Google Trends: Jak korzystać z narzędzia? Do czego się przydaje?

Google Trends to wszechstronne, i co najważniejsze całkowicie darmowe narzędzie, które pozwala śledzić popularność określonych fraz wpisywanych do wyszukiwarki. Jeśli jeszcze go nie znasz, koniecznie zapoznaj się z naszym artykułem! Wyjaśniamy w nim wszystkie najważniejsze kwestie związane z obsługą Google Trends i doradzamy, jak wykorzystać tkwiący w nim potencjał.

Jak działa Google Trends?

Google Trends bazuje na ogromnej ilości danych gromadzonych przez Google: na bieżąco je przetwarza i przedstawia w atrakcyjnej, graficznej formie. Już wchodząc na stronę główną, użytkownik widzi, jakie zagadnienia aktualnie najbardziej interesują internautów.

strona główna Google Trends
Strona główna Google Trends

Oprócz tego po kliknięciu w menu w lewym górnym rogu mamy do dyspozycji:

  • Przegląd trendów zyskujących popularność.
  • „Rok w wyszukiwarce”, czyli podsumowanie najważniejszych trendów minionych 12 miesięcy.
  • Sekcję „Odkrywaj”, czyli możliwość sprawdzenia, jak dużą popularnością cieszy się dowolnie wybrany temat, pod warunkiem że Google zgromadził na jego temat wystarczająco dużo danych. 

To właśnie trzecia z wymienionych opcji daje najwięcej możliwości. O tym, jak kreatywnie je wykorzystać w różnych branżach, piszemy w kolejnej sekcji.

Jak korzystać z Google Trends?

Śledzenie pojedynczych trendów w Google Trends raczej nie wymaga wyjaśnień. Po prostu wpisujesz w okno wyszukiwarki interesującą cię frazę, region i przedział czasowy, a następnie sprawdzasz, jak wyszukiwania rozkładały się w poszczególnych dniach lub miesiącach. 

screen google trends odkrywaj
Menu główne Google Trends

PRO TIP:

Jeśli podczas korzystania z Google Trends, zobaczysz powiadomienie o zbyt małej ilości danych do analizy, nie rezygnuj od razu! W pierwszej kolejności zmień zakres czasowy wyszukiwania – w ciągu ostatnich kilku godzin do narzędzia faktycznie mogło nie spłynąć wystarczająco dużo informacji na interesujący cię temat, ale przez rok najpewniej zdążyło się nieco ich nagromadzić. Jeśli i to nie pomoże, skorzystaj z globalnej wersji Google Trends. 

Co innego gdy postanowisz porównać dwa lub więcej trendów, przefiltrować wyniki albo uwzględnić kontekst wyszukiwania. Wówczas będzie to nieco bardziej złożone, co nie znaczy, że trudne.

Filtrowanie wyników

Wyniki wyszukiwania Google Trends można filtrować według regionów, kategorii tematycznych oraz przedziałów czasowych. Da się je również zawęzić do danych z samej wyszukiwarki, wyszukiwarki grafik, wiadomości, zakupów Google i YouTube. 

Wykres przedstawiający wyszukiwanie filtrowanie wyników w Google Trends.
Wyniki wyszukiwania dla hasła „Dieta ketogeniczna” z minionych pięciu lat zawężone wyłącznie do danych z YouTube.

Porównywanie trendów

Aby porównać trendy w Google Trends, wystarczy wyszukać jeden z nich, a następnie kliknąć w „+” po prawej stronie ekranu. W jednej sesji można porównać maksymalnie pięć zapytań. Wyniki dla każdego z nich również da się wygodnie filtrować.

Wyniki porównawcze popularności marek samochodów w Google Trends.
Porównanie częstotliwości wyszukiwania trzech różnych marek samochodów w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Jak widać Volkswagen i Toyota cieszą się wśród polskich użytkowników dużo większą popularnością niż Chevrolet. Co więcej Volkswagen był nieco częściej wyszukiwany w zachodnich województwach.

Wyszukiwanie kontekstowe

Jeśli wyszukiwane hasło może być wieloznaczne, warto zawęzić wyniki wyszukiwania do jednej kategorii. Wówczas zwiększamy dokładność wyszukiwania i docieramy do informacji, które faktycznie nas interesują.

Wyniki wyszukiwania w Google Trends z uwzględnieniem kategorii dla wieloznacznego słowa.
Wyniki wyszukiwania dla hasła „pędzel” zawężone do kategorii „makijaż i kosmetyki”. Dzięki temu wykluczono wyszukiwania powiązane np. z sektorem budowlanym.

Nowe funkcje w Google Trends. Zakładka „Zyskujące popularność”

Google Trends stale się rozwija, aby dopasować się do zmieniających się oczekiwań użytkowników. Ostatnio metamorfozę przeszła zakładka „Zyskujące popularność”, gdzie pojawiło się kilka zupełnie nowych funkcji.

Jak nietrudno się domyślić na stronie „Zyskujące popularność” wyświetlają się najnowsze trendy (najwcześniej sprzed 4 godzin). Można je wygodnie filtrować według lokalizacji, aktualności, trafności i stanu trendu, a następnie eksportować do pliku CSV.  

