Jak zrobić reklamę na facebooku? Poradnik

Jak zrobić reklamę na Facebooku? Poradnik

Facebook już od dawna nie służy wyłącznie do nawiązywania znajomości, śledzenia aktywności znajomych i komentowania wybranych postów. Stał się za to potężnym narzędziem marketingowym, z którego korzysta coraz więcej firm. Jeżeli chcesz dołączyć do tego grona i skutecznie promować markę, produkty lub usługi w mediach społecznościowych, sprawdź, jak zrobić reklamę na Facebooku – oto kompleksowy poradnik, dzięki któremu stworzysz swoją pierwszą kampanię!

Potrzebujesz wsparcia w prowadzeniu kampanii?

Dlaczego warto reklamować się na Facebooku?

Zanim jednak dowiesz się, jak zrobić reklamę na Facebooku, powinieneś przekonać się, dlaczego w ogóle warto postawić na taką formę promocji. Powód jest prosty – portal ten zrzesza 3 miliardy użytkowników, z czego zdecydowana większość jest aktywna każdego dnia. Dzięki temu możesz dotrzeć ze swoją ofertą do szerokiego grona odbiorców i znaleźć wśród nich wielu potencjalnych klientów.

To jednak nie wszystko. Dzięki reklamie na Facebooku:

  • możesz precyzyjnie targetować swoje kampanie, a więc kierować je do użytkowników na podstawie ich wieku, płci, lokalizacji, zainteresowań czy zachowań;
  • zyskujesz dostęp do wielu formatów, w tym reklam graficznych, video, karuzelowych, a także popularnych w ostatnim czasie Stories i Reels;
  • wchodzisz w interakcje z potencjalnymi klientami i śledzisz ich zaangażowanie dzięki polubieniom czy komentarzom;
  • uzyskujesz szybkie wyniki i ponosisz stosunkowo niskie koszty, kontrolując w pełni budżet, jaki przeznaczasz na promocję.

Reklama na Facebooku jest skutecznym narzędziem marketingowym, które pozwoli Ci zwiększyć zasięgi konta i postów, generować leady, sprzedawać więcej produktów i usług, a także budować świadomość oraz dobry wizerunek marki.

Sprawdź też, jak zrobić reklamę na Instagramie!

Reklamy na Facebooku to jedno z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych, ale ich efektywność zależy od precyzyjnego targetowania i dobrze zaplanowanej strategii. Kluczem do sukcesu jest dogłębne zrozumienie grupy docelowej i dostosowanie kreacji reklamowych do jej potrzeb oraz formatu reklam odpowiedniego do danego celu. Warto wspomnieć, że Facebook wykorzystuje zaawansowane algorytmy, które optymalizują kampanie w czasie rzeczywistym. Niemniej ważnym aspektem jest analiza danych – wyniki powinny być na bieżąco monitorowane, a kampanie ulepszane w oparciu o uzyskane informacje. Jednym z pro tipów jest wykorzystanie automatyzmów AI, dzięki którym reklamy dopasowują się do zachowań i preferencji użytkowników, co pozwala osiągać lepsze wyniki sprzedażowe.

Magdalena Karwecka

Performance Marketing Specialist

Jak zrobić reklamę na Facebooku? Najpierw poznaj podstawy!

Zanim stworzysz kampanię reklamową na Facebooku, musisz założyć tam profil swojej firmy. Zrobisz to w tym miejscu, podając nazwę konta, swoje imię i nazwisko oraz biznesowy adres e-mail. Po uzupełnieniu wszystkich danych, reklamy możesz tworzyć za pomocą facebookowego Managera reklam.

 

Na etapie przygotowań warto również zainstalować na swojej stronie Pixel Facebooka, czyli wartościowe narzędzie służące do monitorowania skuteczności reklam. Znajdziesz je w panelu reklamowym i zakładce Narzędzia reklamowe.

 

Pamiętaj! Jeżeli posiadasz profil na Instagramie, możesz prowadzić kampanie reklamowe równocześnie na obu portalach. Wystarczy połączyć konta w sekcji Ustawienia firmowe (opcja Konta -> Konta na Instagramie).

Jak zrobić reklamę na Facebooku krok po kroku?

Aby stworzyć reklamę na Facebooku, wystarczy przejść przez kilka etapów. Poniżej znajdziesz szczegółowe informacje na temat każdego z nich, co pozwoli Ci rozpocząć i prowadzić efektywną kampanię. Jak więc zrobić reklamę na Facebooku?

