Evergreen content – czym jest? O czym pamiętać tworząc tego rodzaju treści?

Evergreen content jest przeciwieństwem dziennikarstwa newsowego. To wiecznie aktualne treści, które przyciągają uwagę użytkowników bez względu na bieżące trendy i wydarzenia. Praktycznie w każdej branży da się znaleźć ponadczasowe, warte poruszenia tematy, choć nie zawsze jest to proste. W artykule podsuwamy sprawdzone pomysły na evergreen content i doradzamy co zrobić, aby rzeczywiście był on zawsze zielony. 

Evergreen content – co to jest? Nasza definicja 

Evergreen content (ang. wiecznie zielona treść) to ponadczasowe treści, które charakteryzują się odpornością na zmiany trendów i inne wydarzenia, w związku z czym pozostają aktualne i użyteczne przez długi czas. Dzięki temu są atrakcyjne dla odbiorców nie tylko w momencie publikacji, ale także miesiące, a nawet lata później, stale będąc wartościowym źródłem informacji lub rozrywki. 

Istota evergreen content – najważniejsze cechy wiecznie zielonych treści

  • Unikalna wartość – content typu evergreen musi być ponadczasowy, ale nie wtórny. Każdy taki materiał powinien dostarczać użytkownikom unikalną wartość np. ekspercką analizę albo ciekawie opowiedzianą historię. W innym wypadku nie będzie prawdziwie skuteczny, ponieważ internauci łatwo znajdą dla niego alternatywę.
  • Wysoka jakość – tworząc evergreen content, należy się zatroszczyć o każdy detal publikacji. Skoro zakładamy, że będzie ona konwertować przez długi czas, nie możemy sobie pozwolić na jakiekolwiek błędy czy niedopowiedzenia.
  • Rzetelność i wiarygodność – evergreen content powinien bazować na konkretnych przykładach i sprawdzonych danych. 

Dowiedz się, jak skuteczna strategia content marketingowa może zrewolucjonizować Twój biznes.

Dlaczego warto inwestować w evergreen content?

Ciągłe produkowanie nowych treści jest czasochłonne i wyczerpujące. Jeśli uwzględnimy jednak w strategii evergreen content, będziemy mogli nieco zwolnić tempo, ponieważ raz opracowane materiały będą nadal aktualne. Zawarte w nich informacje można również wykorzystać w innych formatach content marketingowych, np. poście na LinkedInie czy karuzeli na Instagramie. Jest to tzw. recykling treści. 

Evergreen content ma również większe szanse na uzyskanie wysokich pozycji w wyszukiwarkach. Google ceni rozbudowane, eksperckie treści, do których prowadzi wiele linków z zewnętrznych stron. Jeśli użytkownicy będą więc sobie polecać twoje artykuły, z czasem powinny one zostać zauważone również przez algorytmy wyszukiwarki. Zwłaszcza jeśli wcześniej zoptymalizujesz je pod SEO i uwzględnisz w treści często wyszukiwane frazy kluczowe. 

Dowiedz się, dlaczego w SEO ważne jest szerokie spojrzenie, a rozliczanie za pozycje to nie najlepsze rozwiązanie.

Strategia evergreenowa to jedna z najpopularniejszych strategii w SEO contencie – nie bez powodu. Tego typu treści idealnie nadają się do budowania widoczności oraz do wzmacniania topical authority domeny. I choć zwykle nie dają zauważalnych peaków w ruchu organicznym (w przeciwieństwie do treści sezonowych), to „pracują” na Twoje wyniki systematycznie, dzień w dzień.

Dobre treści evergreenowe dostarczają wysoki ruch nawet przez wiele lat – warto więc zadbać o ich wysoką jakość już na samym początku, a nie podczas późniejszych optymalizacji. Evergreeny sprawdzą się w większości branży, nawet takich, które zwykle bazują na świeżych newsach i sezonowych tekstach. Pamiętaj, że przy evergreenach nie musisz rezygnować z aktualności dotyczących obecnych wydarzeń – w swojej strategii contentowej warto zawrzeć oba typy treści!

