Google Search Console umożliwia nam wgląd w wiele istotnych parametrów dla naszej domeny. Między innymi możemy sprawdzić, na jakie frazy użytkownik widział np. nasz artykuł blogowy. Dlatego też warto założyć konto w Google Search Console oraz je zweryfikować, by jak najszybciej zacząć zbierać przydatne dla nas informacje.
Aby dokonać weryfikacji, najpierw zaloguj się na swoje konto Google i wejdź na adres: https://search.google.com/search-console.
Wtedy do wyboru pojawią się dwie opcje – nowość, czyli weryfikacja domeny (obejmuje wszystkie wersje strony np. https i http) albo weryfikacja konkretnych wersji witryny. Wtedy można dodać osobno wersje: https, http, www, bez www. Na początek warto zacząć od tej pożądanej. Jednak później należy dodać je wszystkie.
Jeśli chcesz dodać domenę, wpisz jej adres i przejdź dalej. Wtedy na ekranie pojawi się instrukcja, która opisuje, jak zweryfikować usługę. Przy weryfikacji domeny mamy tylko możliwość weryfikacji za pomocą rekordu DNS.
Gdy zdecydujemy się na opcję prefiks adresu URL, to mamy do wyboru kilka metod, co może być sporą zaletą, np. gdy nie mamy dostępu do konta u dostawcy domeny, a mamy np. dostęp do Google Tag Managera.
Jeśli Twoja strona ma już kod śledzenia Google Analytics, to może pojawić się napis – „Własność zweryfikowana automatycznie”. Jeśli tak się nie stało, do wyboru pozostaje jeszcze m.in. przesłanie pliku HTML. Wtedy należy pobrać plik i przesłać go na serwer – nie zmieniając nazwy ani zawartości pliku.
Bardzo łatwą metodą jest też dodanie dwóch wersów kodu do sekcji head witryny. Należy wtedy skopiować podany fragment i wkleić go do kodu strony. Jak znaleźć odpowiednie miejsce do wklejenia? Możesz wyszukać w kodzie <head> i dodać fragment od razu za tym wyrażeniem. Możesz też odszukać </head> i dodać kod tuż przed zamknięciem sekcji head. Oczywiście możesz umieścić go w środku, nie rozdziel tylko innych ważnych kodów.
Kod śledzenia Google Search Console możesz dodać także w Google Tag Managerze. To ciekawe narzędzie, zwłaszcza gdy mamy kilka kodów śledzących. Jeśli Twoja witryna jest już powiązana z Google Tag Managerem, nie warto doklejać do niej kolejnego, lepiej dodać go bezpośrednio.
Po weryfikacji dodaj do Google Search Console wszystkie wersje mapy witryny i gotowe.
Google Search Console to darmowe narzędzie, które daje mnóstwo możliwości. Wśród nich warto wymienić wgląd w zapytania, po jakich użytkownicy znajdują Twoją stronę internetową. Pomaga to w doborze słów kluczowych, np. do kolejnych artykułów, co z kolei sprawia, że możemy lepiej odpowiedzieć na potrzeby potencjalnych klientów. Weryfikacja usługi w Google Search Console nie jest trudna, a kluczowa dla oceny działań SEO i potrzeb odbiorców.