W poniższym tekście przeprowadzę Cię przez strony naszego AutoAudytu GA4 [Starter]. Stworzyliśmy ten audyt, aby umożliwić Ci bezpłatną i w pełni automatyczną weryfikację poprawności danych gromadzonych w Twojej usłudze Google Analytics 4. Dzięki temu możesz samodzielnie sprawdzić kluczowe informacje i nie musisz angażować do tego freelancerów, agencji, ani osób pracujących w Twojej firmie. W naszej ofercie posiadamy także rozbudowaną wersję AutoAudytu GA4 [Full], której szczegóły znajdziesz w udostępnionym dashboardzie w Lookerze dla AutoAudytu GA4 [Starter].
Katarzyna Soja
Web Analytics Manager
Nie posiadasz jeszcze dostępu do AutoAudytu GA4 [Starter]? Uzyskaj go, klikając w button po prawej stronie.
Jak zacząć?
Jeśli tu jesteś to znaczy, że masz już prawdopodobnie dostęp do AutoAudytu GA4 w wersji [Starter]. Po kliknięciu w link wysłany przez nas w wiadomości mailowej, zostaniesz przeniesiony/a do Lookera. Ważne, aby logowanie nastąpiło z tego samego adresu e-mail, na który posiadasz założoną usługę Google Analytics 4.
Pierwsza strona zawiera krótką instrukcję korzystania z AutoAudytu. Audyt najlepiej zacząć od wyboru odpowiedniej usługi z listy w górnej części raportu. Na liście zobaczysz usługi, do których masz dostęp z adresu, na którym jesteś zalogowany. Nikt inny nie może zobaczyć tych danych, jeśli nie otrzymał dostępu do twojego GA. My również nie mamy do nich dostępu. Nasz audyt jest jedynie “filtrem”, który pozwala agregować i zestawiać ze sobą dane pochodzące z GA4. Udostępniamy go jako szablon, więc korzystając z niego, Twoje dane są całkowicie bezpieczne i widoczne tylko dla Ciebie lub osób z Twojego zespołu.
W rozwijanym menu możesz wyszukiwać tylko po nazwie usługi GA (nie po nazwie konta). Masz również możliwość wyboru zakresu dat, który chcesz zaudytować. Obie rzeczy możesz zmienić także na kolejnych stronach audytu.
Na kolejne udostępnione strony raportu możesz przeklikiwać się z panelu na górze. Znajdują się na nich podstawowe dane dotyczące ruchu, odsłon, zdarzeń i konwersji, a także informacje o źródłach ruchu, technologiach, kliknięciach/sesjach oraz produktach i promocjach.
Skrót danych
W pierwszej zakładce AutoAudytu zebraliśmy kluczowe dane analityczne, takie jak liczba sesji, zdarzeń i konwersji. Możesz tu szybko sprawdzić kluczowe metryki i porównać wyniki z poprzednim rokiem. Znajdziesz tu również podział wizyt według urządzeń oraz zestawienie najważniejszych źródeł ruchu i konwersji.
Źródła ruchu
Strona Źródła ruchu zawiera możliwe do weryfikacji dane dotyczące pozyskiwania wizyt w Twojej witrynie (aplikacji).
Tabela Liczba mediów na stronie zawiera wszystkie wartości “sesja – medium” na Twojej stronie (aplikacji) i służy ocenie, czy nie masz problemów z tagowaniem ruchu. Jak to ocenić? Przede wszystkim oceń liczbę różnych mediów, którą widzisz na liście. Nie ma uniwersalnej liczby, która wskazuje, że wartości medium są właściwe. Ważne, aby wyświetlone wyniki były zgodne ze schematem tagowania ruchu Twojej firmy lub sklepu. Trzymanie się schematu pozwoli łatwiej analizować różne typu ruchu w grupie. Zupełnie różne typy ruchu najlepiej rozróżniać według źródła lub kampanii.
Tabela Ruch przypisany do grupy Unassigned wskazuje, co konkretnie kryje się za grupą kanałów Unassigned. Jest to ruch, który nie został przypisany do żadnej określonej przez Google grupy kanałów takich jak np. Organic Search czy Email. Nie jest to błąd, a w niektórych przypadkach pozbycie się grupy Unassigned może być wręcz niemożliwe.
