Prowadzenie bloga korporacyjnego to trend, który rozpoczął się kilka lat temu i zagościł na stałe w strategiach komunikacyjnych wielu firm. Nie sposób się temu dziwić, patrząc na to, ile korzyści przynosi – buduje autorytet nie tylko w oczach klienta, ale i rankingu wyszukiwarki Google. Gdzie jednak szukać pomysłów na tematy, o których można napisać, gdy kreatywność nas zawiedzie?
Bloga firmowego prowadzi obecnie wiele dużych firm. Nie wszystkie jednak regularnie je aktualizują, co jest niewłaściwym podejściem, jako że przede wszystkim regularne dodawanie postów przyniesie pożądane przez nas efekty. Celem tworzenia artykułów jest najczęściej chęć zbudowania silnej pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Ważne jest także kształtowanie wizerunku eksperckiego w oczach klienta. Użytkownicy naszych produktów lub usług mają zawsze wiele pytań i problemów, a odpowiedzi i rozwiązania można zawrzeć w jednym z artykułów. Co jednak zrobić, gdy wyda nam się, że wykorzystaliśmy wszystkie tematy i nie mamy już o czym pisać? Oto kilka sposobów na znalezienie inspiracji.
SEO
Wysoka pozycja w wyszukiwarce to jeden z głównych powodów, dla których firmy decydują się poświęcać czas i fundusze na działania na blogu. Nie od dziś wiadomo, że miejsce w TOP 3 w wynikach Google to dodatkowe odwiedziny na stronie – często charakteryzujące się wysokim współczynnikiem konwersji. Tworząc teksty pod SEO warto korzystać z przeznaczonych do tego celu narzędzi. Ahrefs.com pozwala poznać tendencje użytkowników wyszukiwarki, czyli dowiedzieć się, jakie frazy są najczęściej przez nich wyszukiwane. Dzięki temu można zrozumieć, co konsumenta najbardziej interesuje. W ten sposób stworzymy tekst, który będzie odpowiadał na jego potrzeby, a przy tym pozwoli nam budować pozycję w organicznych wyszukiwaniach. W panelu mamy również możliwość badania fraz, które są mniej popularne lub bardziej szczegółowe. Tworząc treści odpowiadające właśnie na nie, będzie nam łatwiej „przebić się” w wynikach, niż w przypadku bardzo popularnych fraz. Ahrefs to jednak specjalistyczne narzędzie, z którego korzystają przede wszystkim firmy marketingowe. Warto więc rozważyć tzw. „outsourcing”, czyli skorzystanie z usług zewnętrznej firmy, aby zaproponowała treści na bloga firmowego.
Pytać i szukać
Najbardziej opłaca się pisać takie treści, które mogą zaciekawić czytelników. Naszym celem jest dotarcie do potencjalnego klienta, a najlepszy na to sposób to przekazanie mu poszukiwanych przez niego informacji. Warto zadać sobie pytanie, co sami chcielibyśmy wiedzieć – często nasze potrzeby są takie same jak naszych odbiorców. Prawdopodobnie mamy kontakt z produktami, o których piszemy. Jesteśmy więc w stanie stwierdzić, jakie problemy sprawiają oraz wątpliwości chodzą po głowie, podczas użytkowania. Ta wiedza będzie wyjątkowo przydatna przy tworzeniu treści, gdyż będziemy pisać o własnych doświadczeniach. Przy poszukiwaniach tematów na bloga warto konsultować się z rodziną i znajomymi. Można dzięki nim spojrzeć na ten obszar z innej perspektywy.
Burza mózgów
Szukając inspiracji na tematy blogowe, warto zasięgnąć nie tylko opinii osób bliskich, ale i współpracowników. Znają oni specyfikę branży oraz produktu. Najczęściej jednak patrzą na nie z innej perspektywy. Warto zorganizować spotkanie, podczas którego odbędzie się tzw. „burza mózgów”, czyli swobodna wymiana pomysłów. Na pewno po spisaniu wszystkich spostrzeżeń i haseł będzie można stworzyć wiele jakościowych i unikalnych treści na bloga firmowego.
Słuchać klienta
Niezawodnym sposobem na poznanie potrzeb klienta jest po prostu „pójście do źródła”. W przypadku relacji B2C dają oni sami znać, jakie mają problemy – dzwoniąc do Biura Obsługi Klienta, pisząc opinie w internecie m.in. w mediach społecznościowych. W tym kontekście warto również zapoznać się z definicją społecznego dowodu słuszności. Korzystne jest zachęcanie ich do dzielenia się zdaniem, tworząc formularze i ankiety, w których konsumenci będą mogli je wyrazić. Z kolei w przypadku relacji B2B mamy bezpośredni kontakt z klientem – warto to wykorzystać. Podczas rozmów należy więc zwracać uwagę na to, z czym ma on problemy i czego nie rozumie. Ta wiedza przyda się przy tworzeniu treści.
Choć czasami pomysłów na kolejne tematy może brakować, warto rozejrzeć się wokół. Inspirację można znaleźć wszędzie. Rozmowa z ludźmi oraz research online — sprawdź, jak wykorzystać do tego sztuczną inteligencję — to niezawodne sposoby na poznanie innych perspektyw. Warto jednak wiedzieć nie tylko, jak znaleźć tematy na artykuły, ale także, jak tworzyć skutecznego bloga. Łącząc sposoby na szukanie tematów ze wskazówkami dotyczącymi optymalizowania treści, uzyskamy artykuły, które będą przydatne klientom, a przy tym korzystne dla naszej widoczności w wyszukiwarce Google.
Strona niewidoczna w Google? Przeczytaj artykuł i dowiedz się, co może być przyczyną.
Chcesz wiedzieć, jak kształtować wizerunek w oczach klienta? Poznaj elementy marki.
Brakuje Ci planu i pomysłów na publikacje? Sprawdź, do czego przydaje się kalendarz marketera!