1. Wybierz cel kampanii

Na początek otwórz Managera reklam i kliknij przycisk Utwórz: reklama, a następnie wybierz jeden z celów kampanii.

Cel kampanii facebook

Do Twojej dyspozycji są następujące opcje:

  • rozpoznawalność – pozwala budować świadomość marki w oczach potencjalnych klientów;
  • ruch – pozwala zwiększyć liczbę wizyt użytkowników na firmowym profilu;
  • aktywność – pozwala zwiększyć liczbę interakcji użytkowników, np. w postaci lajków czy komentarzy;
  • kontakty – pozwala generować leady za pomocą formularzy, Messengera albo konwersji na firmowym profilu;
  • promocja aplikacji – pozwala zwiększyć liczbę użytkowników, którzy zainstalują oferowaną przez Ciebie aplikację;
  • sprzedaż – pozwala zwiększyć sprzedaż promowanych produktów lub usług.

Wybór odpowiedniego celu, jaki przyświeca Twoim działaniom promocyjnym, to bardzo istotna kwestia, ponieważ wpływa na to, w jaki sposób reklama będzie planowana, targetowana, budżetowana i oceniana.

2. Skonfiguruj kampanię

Po określeniu celu kampanii reklamowej na Facebooku wyświetli Ci się panel, w którym możesz ją odpowiednio skonfigurować.

 

WSKAZÓWKA: Jeśli masz problem z wyborem i konfiguracją, zainteresuj się kampanią Advantage +. Jest ona na tyle zautomatyzowana, że nie trzeba wprowadzać wszystkich ustawień ręcznie, które  dotyczą m.in. odbiorców, umiejscowień, czy też kreacji. 

Nazwa kampanii facebook

Podaj nazwę kampanii (jest ona widoczna tylko dla Ciebie), określ kategorie, jakich dotyczy, a także określ typ zakupu (rekomendowana i domyślna jest aukcja, w której Twoja reklama konkuruje z innymi na podstawie stawki oraz jakości).

 

Po kliknięciu przycisku Dalej w kolejnych oknach zyskasz możliwość nazwania zestawu reklam i sprecyzowania ustawień dotyczące celów. Odpowiednie skonfigurowanie wszystkich tych elementów jest istotne przede wszystkim dlatego, że pozwoli Ci uporządkować prace i wygodnie optymalizować kampanie w przyszłości.

3. Ustal budżet i harmonogram

W tym samym oknie (poniżej) możesz określić budżet kampanii oraz harmonogram wyświetlania reklam. To bardzo ważny etap, dlatego warto powiedzieć o nim nieco więcej.

Budżet

Sposób rozliczeń na Facebooku to PPC, stosowany w kampaniach PPC, co oznacza, że zapłacisz wyłącznie za kliknięcie reklamy. Możesz określić budżet dzienny (kwotę, jaką przeznaczysz na promocję każdego dnia) lub całkowity (kwotę, jaką wydasz przez cały okres trwania kampanii). Pierwszą opcję warto wybrać, jeżeli każdego dnia chcesz uzyskiwać podobne rezultaty, zaś drugą, gdy wolisz skupić się na długoterminowej strategii. Oczywiście w dowolnym momencie możesz zatrzymać emisję reklam albo zmienić budżet kampanii.

Harmonogram

Tutaj ustalasz datę rozpoczęcia i zakończenia kampanii (ta druga opcja jest opcjonalna). Co ważne, możesz również zaplanować start kampanii z pewnym opóźnieniem lub zwiększyć budżet w określonych godzinach, dzięki czemu reklamy będą częściej pojawiać się w wybranych porach – np. wtedy, gdy aktywność Twoich potencjalnych klientów jest największa.

4. Wybierz grupę docelową

Jak zrobić reklamę na Facebooku, by mieć większą pewność, że będzie ona skuteczna? Kluczowe jest określenie odpowiedniej grupy odbiorców, którym będzie się wyświetlała. Wszelkie opcje z tym związane znajdziesz tuż pod Budżetem i harmonogramem.

Grupy odbiorców kampanii facebook

Możliwości w zakresie określania grup docelowych na Facebooku są naprawdę spore. Możesz kierować swoje reklamy na podstawie:

  • demografii (wieku, płci, lokalizacji i języków);
  • zainteresowań (wystarczy wpisać je w oknie Szczegółowe opcje targetowania, a Manager reklam zaproponuje Ci najlepsze kategorie). 

Warto więc wcześniej stworzyć profil swojego klienta idealnego (persona marketingowa) albo zbadać (np. za pomocą narzędzia Google Analytics), kto odwiedza Twoją stronę i jest szczególnie zainteresowany ofertą.

