej technologii (np. Flash);
  • nie spełnia wymogów bezpieczeństwa i może być podatna na ataki hakerskie.

Jeżeli którykolwiek z powyższych punktów dotyczy Twojej strony internetowej, to znak, że trzeba pomyśleć o jej odświeżeniu. Decydując się na przebudowę strony internetowej, dostosujesz ją do aktualnych standardów i sprawisz, że będzie ona spełniała oczekiwania użytkowników oraz wyszukiwarki. Pozwoli Ci to z jednej strony przyciągać większą liczbę potencjalnych klientów i zyskać widoczność w sieci, a z drugiej wpłynie pozytywnie na wizerunek Twojej marki

 

Dowiedz się, czym jest tożsamość marki i jak ją zbudować.

Odświeżenie strony internetowej krok po kroku

Modernizacja strony internetowej to proces wieloetapowy, który w pierwszej kolejności wymaga przeprowadzenia dokładnych analiz i wyznaczenia celów, a dopiero potem podjęcia konkretnych działań. Oto 8 kroków, dzięki którym Twoja witryna znowu będzie konkurencyjna i atrakcyjna dla użytkowników!

1. Analiza obecnej strony

Aby przeprowadzić skuteczną modernizację strony internetowej, musisz dowiedzieć się, jakie są jej główne problemy i co wymaga priorytetowych poprawek. Odpowiedz sobie na kilka pytań:

  • Jaki jest czas ładowania strony?
  • Czy strona jest intuicyjna i łatwa w nawigacji?
  • Czy strona spełnia oczekiwania użytkowników pod względem estetyki, funkcjonalności, bezpieczeństwa oraz treści?
  • Czy strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych?

Aby ułatwić sobie zadanie, możesz korzystać z darmowych narzędzi analitycznych, takich jak Google Analytics i Google Search Console, a także przyjrzeć się witrynom konkurencyjnych firm z tej samej branży.

 

Sprawdź, jak poprawić UX formularza na stronie, aby zwiększyć konwersję!

2. Określenie celów modernizacji

Znajomość problemów strony jest doskonałym punktem wyjścia do następnego kroku, czyli określeniu celów jej przebudowy. Zastanów się, co chcesz osiągnąć – poprawę wyglądu i UX/UI, podniesienie konwersji i lepsze SEO, a może zwiększenie bezpieczeństwa lub zmianę technologii (np. przejście na nowoczesny CMS)?

 

Wyznaczenie celów pozwoli Ci na podjęcie konkretnych działań, usprawni proces odświeżenia strony internetowej oraz pomoże uniknąć niepotrzebnych kosztów. A najważniejsze? Będziesz mieć kontrolę, czy wdrożone zmiany przyniosły oczekiwany efekt! 

3. Stworzenie nowego projektu strony

Jeżeli Twoja strona jest przestarzała, nieintuicyjna i nie zapewnia odpowiednich doświadczeń użytkownikom, konieczne będzie jej przeprojektowanie. Na tym etapie warto przede wszystkim:

  • stworzyć mapę strony i określić, jakie treści mają się na niej znaleźć;
  • wyznaczyć ścieżki klienta, czyli to, jak będzie on poruszał się po stronie;
  • zaprojektować przyjazny interfejs i dopasować design strony do aktualnych trendów.

Aby etap ten zakończył się pełnym powodzeniem, możesz wykorzystać narzędzia wireframe, które pozwolą Ci zwizualizować swoją odświeżoną witrynę i stworzyć jej „szkielet” – do przykładowych zaliczamy ClickUp oraz MockFlow.

 

Kluczowa jest też wiedza, dlatego przed podjęciem działań, dowiedz się jak najwięcej o UX (User Experience) oraz UI (User Interface). Pomogą Ci w tym nasze artykuły dotyczące praw UX, 10 heurystyk J. Nielsena oraz dark patterns.

