Czym jest strategia marki?

Strategia marki: czym jest? Jak ją zbudować?

Ogromna konkurencja na rynku wymusza na właścicielach firm stworzenie odpowiedniego planu działania, który pozwoli skutecznie walczyć o status najlepszej marki w danej branży. Kluczowe jest przede wszystkim wyróżnienie się na tle innych przedsiębiorstw oraz wywoływanie u potencjalnych klientów pozytywnych emocji i skojarzeń. Dlatego tak ważną rolę dla każdej firmy powinna odgrywać strategia marki. Sprawdź, czym jest, co się na nią składa i jak ją stworzyć!

Czym jest strategia marki?

Strategia marki to długoterminowy plan, który definiuje jej tożsamość oraz to, w jaki sposób ma być przestrzegana przez klientów. Stanowi kompleksowe podejście do budowania marki, obejmujące wszystkie aspekty jej funkcjonowania na rynku – od wartości, przez sposób komunikacji, aż po identyfikację wizualną. Dzięki opracowaniu takiej strategii firma może wyróżnić się na tle konkurencji, budować silne relacje z konsumentami oraz prowadzić wszelkie działania w sposób spójny i efektywny.

 

Uwaga! Przedsiębiorcy często mylą strategię marki ze strategią marketingową. Są to jednak dwa odrębne pojęcia. O ile bowiem strategia marki odpowiada na pytanie „kim jesteśmy jako marka i jakie wrażenie chcemy wywołać na odbiorcach?”, o tyle strategia marketingowa stanowi sposób na docieranie do klientów i przekonanie ich do zakupu produktów lub usług oferowanych przez firmę.

Co składa się na strategię marki?

Choć mogłoby się wydawać, że strategia marki to głównie projektowanie logo czy wybór kolorystyki, obejmuje ona wiele innych elementów i wymaga kompleksowego planowania. Do jej najważniejszych elementów zaliczamy:

  • misję – określa, dlaczego marka istnieje, a także jaką rolę ma odgrywać na rynku i w życiu swoich odbiorców;
  • cel i wizję – to przyszłość marki, jej aspiracje oraz to, czym ma się stać w dłuższej perspektywie;
  • wartości – to podstawowe zasady, na których ma opierać się marka, np. jakie są jej standardy etyczne i co jest dla niej najważniejsze (zrównoważony rozwój, zaufanie, a może innowacyjność?);
  • pozycjonowanie – odpowiada ono na pytanie „jak marka chce być postrzegana przez konsumentów?” i określa, czym wyróżnia się ona na tle konkurencji (ceną, jakością, a może ekskluzywnością?);
  • grupę docelową – pozwala zidentyfikować, kim są konsumenci, do których marka kieruje swoją ofertę, a wymaga analizy demograficznej, potrzeb, problemów czy zainteresowań potencjalnych klientów;
  • sposób komunikacji – określa, jaki język i ton stosuje marka w swoich przekazach (bardziej lub mniej formalny?), a także kanały komunikacji (media społecznościowe, content marketing czy tradycyjne reklamy?);
  • elementy wizualne – to logo, kolorystyka, typografia, grafiki oraz inne elementy, które tworzą spójny wizerunek marki i budują z nią pozytywne skojarzenia;
  • doświadczenie (Brand Experience) – to sposób, w jaki konsumenci wchodzą w interakcje z marką na różnych etapach (np. podczas zakupu, korzystania z produktu czy kontaktu z obsługą klienta).

Każda strategia marki powinna być opracowana precyzyjnie, w sposób jasny i przejrzysty oraz tak, by można było wprowadzać w niej zmiany. Nie jest to bowiem spis sztywnych reguł, ale modyfikowalna koncepcja, dzięki której firma zyskuje elastyczność w dostosowywaniu się do zmieniającego się rynku, oczekiwań konsumentów i nowych wyzwań, nie tracąc przy tym swojej tożsamości i wartości.

Jak stworzyć strategię marki?

Chcąc stworzyć strategię marki, na wstępie warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań.

  • Kim jesteśmy jako marka?
  • Jakie problemy naszych klientów chcemy rozwiązać?
  • Kto jest naszą grupą docelową?
  • Jak chcemy, by nasza marka była postrzegana?
  • Co wyróżnia nas na tle konkurencji?
  • Jaka jest nasza wizja na przyszłość?
  • Jakie doświadczenia chcemy zapewniać naszym klientom?
  • Jakie są nasze cele krótko- oraz długoterminowe?

Będzie to znakomity punkt wyjścia do stworzenia optymalnego planu działania. Ten powinien zostać podzielony na kilka etapów.

1. Zdefiniowanie celów, tożsamości i wartości marki

Pierwszym krokiem w tworzeniu strategii marki jest określenie, jakie cele przyświecają marce i co ma ona osiągnąć w dłuższej perspektywie. Kluczowe jest zdefiniowanie, jakie problemy konsumentów chcesz rozwiązać i jakie zasady oraz przekonania kierują Twoją działalnością. Zastanów się również, jak marka ma być postrzegana przez klientów.

2. Określenie grupy docelowej

Na tym etapie należy stworzyć profil swojego potencjalnego klienta (tzw. personę) oraz dowiedzieć się, jakie są jego potrzeby, oczekiwania i problemy. Pozwoli to na precyzyjne ukierunkowanie działań – zarówno komunikacyjnych, jak i marketingowych.