Google Trends - nowa funkcja - Zyskujące Popularność

Najświeższe trendy z Polski z dnia 13.09.2024 roku posortowane w kolejności od najnowszych. Jak widać, wyraźnie wzrosło zainteresowanie Bankiem ING (pojawiły się utrudnienia w korzystaniu z usług bankowych). Ciekawość wzbudziła także firma Ticketmaster i sprzedaż biletów na koncert zespołu Imagine Dragons w Warszawie.

Tak wygląda natomiast główny widok. Stali użytkownicy Google Trends na pewno zwrócili uwagę na dwie nowe kolumny:

  • Zestawienie trendów – inne warianty tego samego wyszukiwania lub powiązane tematy.
  • Początek trendu – dzięki temu, wiemy, kiedy dokładnie temat zaczął budzić większe zainteresowanie.

Gdy klikniemy w któryś z wyników otrzymujemy jeszcze więcej informacji, w tym wykres pokazujący zainteresowanie trendem w ciągu ostatnich 24 godzin oraz linki do artykułów poruszających dany temat.

Google Trends, zakłądka odkrywaj w zyskających popularność

Komu i do czego przydaje się Google Trends

Google Trends ma mnóstwo zastosowań, jednak najczęściej korzystają z niego: 

Dziennikarze 

Jak nietrudno się domyślić Google Trends jest kopalnią inspiracji dla dziennikarzy, zwłaszcza tych pracujących w redakcjach newsowych. Pozwala śledzić popularne tematy oraz tworzyć treści, które są aktualne i interesujące dla czytelników.

Marketerzy

Również marketerzy chętnie korzystają z Google Trends, szczególnie podczas projektowania strategii content marketingowych. Nawet pobieżna analiza pozwala lepiej zorientować się w bieżących trendach i zainteresowaniach społeczności. 

Dane z Google Trends mogą być również bazą dla treści na blogu lub w mediach społecznościowych. Przykładem może być nasz cokwartalny cykl o trendach dotyczących digital marketingu (zakończyliśmy go w 2023 roku). Liczby, na które się w nim powoływaliśmyLiczby, na które powołujemy się w treści, pozyskiwaliśmyujemy właśnie z Google Trends. 

Obszary zastosowań Google Trends w marketingu nie kończą się jednak na contencie. Z narzędzia powszechnie korzystają także specjaliści SEO i SEM. Ci pierwsi monitorują w ten sposób popularność słów kluczowych i ich sezonowość, natomiast osoby obsługujące kampanie płatne mogą w ten sposób identyfikować trendujące frazy powiązane z ofertą klientów, na które warto uruchomić reklamy w Google Ads.

Sprawdź jak zarządzać sezonowością: Śledzenie trendów 5 kroków, które pomogą Ci zniwelować sezonowość na stronie

Działy sprzedaży

Osoby zajmujące się sprzedażą korzystają z Google Trends, aby obserwować sezonowe zmiany w popycie na określone produkty, identyfikować nowe rynki oraz dogodne momenty na rozpoczęcie działań reklamowych.

Wróćmy do przykładu marek samochodowych. Z wcześniej przeprowadzonej analizy wynika, że w ostatnim czasie znacząco wzrosło zainteresowanie Toyotą C-HR (+3550%). Dla dealerów to jednoznaczny sygnał, że warto promować ten model.

Stratedzy 

Dane z Google Trends przydają się także podczas podejmowania strategicznych decyzji biznesowych. Gruntownie analizując trendy Google, można lepiej poznać rzeczywiste potrzeby grupy docelowej, a następnie dopasować do nich ofertę i/lub komunikację marketingową.

Dowiedz się więcej również o tym, jak sprecyzowany model biznesowy firmy wspiera strategiczne podejście do działań.

Badacze rynku 

Badacze rynku mogą wykorzystywać Google Trends do analizowania zachowań konsumenckich i  śledzenia trendów rynkowych. W ich przypadku pozyskane w ten sposób informacje są jednak najczęściej punktem wyjścia do bardziej złożonych badań przy użyciu zaawansowanych narzędzi i programów statystycznych.

Google Trends a SGE

Niedługo miejsce statycznych wyników wyszukiwania w Google prawdopodobnie zajmie Search Generative Experience (SGE), czyli wyszukiwarka Google wzbogacona o moduł AI. Z rozwiązania mogą już korzystać użytkownicy w Stanach Zjednoczonych, więc można się spodziewać, że prędzej czy później pojawi się również w Polsce. 

Dlaczego wspominamy o tym przy okazji Google Trends? Ponieważ wiele wskazuje na to, że po wprowadzeniu SGE zyskają na znaczeniu frazy long tail oraz nowo pojawiające się zapytania. Tym samym śledzenie trendów w Google Trends stanie się jeszcze ważniejszą czynnością dla specjalistów SEO, którzy będą musieli szybciej niż dotychczas reagować na trendy rynkowe.  

Potrzebujesz wsparcia w analizie danych (z Google Trends i nie tylko)? A może przydałaby Ci się kompleksowa strategia SEO, która przygotuje twoją stronę na zmiany w związku z SGE? Napisz do nas lub zadzwoń i umów się na bezpłatną konsultację.  

Udostępnij:

Możemy Ci pomóc w zakresie digital marketingu?

Porozmawiajmy!