4. Wybór technologii i platformy

Obecny system zarządzania treścią jest przestarzały i uniemożliwia Ci efektywną pracę nad stroną? W takim razie warto go zmienić! Jeżeli np. korzystasz z Joomli lub Drupala, dobrym rozwiązaniem może być migracja na nowocześniejszą platformę – WordPress albo Shopify (dla e-commerce). Pozwoli Ci to poprawić wydajność i bezpieczeństwo, a do tego lepiej zarządzać treścią.

 

📢 Pamiętaj! 

 

Proces migracji strony to często kluczowy moment jej modernizacji. Nieodpowiednie podejście może prowadzić do utraty pozycji w Google, dlatego warto skonsultować się ze specjalistą SEO. W MBridge zapewniamy wsparcie w tym zakresie – sprawdź, jak odbudowaliśmy widoczność sklepu po migracji.

5. Aktualizacja treści i optymalizacja SEO

To bardzo ważny etap modernizacji strony internetowej, który będzie rzutował na zadowolenie użytkowników i widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. Przyjrzyj się jakości istniejących artykułów, opisów produktów czy innych treści, a następnie zaktualizuj je oraz zoptymalizuj pod SEO (przykładowo popraw nagłówki H1, H2 i H3, dodaj meta opisy i adekwatne słowa kluczowe). 

 

Zwróć również uwagę na jakość grafik oraz innych multimediów, które mogą stanowić klucz do przyciągnięcia nowych użytkowników.

 

Aby uzyskać należyty efekt, pomyśl o content marketingu oraz współpracy ze specjalistą SEO. 

6. Poprawa szybkości i responsywności

Zarówno szybkość ładowania, jak i dostosowanie strony do urządzeń mobilnych mają kluczowy wpływ na UX i SEO. 

Wydajność sprawdzisz za pomocą narzędzia PageSpeed Insights, a poprawisz ją poprzez kompresję obrazów, usunięcie zbędnego kodu oraz wdrożenie cache (np. za pomocą wtyczki WP Rocket dla WordPressa). 

 

Responsywność natomiast ocenisz przy użyciu narzędzia Google Lighthouse, które posiada także wiele innych funkcji i okazuje się bardzo przydatne w kontekście audytu strony internetowej.

 

Sprawdź, czym są Cumulative Layout Shift (CLS) i First Contentful Paint (FCP) oraz jak wpływają na doświadczenie użytkownika!

7. Zabezpieczenie strony

Bezpieczeństwo to podstawa, zwłaszcza w dobie wielu realnych cyberzagrożeń. Zwróć więc na tę kwestię szczególną uwagę i ochroń dane swoich klientów, korzystając z certyfikatu SSL oraz regularnie aktualizując CMS-a i wtyczki

 

Nie zapomnij również o wykonaniu kopii zapasowej, która okaże się zbawienna w przypadku problemów ze stroną.

8. Monitorowanie wyników

Przeprowadzenie testów i opublikowanie nowej wersji witryny to nie koniec. Aby zyskać pewność, że przebudowa strony internetowej okazała się sukcesem, monitoruj wyniki, korzystając z wymienionych wcześniej narzędzi analitycznych, a także poproś o feedback swoich klientów. Pozwoli Ci to na wdrożenie ewentualnych poprawek i ciągły rozwój serwisu.

I to tyle (albo aż tyle), jeśli mówimy o podstawowej modernizacji strony internetowej. Na sukces wdrożonych zmian składa się wiele elementów, bo oprócz zaplecza technicznego w procesie należy zwrócić uwagę na inne obszary digital marketingu, jak wspomniany UX, content marketing, UI czy SEO. 

 

Jeśli masz jakiekolwiek problemy ze swoją witryną, skontaktuj się z nami. Wspólnie zastanowimy się nad działaniami, które pozwolą nam zoptymalizować nie tylko stronę, ale także współczynnik konwersji! 

Udostępnij:

Możemy Ci pomóc w zakresie digital marketingu?

Porozmawiajmy!