 

Niezbędna w tym przypadku okaże się analiza demograficzna (wiek, płeć, wykształcenie i status zawodowy), psychograficzna (zainteresowania, wartości i potrzeby) oraz behawioralna (zwyczaje zakupowe, podatność na promocje i lojalność względem marek).

3. Analiza konkurencji

Analiza konkurencji to kluczowy etap w kontekście tworzenia skutecznej strategii marki. Musisz dowiedzieć się, kim są główni gracze na rynku, jak pozycjonują swoje marki i co robią dobrze, a co mogliby poprawić. W tym miejscu możesz także określić, jakie działania należy podjąć, by skutecznie rywalizować z konkurentami i czym, może wyróżnić się Twoja marka na tle innych w danej niszy.

4. Opracowanie identyfikacji wizualnej

Identyfikacja wizualna to elementy widoczne w każdej interakcji z marką. Powinna być spójna i łatwo rozpoznawalna. Na tym etapie warto przede wszystkim zadbać o:

  • logo, które powinno oddawać charakter marki i być łatwe do zapamiętania;
  • kolorystykę i typografię, czyli dobór odpowiednich rodzajów i wielkości czcionek, które będą wykorzystywane w materiałach promocyjnych;
  • materiały graficzne, w tym ogólny styl grafik czy zdjęć.

5. Stworzenie spójnej komunikacji marki

Na tym etapie należy zastanowić się, jaki styl komunikacji pasuje do Twojej marki, jakie słowa i zwroty warto wykorzystać w przekazach i jakie historie chcesz opowiedzieć swoim klientom. 

Istotny jest także wybór kanałów komunikacji – możesz wykorzystać własną stronę internetową, bloga, wiadomości e-mail, media społecznościowe, a także kanały offline, np. prasę czy billboardy.

6. Zbudowanie doświadczenia marki

Marka powinna zapewniać konsumentom pozytywne doświadczenia i ułatwiać im życie na każdym etapie interakcji. Warto więc zadbać zarówno pierwsze wrażenie, jak i zoptymalizować proces zakupowy, obsługę klienta oraz sposób dostarczania produktów czy usług.

7. Monitorowanie i optymalizacja strategii marki

Strategia marki nie jest czymś, co stworzysz raz i pozostawisz w niezmienionej formie na lata. Należy regularnie analizować jej wyniki, np. monitorując wskaźniki rozpoznawalności, śledząc zaangażowanie klientów w mediach społecznościowych, mierząc konwersje oraz sprawdzając wyniki sprzedaży.

 

Jeżeli coś nie działa, warto szybko zareagować i dokonać w strategii odpowiednich modyfikacji, które mogą przynieść należyte efekty w przyszłości.

Czy każda firma powinna posiadać strategię marki?

Tak – niezależnie od wielkości firmy czy branży, w jakiej funkcjonuje. Odpowiednia strategia marki jest bowiem kluczowa w kontekście budowania pozytywnego wizerunku i rozpoznawalności firmy, zwiększania lojalności i zaangażowania klientów, a także ukierunkowywania działań marketingowych. 


Wszystko to przekłada się na wzrost konkurencyjności i zyski. Mówiąc krótko, strategia marki pozwoli Twojej firmie nie tylko przetrwać, ale również rozwijać się i przyciągać nowych klientów przez długie lata.

Przykłady najmocniejszych strategicznie marek

Jak się uczyć, to od najlepszych. Oto przykłady najmocniejszych strategicznie marek, które warto obserwować i analizować – pomoże Ci to skuteczniej planować działania i korzystać z dobrych praktyk, które przyniosą znakomite efekty w dłuższej perspektywie.

  • Apple – to marka opierająca się na innowacji, prostocie i ekskluzywności. Na uwagę zasługuje nie tylko wysoka jakość produktów, ale również ich spójny ekosystem, który zachęca klientów do korzystania z różnych urządzeń, aplikacji i usług. Firma – używając prostych, ale mocnych komunikatów – stworzyła społeczność lojalnych użytkowników, którzy czują z nią silne emocjonalne połączenie.
  • Amazon – to doskonały przykład marki, która zbudowała swoją potęgę na wygodzie oraz innowacjach technologicznych. Amazon oferuje komfortowe zakupy, szeroką ofertę i szybkie dostawy, a także – dzięki szczegółowej analizie danych – personalizuje doświadczenia użytkowników i dostarcza im dopasowane produkty. Na uwagę zasługują również rozwiązania dostępne w chmurze (AWS) oraz program Amazon Prime, który oferuje członkom dodatkowe korzyści.
  • Microsoft – marka ta od samego początku skupiała się na dostarczaniu innowacyjnych rozwiązań technologicznych, jak system Windows, produkty i usługi w chmurze (Azure) czy pakiet dla pracowników Microsoft 365. Wyróżniają ją również odpowiedzialność społeczna i zrównoważony rozwój, a także skupianie na jak najlepszych doświadczeniach użytkownika.
  • Coca-Cola – to przykład marki, która bazuje na emocjonalnych relacjach z konsumentami. Coca-Cola nie sprzedaje wyłącznie napoju, ale również radość i wspólne chwile. Jej kampanie reklamowe bazują na prostych, pozytywnych emocjach, a dzięki perfekcyjnej (choć wciąż niezwykle prostej!) identyfikacji wizualnej stała się rozpoznawalna na całym świecie.

Udostępnij:

Możemy Ci pomóc w zakresie digital marketingu?

Porozmawiajmy!