Co możesz zrobić, żeby pozbyć się (lub zminimalizować) ruch z takiej grupy? Możesz albo zmienić tagowanie swoich linków, aby odpowiadało schematom z [link] (rób to jednak ze świadomością, że trudniej będzie przygotować porównania), albo utworzyć własną grupę kanałów.
Tabela Poczta i bramki płatności weryfikuje, czy na Twojej stronie ruch jest przypisywany do serwisów pocztowych lub banków. W większości przypadków jest to źródło ruchu, które warto wykluczyć z raportów, ponieważ nie są to strony, z których ruch faktycznie został pozyskany. To zwykle strony, na które użytkownik trafia w trakcie wizyty w witrynie – są częścią procesu rejestracji lub sprzedaży i przypisanie ich jako źródeł ruchu może zaburzać raporty.
Ten ruch możesz wykluczyć w ustawieniach strumienia. W tym celu kliknij Administracja>Zbieranie i modyfikowanie danych>Strumienie danych>[klik w Twój strumień]>Skonfiguruj ustawienia tagów>[pokaż więcej]>Lista niechcianych witryn odsyłających. Tutaj wpisz domeny, które chcesz wykluczyć jako witryny odsyłające. W efekcie GA będzie “pomijać” te przejścia.
“not set” w źródłach ruchu to powszechnie znany użytkownikom GA4 problem. Choć często nie jest całkowicie do wyeliminowania, w niektórych przypadkach taki ruch można zminimalizować. To jednak zwykle wymaga szczegółowej analizy wykonanej przez analityka.
Ruch płatny i bezpłatny z social mediów to tabela, która pokazuje, czy ruch płatny i organiczny z mediów społecznościowych jest tagowany w zrozumiały dla GA sposób. Dotyczy to przede wszystkim ruchu paid, ponieważ Google Analytics rozpoznaje większość platform socialowych i poprawnie je przypisuje.
Ruch z linku otagowanego “źródło(source): Facebook” i “medium: cpc” trafi do Paid Social, a ruch z nieotagowanego linku z LinkedIn (linkedin.com / referral) trafi do Organic Social
Przykład
Jeśli w raporcie Wielkie litery w źródłach ruchu widzisz jakiekolwiek dane, niekoniecznie jest to błąd, o ile tagujesz ruch konsekwentnie. Jeśli jednak w historii prowadzonych działań zdarzyło się naprzemienne tagowanie ruchu (np. “Facebook” oraz “facebook”), to wiedz, że GA4 rozpozna to jako dwa różne źródła. Dlatego pamiętaj o wspomnianej konsekwencji, a jeśli nie posiadasz sprecyzowanego schematu tagowania linków, to najlepiej zawsze używać małych liter.
Technologia
Współczynnik konwersji a technologia pokazuje współczynnik konwersji dla różnych kategorii urządzeń, rozdzielczości, systemów operacyjnych i przeglądarek. Jeśli jakaś wartość szczególnie wyróżnia się niskim współczynnikiem konwersji, może to oznaczać, że w Twojej witrynie lub aplikacji jest jakiś charakterystyczny dla danej wartości problem technologiczny lub UX, który przeszkadza użytkownikowi w konwersji.
Innymi przyczynami może być problem po stronie analityki strony/aplikacji dla danej wartości lub ruch botów (choć pamiętaj, że urządzenia mobilne mają najczęściej niższy współczynnik konwersji niż desktop).
Co robić jeśli podejrzewasz problem? Testy! Przeprowadź test na problematycznej przeglądarce lub rozdzielczości i sprawdź, czy użytkownik może mieć problem z dokonaniem konwersji (np. finalizacją zakupów). Jeśli nie zauważasz problemów podczas testów i podejrzewasz, że ich źródło leży po stronie analityki, warto zasięgnąć pomocy analityka.