Urszula Żupnik, SEO Content Team Leader

Inspirujące pomysły na evergreen content 

Na przykłady evergreen content natykamy się niemal na każdym kroku. Są to m.in.: 

  • Słowniki i inne fundamentalne źródła wiedzy – w każdej branży są nowicjusze, którzy poszukują takich informacji.
  • Case studies – pozostają aktualne tak długo, jak opisywany produkt lub usługa jest w ofercie firmy. Case studies dostępne na naszej stronie stale budują nasz autorytet jako agencji, choć najstarsze były publikowane w pierwszych latach działalności. 
  • Poradniki – wystarczy zadbać, aby poradnik dotyczył możliwie uniwersalnego tematu, zamiast koncentrować się na chwilowych problemach. 
  • Przewodniki – gastronomiczna i hotelowa mapa turystycznych miast stale się zmienia, ale najważniejsze zabytki nie ruszają się z miejsca (zmieniać mogą się co najwyżej godziny otwarcia czy ceny biletów). Jeśli w przewodniku skoncentrujesz się na historii i kulturze danego miejsca, możesz mieć pewność, że pozostanie aktualny przez długi czas. 
  • Wywiady – rozmowy na życiowe tematy zawsze będą aktualne. Redakcja „Zwierciadła” stale przypomina o archiwalnych wywiadach, które ukazały się kiedyś na łamach magazynu. Pretekstem do wyświetlenia publikacji na stronie głównej może być np. wyróżnienie rozmówcy ważną nagrodą.
  • Przepisy kulinarne – doskonałym przykładem jest blog Jadłonomia, który od lat nie był aktualizowany, ale mimo to miesięcznie odwiedzają go tysiące użytkowników (193,6K ruchu organicznego wg. Ahrefs). Dla osób otwartych na eksperymenty z kuchnią wegańską wciąż jest to skarbnica wiedzy!
  • Raporty branżowe – sezonowe analizy trendów dość szybko tracą aktualność, co innego bardziej rozbudowane raporty wzbogacone o pogłębione badania. Przez lata mogą być one wsparciem dla ekspertów z branży.

Pobierz nasz raport: Dystrybucja ruchu brandowego w polskich e-commercach.

O czym jeszcze warto pamiętać, tworząc evergreen content?

Nawet jeśli uda Ci się stworzyć ponadczasową treść evergreen, raz na jakiś czas może ona wymagać aktualizacji. Zmianie mogą ulec nie tylko informacje zawarte w tekście (daty, przepisy prawne, informacje o ofercie), ale także linki czy źródła zdjęć. Dlatego tak ważne jest, aby stale analizować ruch na stronie i optymalizować treści, które cieszą się największą popularnością. Nie chcesz, chyba aby najlepiej wypozycjonowane artykuły rozczarowywały czytelników?

Niekiedy warto również rozważyć rozbudowę istniejącej treści. Zwłaszcza w sytuacji, gdy podstrona zaczyna piąć się w górę w rankingu Google, ale nie osiągnęła jeszcze pożądanych pozycji. Nawet niewielka aktualizacja może jej pomóc awansować w wynikach wyszukiwania. Sygnałem do rozbudowy mogą być również frazy, dzięki którym użytkownicy trafiają na stronę z Google. Jeśli okaże się, że wpisują w wyszukiwarkę pytanie, na które nie odpowiadasz w treści zbyt wyczerpująco, być może warto to zmienić i dopisać do artykułu jeszcze jeden akapit? Dzięki temu czytelnicy znajdą na stronie interesujące ich informacje, a algorytmy Google dostaną jasny sygnał, aby ponownie odwiedzić Twoją witrynę.  

Udostępnij:

Możemy Ci pomóc w zakresie digital marketingu?

Porozmawiajmy!