Nie wiesz, czy GA4 poprawnie zbiera dane z Twoich kampanii?

5. Wybierz miejsce wyświetlania reklam

Poniżej Kontroli grupy odbiorców znajdziesz panel Umiejscowienie, który pozwoli Ci zarządzać lokalizacją kampanii, a więc miejscami, w których ma wyświetlać się reklama.

Umiejscowienia kampanii facebook

Możesz skorzystać z pomocy algorytmu, o którym wspomnieliśmy wyżej (Umiejscowienie Advantage+) albo ręcznie ustawić, czy reklama ma wyświetlać się wyłącznie na Facebooku, czy również na Instagramie, Messengerze lub w sieci Audience Network, czyli innych witrynach lub aplikacjach mobilnych (np. grach).

 

Poniżej możesz także określić szczegółową lokalizację reklam, jak np. aktualności na Facebooku lub Instagramie, Marketplace czy skrzynka odbiorcza Messengera. Warto więc dokładnie przeanalizować, jakimi kanałami będziesz w stanie najskuteczniej docierać do swoich potencjalnych klientów.

6. Określ format reklamy

Zbliżamy się do końca, ponieważ kolejne okno służy już publikacji gotowej reklamy. Zanim jednak udostępnisz ją swoim potencjalnym klientom, musisz jeszcze określić jej szczegóły – w pierwszej kolejności jest to format.

Konfiguracja reklamy kampania facebook

Do Twojej dyspozycji są pojedyncze obrazy lub filmy, reklamy karuzelowe (z możliwością przewijania) oraz kolekcje, czyli grupy otwieranych elementów w trybie pełnoekranowym na urządzeniach mobilnych. Najprostsze i najłatwiejsze w stworzeniu są oczywiście obrazy, jednak najbardziej angażują materiały wideo, które na Facebooku mogą trwać nawet kilka minut i zawierać dźwięki, napisy czy animacje. 

 

Wyboru formatu musisz dokonać w oparciu o własne cele, grupę docelową oraz budżet – niektóre z nich, zwłaszcza wideo, są bowiem droższe od innych.

7. Stwórz skuteczną reklamę

Czas na główny punkt programu, czyli kreowanie wyglądu i treści reklamy. Jest to możliwe po kliknięciu przycisku Ustaw materiał reklamowy.

W tym oknie dodajesz wszelkiego rodzaju opisy oraz multimedia. Pamiętaj o zwięzłym przekazie, języku korzyści, wezwaniach do działania (CTA), a także wysokiej jakości obrazach i filmach. Na każdym etapie tworzenia reklamy możesz ją podejrzeć, co znacząco ułatwi Ci proces twórczy. 

Potrzebujesz wsparcia w tworzeniu treści do kampanii i angażującego CTA?

8. Opublikuj i monitoruj skuteczność swojej kampanii

Po kliknięciu przycisku Opublikuj proces promowania marki, produktu lub usługi wcale się kończy. To dopiero początek – reklama trafiła właśnie na jeden z największych portali społecznościowych świata i zaczęła żyć własnym życiem. Twoim zadaniem jest regularnie monitorować, czy przynosi satysfakcjonujące efekty.

 

Jak robić to skutecznie? Najlepiej przy użyciu wspominanego wcześniej Pixela Facebooka, czyli bogatego w opcje narzędzia analitycznego. Możesz również przeprowadzać testy A/B i zmieniać na bieżąco budżety poszczególnych kampanii. Wszystko po to, by z każdym dniem przynosiły Ci coraz lepsze efekty.

Podsumowanie

Wiesz już, jak zrobić reklamę na Facebooku. Samo prowadzenie kampanii to jednak niezwykle szeroki temat, który wymaga ciągłego poszerzania wiedzy i eksperymentowania. Jeżeli chcesz uniknąć ryzyka i zaoszczędzić dużo czasu, skorzystaj z usług naszej agencji. 

 

W MBridge specjalizujemy się w reklamach w social mediach, zapewniając kompleksowe wsparcie – od tworzenia, przez monitorowanie, aż do optymalizacji kampanii. Z nami szybciej osiągniesz sukces na Facebooku oraz Instagramie!

Udostępnij:

Możemy Ci pomóc w zakresie digital marketingu?

Porozmawiajmy!

Sprawdź za darmo i bezpiecznie, czy dane w Twoim GA4 są zbierane poprawnie. Wypełnij formularz i odbierz dostęp do AutoAudytu GA4!

Chcesz poznać szczegóły AutoAudytu?