Marketing bezpośredni: czym się charakteryzuje? Jakie efekty daje?

Pojęcie „marketing bezpośredni” może być Ci znajome, nawet jeśli nie pracujesz w branży marketingowej. Ta forma reklamy zyskuje coraz większe znaczenie, ponieważ pozwala dotrzeć wyłącznie do osób zainteresowanych twoim produktem lub usługą. Jeśli jesteś na etapie wyboru technik i narzędzi, którymi będziesz je promować, wiedza na temat marketingu bezpośredniego może okazać się bardzo przydatna. Czym dokładnie jest i z jakich kanałów komunikacji korzysta? Oto najważniejsze informacje w pigułce!

Czym jest marketing bezpośredni? Jakie są jego rodzaje?

Marketing bezpośredni, jak wskazuje jego nazwa, jest nastawiony na bezpośrednie komunikaty i formy kontaktu z odbiorcami. Jest to przekaz reklamowy, który umożliwia szybką sprzedaż. Jego grupa docelowa jest starannie dobrana, aby jak najbardziej zwiększyć prawdopodobieństwo zakupu. Bezpośrednia komunikacja z odbiorcą sprawia, że marka ma pełne pole do popisu, gdy chodzi o indywidualizację tego przekazu.

Jak możesz się domyślić, jego przeciwieństwem jest marketing pośredni – działania tego typu kierowane są raczej do szerszej i bardziej uogólnionej grupy odbiorców. Sprawdza się on także wobec osób, które uważają marketing bezpośredni za zbyt nachalny i naruszający.

Marketing bezpośredni przybiera kilka podstawowych form – a wśród nich znajdują się między innymi:

  • marketing internetowy, czyli prezentowanie i sprzedaż produktów przez internet, (np. w sklepach online, na platformach sprzedażowych i w mediach społecznościowych),
  • telemarketing, który wykorzystuje łącza telefoniczne do bezpośredniego kontaktu z klientem – dzięki nim przekazuje informacje o produktach i zbiera zamówienia,
  • sprzedaż wysyłkowa polegająca głównie na udostępnianiu próbek lub katalogów produktów, wysyłanych pocztą lub za pośrednictwem firmy kurierskiej,
  • sprzedaż w domu klienta lub siedzibie firmy – to prezentacje i spotkania skupione na sprzedaży danego produktu,
  • sprzedaż za pośrednictwem telewizji, do której można zaliczyć doskonale ci znane telezakupy czy kanały TV skupione na sprzedaży akcesoriów domowych lub innych produktów.

Najnowszą i najprężniej rozwijającą się formą marketingu bezpośredniego jest oczywiście ten internetowy. Większość firm ma dziś swoją stronę internetową, sklep online, wizytówkę w Profilu Firmy Google czy profil w mediach społecznościowych, z pomocą którego sprzedaje swoje produkty. Dzięki nim klienci mogą robić zakupy bez wychodzenia z domu.

Narzędzia internetowego marketingu bezpośredniego umożliwiają przedsiębiorcom stworzenie silniejszej więzi z odbiorcą i zmniejszenie kosztów kampanii reklamowych. Nic w tym dziwnego – reklama na Facebooku z pewnością będzie tańsza (a może okazać się o wiele skuteczniejsza) niż spot emitowany w prime time popularnej stacji telewizyjnej.

Przeczytaj o product placement (lokowaniu produktu).

Jakimi kanałami komunikacji możesz dotrzeć bezpośrednio do odbiorców?

Wróćmy jednak do wszystkich kanałów komunikacji marketingu bezpośredniego. Jeśli zastanawiasz się, z pomocą jakich narzędzi możesz dotrzeć do swoich odbiorców, oto niektóre z nich:

  • poczta tradycyjna (katalogi, broszury i ulotki),
  • spotkania i prezentacje z dojazdem do klienta,
  • internet (relacje na żywo, webinary, sprzedaż w Facebook Marketplace, e-mail marketing),
  • telefon (połączenia i SMS-y, a także aplikacje mobilne).