Tabela Zdarzenia na urządzeniach pokazuje, czy Google Analytics 4 nie zbiera zdarzeń tylko dla danego typu urządzeń np. desktopu. Niekoniecznie jest to błąd, ponieważ istnieje możliwość celowego ustawienia zdarzeń typowych dla określonego urządzenia. Może jednak zdarzyć się, że reguła zdarzenia niecelowo objęła tylko jeden rodzaj urządzenia.
Kliki vs. Sesje z Google
Wykresy przedstawiają porównanie poziomu liczby sesji z Google Organic i Google Ads z sesjami w GA4 pochodzącymi z tych źródeł. Linie na wykresach powinny być mniej więcej równoległe do siebie. Jeśli tak nie jest, powodów może być naprawdę bardzo wiele.
Potencjalnymi kłopotami mogą być: “gubienie” źródła sesji (co najczęściej dotyczy stron SPA np. React, Ajax), prowadzenie nietrafionych kampanii, źle wdrożony lub zaprojektowany cookie baner. Więcej powodów znajdziesz też w supporcie Google.
W przypadku wykresu z ruchem organicznym, na jego poprawność będzie wpływać fakt, czy Twoja usługa GA4 obejmuje więcej niż jedną witrynę, czy śledzisz ruch z aplikacji lub czy w Analyticsie śledzisz ruch tylko z części Twojej witryny.
Aby ta tabela działała poprawnie, do Twojego GA4 musi być podłączona usługa Google Search Console. Jeżeli wyświetla się komunikat “błąd konfiguracji zbioru danych”, to usługa GSC jest niepodłączona.
Produkty i promocje
W tabeli Produkty możesz sprawdzić, czy i jakie dane o produkcie są gromadzone w GA4. Jeśli widzisz gdzieś (not set), oznacza to, że podczas transakcji lub dodaniu produktu do koszyka, nie są przekazywane kompletne dane o produkcie. Nie zawsze jest to błąd. Przykładowo, jeśli sprzedajesz tylko jeden rodzaj produktu lub jedną markę, Twoim celem nie musi być przekazywanie tych wartości do GA4.
Jeśli w jednej z kolumn z wartościami widzisz zera, które nie powinny się tam znaleźć, może to oznaczać, że przy różnych zdarzeniach e-commerce przekazywane są różne wartości parametrów tego samego produktu.
Co jeśli widzisz w tabeli (other)? Najpewniej sprzedajesz bardzo wiele różnych produktów, co powoduje przekraczanie limitów liczby wierszy i skutkuje wyświetlaniem wiersza “(other)”, w którym zsumowana jest część wierszy.
Listy produktów to tabela, która informuje o tym, czy dane o wyświetleniach i kliknięciach w listy produktów (slidery lub strony kategorii) są poprawnie zbierane. Jeśli produkty dodane do koszyka lub kupione to zera, może to oznaczać, że w Twojej witrynie nieśledzone jest połączenie kliku produktów na liście z późniejszymi zdarzeniami e-commerce. Rozwiązanie tego problemu wymaga jednak nakładu manualnej pracy.
Tabela Promocje pokazuje, czy interakcje z banerami promocyjnymi są poprawnie śledzone oraz jakie parametry banerów są wykorzystywane.
Kategorie produktów to tabela, która pokazuje czy śledzone są kategorie produktów oraz jakie poziomy kategorii produktów są wykorzystywane.
Mam nadzieję, że ta instrukcja była dla Ciebie pomocna, a korzystanie z naszego AutoAudytu GA4 [Starter] było bezproblemowe i intuicyjne. Na kolejnych slajdach audytu znajdziesz zblurowane zestawienia danych, do których możesz uzyskać dostęp w płatnej wersji AutoAudytu GA4 [Full]. Rozbudowany dashboard pozwala agregować jeszcze więcej danych pochodzących z Twojej witryny lub aplikacji i analizować je w sposób zaawansowany.
Jeśli chcesz skorzystać z AutoAudytu GA4 [Full] lub interesują Cię pakiety naszych usług analitycznych, wypełnij formularz, a my skontaktujemy się z Tobą, aby dokładnie poznać potrzeby Twojej firmy i zaproponować najbardziej efektywne rozwiązania.