Wśród tych kanałów zwykło się wymieniać również faks, jednak ten sposób komunikacji sukcesywnie zanikał. Największy wzrost notują oczywiście internetowe narzędzia, których znaczenie zwiększyło się dzięki powstaniu social mediów i rozszerzeniu oferowanych przez nie funkcji. Pozycję internetu ugruntował okres pandemii, w którym działalność większości firm przeniosła się do sieci.

Przewagę nad innymi formami komunikacji w marketingu bezpośrednim wzmacnia podejście data-driven marketingu, czyli skoncentrowanie na danych. To, że działania stale mogą być monitorowane, a do wykorzystania istnieje szereg narzędzi do analizy wyników, jest ogromnym atutem. Dzięki temu możesz wyciągnąć wnioski z dotychczasowych działań, odnaleźć przyczyny porażek i skutecznie zapobiegać im w przyszłości. Dla przykładu: porównując wysyłkę pocztą tradycyjną, a skorzystanie z e-mail marketingu, łatwo zauważyć, że współczynnik otworzenia wiadomości możemy zdiagnozować, jedynie na podstawie zwrotnych informacji z narzędzi do wysyłki wiadomości online. Jeśli chodzi o korespondencję przekazywaną przez listonosza, ciężko stwierdzić, kto dokładnie zapoznał się z zawartością, a kto nawet jej nie otworzył.

Kiedy marketing bezpośredni sprawdzi się najlepiej? Jakie ma korzyści?

Zależy ci na ciągłym kontakcie z klientami oraz zbieraniu feedbacku, aby móc ulepszać produkt lub usługę? To oznacza, że marketing bezpośredni jest dla ciebie stworzony! Oto kilka innych korzyści, które może ci przynieść:

  • zwiększenie sprzedaży i obniżenie kosztów kampanii dzięki docieraniu tylko do zainteresowanych osób,
  • budowanie długotrwałej relacji z odbiorcami, którzy mogą odwdzięczyć ci się wieloletnią lojalnością,
  • ułatwienie procesu zakupowego i podjęcia decyzji – im bardziej intuicyjny będzie ten proces, tym chętniej skorzystają z niego klienci.

Możesz także pozwolić sobie na dużą kreatywność w kwestii personalizacji twoich kampanii i reklam. Mierz osiągane przez nie wyniki, testuj różne kanały komunikacji i korzystaj z tych, które najbardziej doceniają twoi klienci! Warto zainteresować się w tym przypadku testami A/B.

Marketing bezpośredni – rozpoczynamy działanie!

Podstawową zasadą marketingu bezpośredniego jest zwracanie się z przekazem wyłącznie do odbiorców zainteresowanych twoim produktem lub usługą. Do tego niezbędne będzie sporządzenie bazy – zdobądź więc najważniejsze dane o osobach, które mogą się stać twoimi klientami. Proces ten nazywamy generowaniem leadów.

Pozyskiwanie klientów B2B – jak to robić? W tym artykule odpowiadamy, jak generować leady i prowadzić skuteczny marketing B2B. Poznaj także sposoby, aby wykorzystać B2B content marketing!

Jaki jest kolejny krok? Cóż, później nadchodzi czas, by skontaktować się z odbiorcami. Zanim to zrobisz, wybierz odpowiedni sposób komunikacji – telefoniczny, internetowy, pocztowy lub face-to-face. Do każdego z klientów możesz podejść w sposób indywidualny i zmienić formę kontaktu według jego preferencji. Przed wciśnięciem słuchawki lub klawisza „Enter” doszlifuj swój przekaz – zadbaj o odpowiedni język oraz atrakcyjną formę, dopasowaną do odbiorcy.

Jeżeli potrzebujesz wsparcia w dopracowaniu swoich komunikatów, sprawdź naszą ofertę content marketingu. Nasi specjaliści tworzą treści, które rezonują z odbiorcą, a dodatkowo są lubiane przez roboty Google!

Udostępnij:

Możemy Ci pomóc w zakresie digital marketingu?

Porozmawiajmy!